2451
Sök

Hur byte från dubbade till odubbade vinterdäck på ett ekonomiskt sätt?

557 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#1
Eftersom jag bor i centrala Stockholm och det blir mer och mer dubbförbud här tänker jag, när dubbdäcken som ingick när jag köpte bilen, behöver bytas, byta dem mot odubbade vinterdäck. Det som är tråkigt är att man (väl?) inte får kombinera dubbade och odubbade vinterdäck så jag kan inte köpa ett däck i taget och ersätta utan när jag någon gång antingen får underkänt på besiktningen eller en punktering som inte går att laga så måste jag köpa fyra däck på ett bräde.

Eller?

Och det alldeles oavsett om övriga däck är utslitna eller inte (Det gäller ju främst om jag får en punktering som inte går att laga, underkänns däcket i besiktningen så är väl även övriga däck redo för pension. Iofs kan det ju vara ganska stor skillnad på slitage mellan drivhjulsparet och det andra paret.) så helt plötsligt står jag med tre däck jag inte har någon nytta av = pengar i sjön.

Finns det något smart sätt att minimera det här problemet? Köra med däcken tills alla är utslitna? Få pengar för dem (beggade däck verkar man typ skänka mot avhämtning)? Något annat sätt?

* Voff voff *
10 587 Inlägg
för 10 timmar sedan
#2
d-b skrev:
Eftersom jag bor i centrala Stockholm och det blir mer och mer dubbförbud här tänker jag, när dubbdäcken som ingick när jag köpte bilen, behöver bytas, byta dem mot odubbade vinterdäck. Det som är tråkigt är att man (väl?) inte får kombinera dubbade och odubbade vinterdäck så jag kan inte köpa ett däck i taget och ersätta utan när jag någon gång antingen får underkänt på besiktningen eller en punktering som inte går att laga så måste jag köpa fyra däck på ett bräde.

Eller?

Och det alldeles oavsett om övriga däck är utslitna eller inte (Det gäller ju främst om jag får en punktering som inte går att laga, underkänns däcket i besiktningen så är väl även övriga däck redo för pension. Iofs kan det ju vara ganska stor skillnad på slitage mellan drivhjulsparet och det andra paret.) så helt plötsligt står jag med tre däck jag inte har någon nytta av = pengar i sjön.

Finns det något smart sätt att minimera det här problemet? Köra med däcken tills alla är utslitna? Få pengar för dem (beggade däck verkar man typ skänka mot avhämtning)? Något annat sätt?

Byta ett däck i taget är ju ingen bra idé oavsett däcktyp...

Enklast och det som ger minst ont i plånboken är väl att se om någon vill byta dina dubbade mot sina dubbfria? Alternativt sälja den uppsättningen du har och köpa en uppsättningen beggade dubbfria tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 686 Inlägg
för 9 timmar sedan
#3
Olagligt att kombinera dubbat med odubbat.

Billigaste är ju att att pilla ut dubben ur dina dubbdäck.
Det blir däremot sämre grepp än riktiga nordiska friktionsdäck.


6 060 Inlägg
för 9 timmar sedan
#4
Det sägs ju att man skall sätta de bästa däcken bak för att inte få sladd. Men om man har framhjulsdrift sliter det normalt sett mera fram, så därför kan man vid varje hjulskifte sätta de bästa däcken där för att slita däckparen jämnt. Punktering är såpass ovanligt att man bortser från det, skulle det ske så kanske däckfirman kan laga det billigt eller så får man väl byta alla fyra på en gång då.

982 Inlägg
för 8 timmar sedan
#5
simlar skrev:
Olagligt att kombinera dubbat med odubbat.

Billigaste är ju att att pilla ut dubben ur dina dubbdäck.
Det blir däremot sämre grepp än riktiga nordiska friktionsdäck.

Dubbdäck utan dubb är inte godkända som vinterdäck.

VAG har världens bästa bilar.

6 060 Inlägg
för 7 timmar sedan
#6
candyweiss skrev:
simlar skrev:
Olagligt att kombinera dubbat med odubbat.

Billigaste är ju att att pilla ut dubben ur dina dubbdäck.
Det blir däremot sämre grepp än riktiga nordiska friktionsdäck.

Dubbdäck utan dubb är inte godkända som vinterdäck.

Den saken har diskuterats fram och tillbaka många gånger och jag har fortfarande inte sett något om det från någon officiell källa. Har du något du kan visa på?

Men om det är olagligt med urdubbade däck på vintern, var går gränsen för antalet saknade dubbar? Självklart är däcken godkända även efter att man tappat en dubb, men du menar alltså att de inte längre är det när alla är borta. Så vilket är antalet?

97 Inlägg
för 7 timmar sedan
#7
Enligt Transportstyrelsens författningssamling 2009:19 § 9: ?Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25 % jämfört med det däck på fordonet som har det största antalet dubbar?.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-19.pdf


6 060 Inlägg
för 7 timmar sedan
#8
nucken skrev:
Enligt Transportstyrelsens författningssamling 2009:19 § 9: ?Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25 % jämfört med det däck på fordonet som har det största antalet dubbar?.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-19.pdf

Då får man väl pilla bort samtliga ur alla däck så skiljer det 0%.

6 119 Inlägg
1 699 Inlägg
för 4 timmar sedan
#10
Hmm, att pilla bort dubbar är inte roligt+ att man förstör ett riktigt vinterdäck o får ett friktionsdäck/muppdäck. Ett friktionsdäck kommer aldrig vara i närheten av ett dubbdäck när man väl behöver grepp. Tänk dig att ramla i en isvak...du måste dra dig upp.  Testa att limma friktionsdäck på isdubbarna o dra dig upp. - Den friktionen är lika kass som alla vinterdäck utan dubb.  mvh/husse


Sök