2870
Sök

Nedslag på CO och HC halten på bestikningen, vad kan felet vara?

38 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Hej!

Fick nedslag på besiktningen. Audi A4 1.8T -97.

CO halten var 230 gränsen ligger på 100.
HC halten var 3.5 o gränsen ligger på 0.5.

Någon som vet vad som är felet? Har hört att det kan vara katalysatorn eller lmm det är fel på? eller någon annan som vet?

/Kenneth

Smålänning
7 883 Inlägg
26 maj 2007
Katalysatorn. Hade det vart LMM så hade den inte gått som den ska, för det gör den väll?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

38 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Katalysatorn. Hade det vart LMM så hade den inte gått som den ska, för det gör den väll?

Den går utan problem smile men kan det vara något annat? så jag vet att den går igenom om jag byter katalysator wink

Smålänning
7 883 Inlägg
26 maj 2007
Septima skrev:
twin_cam skrev:

Den går utan problem smile men kan det vara något annat? så jag vet att den går igenom om jag byter katalysator wink

Det kan man aldrig veta wink men om den går utan problem och inte drar onormalt med bensin så kan jag inte tänka mig att det skulle vara nått annat än katalysatorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
26 maj 2007
Jag tänkte till först om du hade samma problem som mej, med för vass kamaxel, men om din bil är original så är det nog högst antagligen katalysatorn som är slut smile
Sen kan det också lönas att byta tändstift i samma veva, om dom inte är nya wink

The Queen
200 Inlägg
26 maj 2007
min pojkväns vr6 hade oxå för hög Hc halt när han köpte den..Och så var co2000 för hög..
Han servade den med tändstift,filter,olja,rotor,fördelarloch och nya tändkablar..
Hc halten sänktes från 250 till 61
och C0200 sänktes från 0,4 till 0,3..
Så då gick den igenom besiktnigen

Golf Racing*

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
26 maj 2007
Med tanke på dina TOKHÖGA värden så tror jag då att det det e katten.
Hade liknande värden på Miatan första gången jag besiktigade den....å opppss vilken upptäkt som gjordes då vi bytte katten...den gamla var helt tom!! yikes
Med den ny på plats så var värdena så låga så den gick igenom med mkt goda marginaler!big_smile

Min mkt gamla fiesta hade därimot värden precis på gränsen, självklart på fel sida...
Så i den tömdes det mängder med k-sprit å volla!!! Där gick den igenom!! Sen att den typ var helt slut körd å behövde ett oljebyte 3-400:rade mil e ju en annan femma! Hehehe...cool
Senast redigerat av HardcoreHunny (26 maj 2007)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Sök