2480
Sök

Framvagns- eller fyrhjulsinställning efter sänkning?

671 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#1
Jaha då är bilen sänkt och rätt däck sitter på.. blev riktigt najs men han drar ju åt vänster. Ska jag göra en framvagnsinställning eller bör man ställa in alla fyra hjulen efter en sänkning? Vad är "standard" ? Det skiljer ju några kronor där emellan....
Senast redigerat av kohler (28 maj 2007)

Second is the first loser

385 Inlägg
28 maj 2007
#2
Jag är i exakt samma sits och funderar på att ställa framvagnen... Visste inte att man kunde ställa in alla fyra hjulen, men det låter ju vettigt.

Expertråd är välkomna till mig oxå smile


BMW fantast
1 172 Inlägg
28 maj 2007
#3
ska med göra det senare.. när man sänka bilen bör man ställa alla 4 hjulen... ställer du bara framvagnen så kommer det ev attt slita fel på bakdäcken... ja det kostar en del mer.. framvagn för mig skulle gå på 480 och 4 hjulsinställning var timbdetalning så mellan 1500 och 2000...sad

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

385 Inlägg
28 maj 2007
#4
Kan alla som ställer in framvagn även ställa in bakvagnen, eller kräver det ytterligare nån speciell maskin för det också?

Tänkte om det var därför priset var så mycket dyrare?


2 924 Inlägg
28 maj 2007
#5
Alla kan inte göra 4-hjulsinställning nej.
Har du dessutom 4wd så är utbudet "inställare" ännu sämre.

Min erfarenhet är att de som har modernare utrustning oftast kan pressa priserna mer för det är i regel relativt stor skillnad på arbetstid som går åt mellan äldre ocvh nyare utrustning.

Men som sagt, hjulinställning är i stort sett alltid nödvändigt vid sänkning, mer nödvändigt ju mer man sänker.
Annars kan det bli många problem, oljud, högre bränsleförukning, bilen drar åt nåt håll, orolig på vägen, allmänt kass väghållning, däcken slits snett - vilket kan kräva däckbyte om det slitet snett för länge innan hjulinställning gjorts även om däcken har mycket mönster kvar (ex man kan ha roligare utgifter än att byta 4st 18" däck i onödan), större belastning på hjullager, styr-/spindeleder och bussningar - är de redan dålig/a så blir det snabbt sämre mm
...så 4-hjulinställning kan låta dyrt men är billigt om man jämför hur väldigt mycket dyrare det kan bli om man inte gör det direkt efter sänkning.
Senast redigerat av peegee (28 maj 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

265 Inlägg
28 maj 2007
#6
Jag fick gjort 4-hjuls inställning på Hjulhuset i staffanstorp för 745:- även VIANOR i malmö tar detta pris.

rekomenderar att göra 4-hjuls då du sänker bilen så ändras Camber- vinkeln på alla 4 hjul. (DVS. lutningen på däckets underkant vs. överkant.)

både vianor och hjulhuset tog samma pris för framvagns/4-hjuls inställning.. så åk runt och leta.. det lönar sig. smile

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

385 Inlägg
28 maj 2007
#7
StarShine skrev:
Jag fick gjort 4-hjuls inställning på Hjulhuset i staffanstorp för 745:- även VIANOR i malmö tar detta pris.

rekomenderar att göra 4-hjuls då du sänker bilen så ändras Camber- vinkeln på alla 4 hjul. (DVS. lutningen på däckets underkant vs. överkant.)

både vianor och hjulhuset tog samma pris för framvagns/4-hjuls inställning.. så åk runt och leta.. det lönar sig. smile

Det var ju billigt.. Och Staffanstorp är ju inte långt bort heller smile
*Kladdar ner en liten anteckning på en lapp* tongue


671 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#8
StarShine skrev:
Jag fick gjort 4-hjuls inställning på Hjulhuset i staffanstorp för 745:- även VIANOR i malmö tar detta pris.

rekomenderar att göra 4-hjuls då du sänker bilen så ändras Camber- vinkeln på alla 4 hjul. (DVS. lutningen på däckets underkant vs. överkant.)

både vianor och hjulhuset tog samma pris för framvagns/4-hjuls inställning.. så åk runt och leta.. det lönar sig. smile

Ohh 745 på vianor låter bra... trodde inte man kunde komma under 1 000 lappen hehe! ska ringa runt lite.

Bra med svar åxå ang. camber vinkeln... jag e en sån som vill förstå varför man gör något å inte bara att man "ska".  Blev lite klarare nu!

Second is the first loser

265 Inlägg
28 maj 2007
#9
Ingenfara smile helt klart värt som sagt att ringa/åka runt och kolla med dom. för under 1000 lappen ska du lätt klara dig för 4-hjulsinställning.

ända jag har problem med är att läsa ut protokollen sen. fan en gåta i sig själv det där smile
hoppas det löser sig!

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

106 Inlägg
28 maj 2007
#10
evilmaster skrev:
StarShine skrev:
Jag fick gjort 4-hjuls inställning på Hjulhuset i staffanstorp för 745:- även VIANOR i malmö tar detta pris.

rekomenderar att göra 4-hjuls då du sänker bilen så ändras Camber- vinkeln på alla 4 hjul. (DVS. lutningen på däckets underkant vs. överkant.)

både vianor och hjulhuset tog samma pris för framvagns/4-hjuls inställning.. så åk runt och leta.. det lönar sig. smile

Det var ju billigt.. Och Staffanstorp är ju inte långt bort heller smile
*Kladdar ner en liten anteckning på en lapp* tongue

ap-däck i älmhult tar 695 för 4-hjulsmätning

Dansar Aldrig Nykter
Onödig Vikt Är Inte Nödvändig Vikt

385 Inlägg
30 maj 2007
#11
Nu har jag varit å gjort en framvagnsinställning.. Frågade på verkstan och de sa att jag inte behövde någon fyrhjulsinställning eftersom jag har en stel bakaxel, lät ju vettigt.. smile

Billigt blev det, tycker jag iaf. 450kr.

Alltså, om man har en stel bakaxel så behöver man tydligen inte fyrhjulsinställning för de som undrar. tongue


671 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#12
evilmaster skrev:
Nu har jag varit å gjort en framvagnsinställning.. Frågade på verkstan och de sa att jag inte behövde någon fyrhjulsinställning eftersom jag har en stel bakaxel, lät ju vettigt.. smile

Billigt blev det, tycker jag iaf. 450kr.

Alltså, om man har en stel bakaxel så behöver man tydligen inte fyrhjulsinställning för de som undrar. tongue

ofan... kanske jag åxå har lol nån oplare som vet? får väl fråga på opelsportclub annars... bilen ska ju in imorrn! cool

Second is the first loser

1 224 Inlägg
2 mars 2010
#13
Är det OK att sänka på en verkstad och köra några kilometer efteråt för att göra 4 hjulsinställning?

i-vtec Do you?

1 207 Inlägg
2 mars 2010
#14
Jodå. Många som sänker inte gör hjulinställning efteråt men de rullar ju iaf.

BMW entusiast
579 Inlägg
2 mars 2010
#15
Lånar tråden, hoppas det är okej smile

Behöver jag göra hjulinställning på A3'an (FWD) nu när jag ska ha på större fälgar? Har kört med 15" innan och beställde nyligen nya 18" och man vill ju gärna slippa snedslitna däck wink


3 860 Inlägg
3 mars 2010
#16
På min var det ett tvång att göra en hjulinställning, bytte dämp o fjäder runt om. Det krävdes också en kallibrering av DSTC systemet ... Det ballade ur lite efter att hjulvinklar o annat inte stämde wink
Min antispin lampa blinkade när man låg i 70 konstnt hastighet o torr asfalt smile haha... Mekanikern på volvo vart något fundersam tills han kom ihåg att dessa nya bilar kan känna sådan skillnad, kallibreringen tog ca 5 min och görs via OBD uttaget.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Motborgare
1 099 Inlägg
3 mars 2010
#17
spokenratt skrev:
På min var det ett tvång att göra en hjulinställning, bytte dämp o fjäder runt om. Det krävdes också en kallibrering av DSTC systemet ... Det ballade ur lite efter att hjulvinklar o annat inte stämde wink
Min antispin lampa blinkade när man låg i 70 konstnt hastighet o torr asfalt smile haha... Mekanikern på volvo vart något fundersam tills han kom ihåg att dessa nya bilar kan känna sådan skillnad, kallibreringen tog ca 5 min och görs via OBD uttaget.

Nu var det bara nya hjul han hade monterat på, och då ändras inga hjulvinklar. Att man sen kan göra en inställning för att vara säker på att det är ok är en annan sak. Det skall mindre fel i camber/toe till förän det slits snett på breda däck än på smalare.
Och ojämnheter märks mycket lättare med bredare däck om hjulvinklarna inte är helt korrekta.

-- K

1 232 Inlägg
19 april 2013
#18
hitta denna tråd nu först efter att ha letat ett tag, ska fixa coils till min golf 3 variant. har haft orginal innan, 4hjuls elr framvagn bara+ tänkte eftersesom det e stel bakaxel, då.?
många svar uppskattas.

535 Inlägg
19 april 2013
#19
Vet att de va länge sedan det snackades i tråden men i uddevalla på kuröd (kommer inte ihåg namnet på verkstaden) tar 500 kr för 4hjul inställning.


1 938 Inlägg
19 april 2013
#20
Min syn på det hela är att 99% av dagens framhjulsdrivna bilar har stel bakaxel som inte har några rörliga delar att justera, vissa kan man ändra cambern på genom att flytta spindelledsbultarna i ovala hål lite -+10mm, men vi pratar inte några större förändringar.


Sök