4744
Sök

montering av laddtrycksmätare och pysljudet försvann och ersattes med annat ljud

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#1
monterade en turbomätare idag. allt fungerar klockrent den fungerar osv och mäter rätt värden. men efter jag monterat den så försvann mitt fina pysljud från luftfiltret nu istället låter det lite som ett skrapande ljud? ska det vara så?


30sek in på klippet så kommer ljudet
[video]http://www.garaget.org/video/pz9iy4v3b3tg[/video]
Senast redigerat av dusty (18 maj 2007)


Dr Snuggles
956 Inlägg
18 maj 2007
#2
Laddtrycksmätaren kan ju absolut inte ha något med det att göra . Eller har jag fel ?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#3
det lät ju inte så innan :S och jag har inte ändrat något annat :s


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#4
kan tillägga att det låter lite som om ni tänker att det skulle sitta en pappersbit fast i insuget som fladdrar till varje gång man släpper gasen


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#5
men borde inte trycket vara sämre då?


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
#6
nu när jag kopplat bort mätaren så låter det helt som vanligt igen så antar att det har att göra med placeringen av mätaren. någon som har förslag på nytt ställe?


8 886 Inlägg
19 maj 2007
#7
Det är inte så att det är mätaren som låter? I så fall är det helt normalt. Brukar bli ett" skallrande" ljud i tryckmätarna.
Hur och var har du kopplat slangen till mätaren?

Fotograf på tierpidag.se

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
#8
Hamilton skrev:
Det är inte så att det är mätaren som låter? I så fall är det helt normalt. Brukar bli ett" skallrande" ljud i tryckmätarna.
Hur och var har du kopplat slangen till mätaren?

hm det är filtret som låter.

http://www.dusty.se/lala.jpg
här är en någorlunda beskrivning


1 161 Inlägg
19 maj 2007
#9
fin teckning tongue
så där låter kompisens 940 turbo enligt han så ä de luft som studsar i luftfiltret men ja vet inte..
verkar ju lite mysko att luften ska börja studsa i filtret när man monterar tryckmätare..
men så ä inte ja expert när de gäller turbos heller så smile

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
#10
jag fick svar igår på att det inte blir tillräckligt mycket vakum när den ska dumpa så luften går tillbaka genom turbon. men man tycker ju att en mätare inte ska påverka de :s


4 Inlägg
15 augusti 2007
#11
Hej jag har just köpt en mätare och vet inte vilken slang jag ska sätta den på ?? har så jävla många slangar. Måste man "köra" bilen för att se att den funkar eller räcker det att man startar bilen??? Försöker att bifoga en bild på dom slangar jag har testat.

// Fredrik

119 Hk/Liter
246 Inlägg
15 augusti 2007
#12
dusty skrev:
jag fick svar igår på att det inte blir tillräckligt mycket vakum när den ska dumpa så luften går tillbaka genom turbon. men man tycker ju att en mätare inte ska påverka de :s

Har du skarvat vacumslangen? Så att det är samma slang från insuget som går till både mätare och till dumpen?

jag hade problem med det på min dump, den öppnade inte heller som den skulle. Hade skarvet min vacumslang.

Men jag hade 2 "nipplar" på mitt insug, så jag drog ena slangen från ena nippeln och andra slangen till andra nippeln. Efter det har det fungerat kanon..

hoppas det löser sig!

Move your mind

397 Inlägg
15 augusti 2007
#13
Tja!
Sådär låter det när luften slår tillbaka mot turbons turbinblad..  Kvittret alltså..
Dock finns det wastegatar som kvittrar och dumpar som kvittrar..
men jag har lärt mig att kvittrar det sådär så klarar inte dumpen av att dumpa all luft så det går tillbaka mot turbon och studsar in mot bladen..
har du kopplat på vacumslangen som går till dumpventilen? kanske snor tjuvluft så originaldumpen inte orkar öppna helt korrekt.. ??

//Stoffe

89 Inlägg
16 augusti 2007
#14
Japp, verkar som du kopplat in laddtrycksmätaren på avlastningsventilens (dumpens) vacuumslang. Det gör att inte dumpen öppnar som den ska så luften studsar tillbaka och tvingar turbon att stanna snabbt = kvitterljud. Inte så snällt mot turbon som kan slitas snabbare av detta.

Leta upp en annan (bättre) slang att skarva så kommer det snart pysa som det ska igen.

\\ Mer laddtryck åt folket! //

Hojmek
748 Inlägg
16 augusti 2007
#15
Hmmmm, alltså inte fasen kan en dumpventil öppna på så låga varv som det där "kvittret" uppstår på ? Ska den öppna på typ 1500 - 2000 varv så håller ju inte dumpen tätt. Rätta mig om jag har fel. Tycker dock att alla som har öppna luftfilter får det där ljudet oavsett om dom har orginaldumpventil eller en "öppen" dumpventil. Min kvittrar iaf när jag kör lugnt å släpper gasen. Ja jag hör att hans bil inte dumpar som den ska men iallafall. Man vill ju inte pajja turbon hmm
Senast redigerat av Bodegan (16 augusti 2007)

Skattebetalare
87 Inlägg
16 augusti 2007
#16
Man brukar ju själv kunna ställa in hur känslig dumpen skall vara? på dom flesta iaf? Antingen genom att skruva eller att "styva upp" fjädern med hjälp av brickor?

Förlåt att jag lånar tråden, men är det någon som har en ide om varför min laddtrycksmätare visar att turbon jobbar med undertryck när jag släpper gasen, tex inför korsningar och liknande. märaren visar drygt -1,0, ibland -1,5. går bilen på tomgång däremot så visar den endast -0,3 till -0,5. Tror det blev så efter jag bytte min trasiga slang som går mellan IC och insug?


Hojmek
748 Inlägg
16 augusti 2007
#17
Klart jag vet att man kan ställa in dumpen smile men som det låter så ska det inte "kvittra" trots att det låter ljuvligt.

666 Inlägg
16 augusti 2007
#18
Fishy skrev:
Man brukar ju själv kunna ställa in hur känslig dumpen skall vara? på dom flesta iaf? Antingen genom att skruva eller att "styva upp" fjädern med hjälp av brickor?

Förlåt att jag lånar tråden, men är det någon som har en ide om varför min laddtrycksmätare visar att turbon jobbar med undertryck när jag släpper gasen, tex inför korsningar och liknande. märaren visar drygt -1,0, ibland -1,5. går bilen på tomgång däremot så visar den endast -0,3 till -0,5. Tror det blev så efter jag bytte min trasiga slang som går mellan IC och insug?

det ska vara så, eftersom du motorbromsar så suger inte motorn in ngn luft, och det blir ett undertryck, kanske var så att din gammla slang läckte in luft så att detta undertryckat inte kunde skapas..

Angående dumpa som kvittrar på lite gas, det är oftast att de är förhårt spända, men det finna många dumpar ute på marknaden som inte öppnar sig under 0,5 i ladd, se tex evo 6 dumpen, det kvittrar om du inte drar på fullt, men laddar man fullt så pyser det.

//Silver


397 Inlägg
16 augusti 2007
#19
Summan av kardemumman, byt tillbaka allt på din bil så det slutar kvittra, eller ställ din dump med brickorna så kvittret försvinner.. det är inte bra för turbon i ditt fall!

//Stoffe

666 Inlägg
16 augusti 2007
#20
WasteGate skrev:
Summan av kardemumman, byt tillbaka allt på din bil så det slutar kvittra, eller ställ din dump med brickorna så kvittret försvinner.. det är inte bra för turbon i ditt fall!

//Stoffe

eftersom sumpen ska bli lösare så ska den inte pillas med brickor, du ska antingen justera på skruven, om du har en sådan, annars så ska du kapa litta på fjädern...

//Silver



Sök