3159
Sök

Beslutsångest. Vilka infinity ska ja välja?

113 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
ska köpa framsystem till min saab 9-3, men har lite beslutsångest

de står mellan dessa

antingen

Infinity REF-3012CF (3.5") som ja har vid i stolpen lr va de heter, neranför a-stolparna iaf
och
Infinity REF6522i (6,5" 2-vägs) i dörrarna

eller

Infinity REF6510CS (6,5" + diskant) så har ja diskanterna vid i-stolpen och 6,5"arna i dörrarna.

(obs att ja kommer ha slutsteg till dörrarna iaf)

de kanske säger sig självt att de 1a alternativet e bättre, men frågan e om det är värt de? jag e inte ute efter ljud i världsklass men vill att de ska vara bra=)

prylarna finns på brl å de går tyvär inte att direktlänka grejerna=/, nån som kanske vet vart det finns billigare infinityprylar kanske?

snabba svar uppskattas=)

//Buskaz
Senast redigerat av Buskaz (24 maj 2007)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
24 maj 2007
Tror du får bättre ljud med 6.5" i dörrarna och diskanter men sen så sägs de att man inte ska placera diskanterna för långt ifrån mid basarna... Så ja vet inte riktigt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

113 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Okej, de hade ja ingen aning om faktist, hoppas på att de kommer fler kloka svar å tips, men de e lite dystert ännu

113 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Ingen mer som kan hjälpa till lite me lite tips?

2 201 Inlägg
24 maj 2007
6,5 är bäst, du kan ju placera diskant så längt ner som möjligt på stolpen. så, jag hade nog valt den sista

6 851 Inlägg
25 maj 2007
Jag hade valt alt. 1 med 3.5" och 6½"kit.
Nu vet jag inte vad för steg du skall ha?
Men jag hade kört på ett 4-kanals steg, drivit 3½" på ett parkanaler och 6½" på det andra paret.
Hade nog till en början skippat diskanten till 6½" då 3½" är en coax..

38 Inlägg
25 maj 2007
Köp grejer på DLS istället. Infinity är bra men tar mer betalt för samma kvalitet. Jag rekommenderar DLS reference serien. Vill du ha riktigt bra grejer går du upp till Ultimate men då kostar det desto mer.

113 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
yobaman skrev:
Köp grejer på DLS istället. Infinity är bra men tar mer betalt för samma kvalitet. Jag rekommenderar DLS reference serien. Vill du ha riktigt bra grejer går du upp till Ultimate men då kostar det desto mer.

vart säljs dessa grejer då?

113 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Men jag hade kört på ett 4-kanals steg, drivit 3½" på ett parkanaler och 6½" på det andra paret.

Steget e ett gas alpha 4x100, men 2 kanaler e redan upptagna till 6x9orna=/

2 201 Inlägg
25 maj 2007
yobaman skrev:

infinty är inte dyrare än andra "märke".
skillnaden är att infinty är mer finlir.

6 851 Inlägg
25 maj 2007
Buskaz skrev:
TT-Avant skrev:

Koppla ut dina 6x9 och driv dem på din HU ist. för på steget. Kommer bli bättre ljud i hela bilen om du driver framsystemet på steget.

Eller du kanske sitter i baksätet och kör?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
25 maj 2007
Slopa 6x9'or helt istället dom förstör bara ljudbilden vill man ha lite extra tryck kopllar man in en bas.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

113 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Buskaz skrev:
TT-Avant skrev:

Koppla ut dina 6x9 och driv dem på din HU ist. för på steget. Kommer bli bättre ljud i hela bilen om du driver framsystemet på steget.

Eller du kanske sitter i baksätet och kör?

Okej, nej de gör jag väl inte, men har ju ofta passagerare i bak, men det bästa e väl kanske om ja köper ytterligare ett slutsteg då kanske?

113 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
Kornz skrev:
Slopa 6x9'or helt istället dom förstör bara ljudbilden vill man ha lite extra tryck kopllar man in en bas.

ja men bas har jag redan en infinity 1250 smile

2 201 Inlägg
25 maj 2007
håller helt med, slopa dina 6x9:or. de är bara onödiga. kör på ett fint framsysten istället, o koppla även dom på steg. om du vill ha lite ljud för baksätes, så sätt ett tex 6.5" tums kit med dikskant, o skruva ner dom så dom inte hörs så mycket fram, utan bara i baksätet. iså fall oxå på ett steg. du kan ju driva på fram o bak på samma steg

6 851 Inlägg
25 maj 2007
peter_1976 skrev:
håller helt med, slopa dina 6x9:or. de är bara onödiga. kör på ett fint framsysten istället, o koppla även dom på steg. om du vill ha lite ljud för baksätes, så sätt ett tex 6.5" tums kit med dikskant, o skruva ner dom så dom inte hörs så mycket fram, utan bara i baksätet. iså fall oxå på ett steg. du kan ju driva på fram o bak på samma steg

Tycker du talar lite mot dej själv. Först säger du att han ska slopa sina 6x9, men vill han iaf. ha ljud bak så ska han skaffa 6½" kitt...
Han kan lika väl ha kvar dem han har, varför ska han lägga ut extra pengar på NYA högtalare?

113 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
varför e de inte bra att ha bra tryck i högtalarna där bak?

543 Inlägg
25 maj 2007
www.dls.se där har du bra prylar..

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

6 851 Inlägg
25 maj 2007
Buskaz skrev:
varför e de inte bra att ha bra tryck i högtalarna där bak?

Bra och bra. Jag tycke inte att musiken skall komma bakifrån pga. att du ofta förstör ljudbilden fram. Men har man högtalare bak kan man ställa ner dem så man inte störs av dem där framme, men man kan höra lite om man sitter bak.

Sen är det ju så att man sitter oftast inte och lyssnar på musik med ryggen, inte jag iaf..
För hur ofta sätter du dej hemma med ryggen mot högtalarna? och om du är skapt som de flesta andra så står dina öron lite snett framåt, inte bakåt wink

Men du kan ju självklart ha tryck där bak iaf, fast i form av en bas..bara du har ett framsystem som klarar att möta upp ljudet så du slipper plåga omgivningen med enbart låga bastoner..

Sök