2378
Sök

Bort plockning av bakruta?

135 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
Hejsan!

Bilen: VW golf gti-83

Jag undrar om någon här har plockat bort rutan på bakluckan på en golf etta?
Frågan är om det är svårt och om det är lätt att trycka dit den sedan igen?
Någon som har några tips?

Är det lättast att använda sopa på gummilisterna och en typ av kabel som man "lyfter" på listen och sedan trycker ur den?

tacksam för alla svar!

514 Inlägg
25 maj 2007
De ggr jag plockat ur rutor så har jag bara använt en ganska bred skruvmejsel och tryckt så listen hamnar utanför kanten runt rutan. Efter att man kommit en bit över halvvägs runt hela ovansidan så kan man sedan lätt trycka ut rutan.

När man ska montera den så använd en passande kabel som passar bra i skåran i listen, lägg på rutan på utsidan så den ligger bra och be nån om hjälp för att hålla ett konstant tryck på den och pressa på rutan allt eftersom du drar i kabeln.

Hoppas det hjälper lite och att det går bra för dig smile

old volkswagens never die they just get lower

Solfilmsmontör
947 Inlägg
25 maj 2007
Ormfn skrev:
De ggr jag plockat ur rutor så har jag bara använt en ganska bred skruvmejsel och tryckt så listen hamnar utanför kanten runt rutan. Efter att man kommit en bit över halvvägs runt hela ovansidan så kan man sedan lätt trycka ut rutan.

När man ska montera den så använd en passande kabel som passar bra i skåran i listen, lägg på rutan på utsidan så den ligger bra och be nån om hjälp för att hålla ett konstant tryck på den och pressa på rutan allt eftersom du drar i kabeln.

Hoppas det hjälper lite och att det går bra för dig smile

Hade gjort så också men använt något hårt plast redskap ist för en skruvmejsel då det finns risk att ta isönder rutan om man avnänder något metal.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Lackerare
159 Inlägg
25 maj 2007
Tänk bara på att det finns mycket spänningar i glaset, så ta det försiktigt så att det inte splittras eller spricker.
Har hänt mig en gång.....tur var att det inte var en kundbil, den skulle ändå skrotas smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
25 maj 2007
2skruvmejslar räcker skit fint brukar göra så och har aldrig dödat någon ruta man får bara tänka på att inte sätta rutan i för stort spänn

Kör fort så hinner inget hända...

Sök