3357
Sök

Färg till Bromsoken..

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
Jag hade tänkt göra iordning mina bromsok på min saab 9-5 vector -02.
Det är ju så fult med rost på dom.  mad

Visst det hade varit snyggt med nya men det tillåter inte min plånbok.. sad

Jag hade tänkt att jag skulle använda svart eller silvrig hammarlack.
Tänkte jag skulle ta bort det värsta av rosten med stålborste, sen måla på med hammarlacken.
Det måste ju vara bra att använda eftersom den äter ju upp rosten och sen ger en hård yta som tål en hel del..

Någon som använt sig av detta eller någon som har ett annat tips..?   big_smile

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

12 086 Inlägg
18 maj 2007
Jag har målat bromsok förr med hammarlack, funkar kanon. Färgen kanske blir lite sliten men den sitter kvar.. Har precis beställt 2 komp okfärg till mina aluok. Får se om den är värd dom extra kronorna.

226 Inlägg
18 maj 2007
jag borstade av dom med stålborste och sen målade med hammarlack, blev riktigt bra, färgen håller bra också!

saabtok
1 306 Inlägg
18 maj 2007
jag målade mina  ok med  med riktigt broms  ok  spray färg som ja penslade på ett antal gånger i höstas, men nu när ja bytte till sommar så målade ja skivorna med med hammarlack ej lagt upp nått kort på de än , men de blev jäkligt bra , slipper man rosten som syns ...Målade med svart

Ps Har en lika dan bil som dig

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

410 Inlägg
18 maj 2007
jag använde hammarlack det enda som jag tyckte var jobbigt är att torktid är så förbannat lång på hammarlack. Annars blev resultatet riktigt bra, bättre än väntat faktiskt.

Eliminator
1 441 Inlägg
18 maj 2007
Använd inte Hammarlack, det ser jättefint ut,, men det innehåller silikon,, fråga en billackerare,, och du får reda på varför.

mvh Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 086 Inlägg
18 maj 2007
Sokrates skrev:
Använd inte Hammarlack, det ser jättefint ut,, men det innehåller silikon,, fråga en billackerare,, och du får reda på varför.

mvh Tommy

Lr så frågar man dig, du borde ju veta?

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
18 maj 2007
Silikon = OMÖJLIGT att måla över med annan färg senare...

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

4 571 Inlägg
18 maj 2007
vulture skrev:
Silikon = OMÖJLIGT att måla över med annan färg senare...

// Ellen smile

Jo men då är det bara att smeta på nya hammarlack istället.

Just bromsok brukar man ju inte lacka om sådär hutlöst ofta tongue

"Sokrates" varför skulle man inte använda det till bromsok? knappast som att man behöver slipa ner dem och lacka om dem i annan typ av färg?

4 Inlägg
18 maj 2007
det bästa är om du slipar bort rost o skit helt ner till "järnet" sen lackar dom. Annars finns risk för att färgen kan släppa och risken är rätt stor att färgen du "lägger" på blir matt o tråkig. Ett litet tips bara. Annars finns det bromsoks färg på mekonomen. Kika där.

Lycka till!

1 174 Inlägg
18 maj 2007
jag lackade mina ok nyligen (bilden finns på min sida) jag köpte bara motorlack (1 kompent) än så länge har det funkar skit bra, dock bara lackat 2 lager ska iaf lacka ett till snart smile

Reparatör
306 Inlägg
18 maj 2007
Har blästrat och målat med industrifärg.
Blev kanon.
Bilder finns under projekt på min sida.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
19 maj 2007
Bästa resultatet får du genom att plocka av oken. jag har gjort det på två bilar nu o kört med Plasticpuddings Lackfärger mycket bra kvalite!

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
19 maj 2007
aci_d skrev:
det bästa är om du slipar bort rost o skit helt ner till "järnet" sen lackar dom. Annars finns risk för att färgen kan släppa och risken är rätt stor att färgen du "lägger" på blir matt o tråkig. Ett litet tips bara. Annars finns det bromsoks färg på mekonomen. Kika där.

Lycka till!

5 bra skäl till att mekonomens färg suger

Bromsoksfärgen på mekonomen är totalt värdelös! 1, den fäster knappt, två dåligt med pigment vilket gör att den inte täcker. 3, den är dyr, 4, den ramlar av efter ett tag 5, allt annat är bättre!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
19 maj 2007
Hammarlack fungerade då underbart bra på mina i alla fall.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 010 Inlägg
19 maj 2007
Målade oken i går och idag me hammarlack. Nu e de klara! Något av de bästa ja gjort...sån sjuk skillnad!
passade på å byta skivor oxxå

Körde dremeln me en stålborste sen på med en mjukare borste tills de va helt cleana.
Sen tvätta me lacknafta, torka sen måla på!
2-3 lager blev lagom.

Kolla bilderna ja lagt upp! E riktigt nöjd!
Senast redigerat av JockeT (19 maj 2007)

184 Inlägg
20 maj 2007
LuCiiifer skrev:
aci_d skrev:

Lycka till!

5 bra skäl till att mekonomens färg suger

Bromsoksfärgen på mekonomen är totalt värdelös! 1, den fäster knappt, två dåligt med pigment vilket gör att den inte täcker. 3, den är dyr, 4, den ramlar av efter ett tag 5, allt annat är bättre!

Du skriver att den är dyr. Vart råder du en att köpa?
Tackar

MvH: Johan

36 Inlägg
22 maj 2007
man borde haka av dom och måla ett par svänga eller?
har ju inget garage eller nått skulle vara smidigt om man bara lyfte bilen, haka av hjulet och skrapa lite sen måla på på 5 min big_smile

undrar om man ska ha rött eller gult?
har silverfärg hemma som jag kan använda men gult kanske är lite häftigare big_smile
Senast redigerat av Foggemannen (23 maj 2007)

allt du gör, gör jag 10 gånger bättre

Sök