3919
Sök

Trasig turbo - Saab 9000

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjenare.

Var precis på ett biobesök och på vägen hem så började bilen gå väldigt konstigt. Märkte även att det rök väldigt mycket i bak efter mig, och det lät även som att något låg och skrapade emot något annat i motorn nånstans. När jag kom hem och öppnade huven så såg turbon ut såhär:

http://rickyryden.com/turbon.jpg

http://rickyryden.com/turbon.jpg där har ni en länk ifall ni vill se en större bild.

Pappa trodde att det läckte olja ur turbon eller något liknande eftersom det är en stor oljefläck på turbon.

Är det någon som har nån idé om vad som kan vara trasigt?

Tacksam för all hjälp. smile

Ha en bra kväll!
Senast redigerat av rickylicious (26 maj 2007)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#2
Om det är till någon hjälp så har bilen stått still i nästan 1,5 år. Kanske någon packning eller liknande i turbon som har torkat sönder?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

#2573
1 489 Inlägg
27 maj 2007
#3
Hmm, har avgashuset spruckit ?!

Där det är olja finns det iaf ingen packning eller slang så det är väldigt mystiskt..

• Även den starka måste ta i när han skiter

60 Inlägg
27 maj 2007
#4
Kolla efter andra läckor, enda som skulle få turbon att läcka just där skulle vara ett hål och det skulle du se..  Skulle kunna tryckt ut genom ventilkåpspackningen kanske ?

Den som söker skall finna wink


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#5
För att förtydliga så är det läckan i mitten av bilden som läcker på något sätt. Den fläcken som är längre till höger har varit där sedan länge. smile

Jag vet varken vad avgashuset eller ventilkåpspackning är för något, men jag ska höra med pappa så kan vi kolla upp det. smile

Fyll gärna på med fler förslag om vad som kan vara trasigt!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

#2573
1 489 Inlägg
27 maj 2007
#6
Avgashuset är det som sitter på turbon som avgasröret går ifrån

Ventilkåpspackningen sitter under ventilkåpan - den svarta med ränderna som det står SAAB och 16 Valve på wink

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

60 Inlägg
27 maj 2007
#7
Se det från den ljusa sidan, nu finns det läge för att uppgradera turbon lite wink

Mvh


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
#8
Marcus: Tack för beskrivningarna! smile Ska riva isär det lite imorgon efter jobbet och hoppas att det inte blir alltför dyrt att laga med tanke på att bilen inte är värd så mycket...

Turbo-Performance: Precis! wink

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

5 710 Inlägg
28 maj 2007
#9
Du har råkat ut för ett turbohaveri......
Där det läcker olja är det i normala fall ingen olja....kör INTE bilen och byt aggregat.
När du ändå är i skruvartagen kan du passa på att byta din läckande ventilkåpspackning.

MVH Jonas
..............

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#10
jonTe: Jag har inte planerat att köra bilen någonstans... smile Jag vet inte exakt när bilen blev som den blev, men efter att jag upptäckte det så körde jag kanske 3-4 kilometer hem och nu står han still.
Så oljan kommer troligen från ventilkopspackningen som verkar vara trasig?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

5 710 Inlägg
28 maj 2007
#11
rickylicious skrev:
Så oljan kommer troligen från ventilkopspackningen som verkar vara trasig?

Nej....du har olja på 2 ställen.
1) mellan turbinhus (avgashus) och "avgasplattan" p.g.a av en havererad turbo.
2) I ventilkåpan.
Nr 2 är "saab-typiskt" och kommer oftast i från bakre hörnet:
http://img216.imageshack.us/my.php?imag … ing4ah.jpg
(röda inringde)
På din bil ser jag att någon "kladdpelle" försökt täta med packningsklister, ett budget alternativ för att slippa byta ventilkåpspackning.
Ny packning och att man drar skruvarna med moment (15Nm) och i rätt ordning löser problemet.

Med turbon är det värre.....mer jobb och mer pengar...wink

MVH Jonas
..............

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#12
Här kommer ett nytt kort då ventilkåpan (tror jag? big_smile) är avskruvad:

http://rickyryden.com/turbon2.jpg
http://rickyryden.com/turbon2.jpg

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Avstängd
914 Inlägg
29 maj 2007
#13
Det är bara att byta packningen smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#14
Turbon som dom andra pratade om då?

Jag har en teori i alla fall. Skratta inte för mycket, jag är ingen bilmek! Haha smile

Mittendelen där tändstiften sitter, där ska det inte vara olja, right? Men det är det just nu. Inte bra alltså. Om ni kollar på bild 2 så ser ni en slang uppe till höger på bilden som är lite oljig. Den satt ju i ventilkåpan (eller överdelen som jag skruvade bort, vet inte om det är den som heter ventilkåpa, men jag kallar den för det i denna texten) och går sedan till turbon.

Det satt även en trasig packning mellan tändstifts "rummet" i mitten, och "rummet" runt om där ventilerna osv är.

Så min teori lyder som följande:
Packningen mellan dom 2 "rummen" är trasig, då har det läckt in olja till tändstiften. Och då kanske slangen högst upp till höger (som går till turbon) har sugit i sig oljan som läckt, och sen läckt in det i turbon på något sätt?

Kanske helt fel, men med tanke på alla läckage så såg det ut så smile

Sen så tänkte jag lite på "hålet" till höger om tändstift nr 4 (längst till höger). Det går ju ner en bit där, och jag vet inte om det kan läcka ut där nere också? Är det ett hål där nere eller är det tätt?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

15 Inlägg
29 maj 2007
#15
Oljan vid tändstiften beror ju på att ventilkåpspackning är sönder.
slangen som du pratar är till vevhusventilationen. och har inget med oljan på turbon att göra.
Din turbo har rasat då du beskriver att det rök bakom dig det gör det vid turbohaveri som är mycket vanligt på saabar.
Byt turbon och ventilkåpspackning sen går bilen som en klocka igen.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#16
Okej.. smile Vet inte om bilen är värd att kosta på en ny turbo bara hmm

Förresten vart tar all olja vägen som rinnger in bland tändstiften? Den rinner ju inte ut under bilen nånstans. :S
Senast redigerat av rickylicious (29 maj 2007)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

15 Inlägg
29 maj 2007
#17
En bra beg turbo är inte så farligt dyrt.
den oljan kommer ingenstans så länge den inte rinner ner imellan tändstiften och det är ju inte så lätt.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#18
Man ska ju lyckas hitta rätt turbo till rätt årsmodell osv också. tongue Inte helt lätt! sad

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
29 maj 2007
#19
du behöver en td03 resten av betäckningarna kvittar happy hunting kostar mellan 500-1500:- begagnad beroende på skick.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

5 710 Inlägg
30 maj 2007
#20
Micke_86_ skrev:
den oljan kommer ingenstans så länge den inte rinner ner imellan tändstiften och det är ju inte så lätt.

Joo....den kommer ut:
rickylicious  skrev:
Sen så tänkte jag lite på "hålet" till höger om tändstift nr 4 (längst till höger).

wink
"Hålet" är till för att dränera ut vatten t.ex vid en motortvätt.

Angående ventilkåpspackningen.....
1. Köp en ny packning.
2. Rengör från allt rött kladd.
3. Montera kåpan och dra 15Nm med momentnyckel och i denna ordning:

http://img4.imagevenue.com/img.php?loc= … ilkapa.jpg

MVH Jonas
..............


Sök