3921
Sök

är topp packningen trasig?

218 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjena. jag har en opel kadett gsi 16v. igår gick den feta slangen från kylaren av. men nu har jag bytt den. och idag när jag kollade kylar vattnet så va de kladdigt precis som de va på våran bmw 520 när topp packningen hade gått. men när den hade gått så gick bilen dåligt. och jag tycker det är konstigt för när jag körde hem opeln igår så gick den inte dåligt eller nått. sen är det lite olja kvar i den. är det någon som vet om det kan ha blivit för att slangen gick av eller för att topp packningen har gått. men de vore konstigt eftersom den går bra..? hmm MVH Thomas

//"Sprit ger män kvinnliga hormoner, efter några groggar kan vi varken köra bil eller hålla käften" :)

169 Inlägg
15 maj 2007
#2
Motorn måste inte gå dåligt bara för att packningen läcker, dock kan tomgångan vara lite ojämn.

Hur mycket kylvatten rann ut och hur varm blev moton? Vart fanns det kvar lite olja?

För att testa om toppackningen gått kan du göra ett komptest eller mäta Co-halten i kylvattnet. Om den läcker bör du ha onormalt högt tryck i kylsystemet och eventuellt vatten i oljan.

Mvh Mattias

218 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#3
allt kylar vatten rann ut när slangen gick av. jag bytte ju den sen. de fanns lite motorolja kvar när jag kollade på stickan igår. jag vet inget om sånnt. ja vet bara att våran bmw gick väldigt dåligt och gick varm och kokade på en gång nästan. men värmen ligger som den ska på opeln och den går som förr tycker jag. ska prova byta olja och vatten i systemet idag. har ingen tillgång till co-test eller komp test. mvh

//"Sprit ger män kvinnliga hormoner, efter några groggar kan vi varken köra bil eller hålla käften" :)

Bilmekaniker
274 Inlägg
16 maj 2007
#4
att vattnet kan vara kladdigt kan bero på glykolen i vattnet.. behöver inte ha ngt med att topplockspackningen har gått..

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

601 Inlägg
16 maj 2007
#5
De kan ju va så att slangen gick av p.g.a för högt tryck i kylsystemet då p.g.a att topplockspackingen gått. Är inte helt ovanligt dom går på opels 16v-motorer

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 maj 2007
#6
när topplocks packningen går ryker det väldigt vitt eller blå vitt efter bilen eftersom den då sprutar ut vatten i avgaserna..

du kan även starta bilen och öppna huven och se om det är läck i nån skarv eller dylikt.

Fyll på med vatten och olja som det ska vara..och se sen hur det går osv..kolla lite extra noggrant under bilen när den stått parkerad så det inte läcker nånstans..

"Liberty of thought is the life of the soul"

9 108 Inlägg
16 maj 2007
#7
Olja eller avgaser i vattnet, vatten i oljan (ser ut som oboy), väldigt högt tryck i kylarslangarna vid varm motor, Mycket avgaser är några tecken på paj toppackning.


17 Inlägg
16 maj 2007
#8
finns komp-provare på biltema för nästan gratis, lr så lånar du en på en verkstad bara.
trycker den ur sej vatten när den blir varm? gör den de så har packningen säkert gått

Audi Für Alles

218 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#9
Okey. tack för alla tipps. det ser ut som "oboy i vatten behållaren. men om topp packningen har gått. hur vet man om ventilerna har rykt med då? de gjorde dom på bmw:n iaf. också vart det en spricka i toppen. men motorn har inte gått ovanligt varm iaf. den har stått på hälften som max. och den kokade inte när jag körde ca: 1,5 mil hem när jag lagat slangen. mvh

//"Sprit ger män kvinnliga hormoner, efter några groggar kan vi varken köra bil eller hålla käften" :)

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 maj 2007
#10
Tompak skrev:
Okey. tack för alla tipps. det ser ut som "oboy i vatten behållaren. men om topp packningen har gått. hur vet man om ventilerna har rykt med då? de gjorde dom på bmw:n iaf. också vart det en spricka i toppen. men motorn har inte gått ovanligt varm iaf. den har stått på hälften som max. och den kokade inte när jag körde ca: 1,5 mil hem när jag lagat slangen. mvh
Det ser dom på verkstaden om du lämnar in den..

annars får du ju plocka isär allt och hålla i en vinkel så att du ser minsta ojämnhet..

"Liberty of thought is the life of the soul"

218 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#11
Tack för alla tipps. men jag tror inte det va nå fel. jag har varit ut och kört nu. och temp mätarn står som vanligt. det är inte högt tryck i slangarna. och den går som den ska. en kille som kör rally med opel sa att han inte heller trodde de va något fel. det är bara att kolla så den inte kokar. så länge den inte kokar kan de inte skada något. mvh Thomas

//"Sprit ger män kvinnliga hormoner, efter några groggar kan vi varken köra bil eller hålla käften" :)

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 maj 2007
#12
det skulle kunna vara termostaten som hänger sig  då kan vattnet försvinna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 004 Inlägg
18 maj 2007
#13
ironhead skrev:
det skulle kunna vara termostaten som hänger sig  då kan vattnet försvinna
och vart skulle det ta vägen då? det som händer är väll att inte vattnet cirkulerar ? eller?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Rörpulare
1 453 Inlägg
18 maj 2007
#14
orkade inte läsa allt men om bilen kokar och så efter en tid kan de innebära att de e luft i Kylarvatten systemet, Hände på polarens 300zx kan ju isf vara en grej att tänka på!

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

27 Inlägg
19 maj 2007
#15
Min toppacking är kass och har varit dom senaste 1000milen kanske mer.. Det enda jag märker är att den läcker olja från toppen och att tomgången är lite hoppig men det kan bero på andra saker med. Annars går bilen fin fint aldrig kokat eller aldrig svikit mig.

Då jag aldrig haft problem utav det så kommer jag aldrig laga det. Är inte värt att lägga ner pengar på denna bilen då jag aldrig får ut det igen bättre att bara hälla på lite olja då och då wink

och jag kan garantera att de inte gjort något på motor effekten då jag rastar dom flesta bilarna med samma effekt eller mer. Bilen går snarare bättre ;P
Senast redigerat av Tobbe_Audi80 (19 maj 2007)


Sök