3079
Sök

Serikoppla 2 steg + Kondensator

7 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej har 2st steg, Ett mtx steg till baslådan, ett sound blaster 4 kanals till frontsystemet
och en 1.2 farads kondensator.
Har 2 st lågnivå kablar dragna och 1 ström kabel. Nån som har en skiss eller en smidig lösning på hur jag ska koppla in detta.

Tack


21 761 Inlägg
30 maj 2007
#2
Vad heter stegen mer exakt och hur grov strömkabel har du nu?
Hur många Ohm är baslådan på?
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2007)

7 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Vad heter stegen mer exakt och hur grov strömkabel har du nu?
Hur många Ohm är baslådan på?
4 kanals steget heter Classic Series 3370 4ch
Mtx steget har jag inte koll på just nu
Strömkabeln är 25,8mm²
Baslådan vet jag inte heller haha 2 st 12 mtx basar iaf smile


240 Inlägg
30 maj 2007
#4
Du måste paralellkoppla stegen iaf. annars får du 6 volt. Sen så ska väl även kondensatorn paralellkopplas? Rätta mig någon om jag har fel där


med lem
1 925 Inlägg
30 maj 2007
#5
han menar nog paralell,,,båda stegen på en kabel menar han väl ? bara till att köpa en sån dosa som delar upp kablarna smile kanon bra juu

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

7 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#6
_fillan_ skrev:
han menar nog paralell,,,båda stegen på en kabel menar han väl ? bara till att köpa en sån dosa som delar upp kablarna smile kanon bra juu
Har en splitdosa, men hur ska jag koppla lågnivån, remote, jord o de och kondensatorn
ingen som har en bra skiss?


2 123 Inlägg
30 maj 2007
#7
StaR skrev:
_fillan_ skrev:
han menar nog paralell,,,båda stegen på en kabel menar han väl ? bara till att köpa en sån dosa som delar upp kablarna smile kanon bra juu
Har en splitdosa, men hur ska jag koppla lågnivån, remote, jord o de och kondensatorn
ingen som har en bra skiss?
Splitten behöver du väl inte använda.
Koppla Plus till kondensatorn och dra 2 sladdar från den till båda stegen, dra en separat jord från varje steg till en och samma jordpunkt, remoten kan du koppla i serie.
Det finns splittar för lågnivån du kan använda om du inte har lågnivå utgångar på nåt av dina slutsteg dvs.
Är väl inte så svårt ? : )

7 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#8
Fredrik.Gustavsson skrev:
StaR skrev:
_fillan_ skrev:
han menar nog paralell,,,båda stegen på en kabel menar han väl ? bara till att köpa en sån dosa som delar upp kablarna smile kanon bra juu
Har en splitdosa, men hur ska jag koppla lågnivån, remote, jord o de och kondensatorn
ingen som har en bra skiss?
Splitten behöver du väl inte använda.
Koppla Plus till kondensatorn och dra 2 sladdar från den till båda stegen, dra en separat jord från varje steg till en och samma jordpunkt, remoten kan du koppla i serie.
Det finns splittar för lågnivån du kan använda om du inte har lågnivå utgångar på nåt av dina slutsteg dvs.
Är väl inte så svårt ? : )
Inte så hajj på de me kondensatorn . Har 2 st ingångar på båda stegen. asså 4 då .
Hur kopplar jag det då i mellan stegen? Och måste inte kondensatorn ha jord oxå?


2 123 Inlägg
30 maj 2007
#9
StaR skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
StaR skrev:

Har en splitdosa, men hur ska jag koppla lågnivån, remote, jord o de och kondensatorn
ingen som har en bra skiss?
Splitten behöver du väl inte använda.
Koppla Plus till kondensatorn och dra 2 sladdar från den till båda stegen, dra en separat jord från varje steg till en och samma jordpunkt, remoten kan du koppla i serie.
Det finns splittar för lågnivån du kan använda om du inte har lågnivå utgångar på nåt av dina slutsteg dvs.
Är väl inte så svårt ? : )
Inte så hajj på de me kondensatorn . Har 2 st ingångar på båda stegen. asså 4 då .
Hur kopplar jag det då i mellan stegen? Och måste inte kondensatorn ha jord oxå?
Oj det med kondensatorns jord glömde jag helt bort.
Tänkte inte på det.
Koppla Plus till kondensatorn och sedan 2 kablar vidare till vardera steg.
Jorden från stegen drar du till kondensatorns jordpunkt och sedan vidare ner i karossen.
Står det In eller Out på lågnivå utgångarna ?
Antar att det bara står In och då behöver du köpa förgrenings RCA kablar, men det hade du behövt iaf eftersom Lågnivå kabeln endast har 2 st från börjar och du behövde 4 st till varje steg.
Det gör inget om man grenar lågnivå kabeln, man förlorar ingen signal styrka alls.
Kopplings schema för kondensatorer kan du hitta på www.dls.se men jag tycker du borde fått med en sån till din kondensator.

Nästan nybörjare
145 Inlägg
30 maj 2007
#10
Ta en strömkabel från batteriet till kondingen o fortsätt sen med två strömkablar från den till varsitt steg, ta sen lika stor jordkabel från stegen o kondingen, alltså tre st till en bra jordpunkt!

Hade du två lågnivåkablar från stereon? Då kan du koppla in dem i fyrkanalaren o sen köpa en liten stump o dra vidare från det till mtx-steget! Remotekabel kanske du har med på lågnivån? Om inte så drar du bara en tunn kabel från stereon, den får du koppla in på remoten på varje steg för o starta dem.

Hoppas det hjälpte! smile

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

7 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
#11
El_Gringo skrev:
Ta en strömkabel från batteriet till kondingen o fortsätt sen med två strömkablar från den till varsitt steg, ta sen lika stor jordkabel från stegen o kondingen, alltså tre st till en bra jordpunkt!

Hade du två lågnivåkablar från stereon? Då kan du koppla in dem i fyrkanalaren o sen köpa en liten stump o dra vidare från det till mtx-steget! Remotekabel kanske du har med på lågnivån? Om inte så drar du bara en tunn kabel från stereon, den får du koppla in på remoten på varje steg för o starta dem.

Hoppas det hjälpte! smile
Japp 2 lågnivå kablar. Var köper jag denna stump? smile
Sen är det ju remote på båda lågnviå kablarna vilken ska jag andvända?


Nästan nybörjare
145 Inlägg
31 maj 2007
#12
Det spelar ingen roll! Koppla in båda två i stereon så har du ju en till varje steg! Den skickar bara en svag signal till stegen o säger gomorron typ, när du startar cdn så startar stegen med. Hur långt kommer det o vara mellan stegen? Hittade en på en meter om det räcker...

http://www.multimedia-import.se/product … ductId=100

Annars kan du säkert bara gå in i en bilstereobutik o be dem skarva till en i den längden du ska ha... De brukar kunna vara rätt så hjälpsamma...

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 juni 2007
#13
Glöm inte ladda kondingen innan me, funkar inte så bra annars...


7 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
#14
bumpe skrev:
Glöm inte ladda kondingen innan me, funkar inte så bra annars...
Jaha hur då?


82 Inlägg
4 juni 2007
#15
Bästa och lättaste sättet är väl att dra + till konding och från + på konding till fördelningsblocket och därefter splitta kablarna ? För du har väl 2 säkringar i blocket om det skulle ske en kortis vid ena steget tänker jag på..

Du laddar upp en kondensator genom att ha ett motstånd(ofta 100ohm) mellan + kabeln från batteriet till + på kondensatorn.
Det följer med ett motstånd i kartongen annars kan det redan vara uppladdat eller inte behövas laddas upp innan. kondingen ska laddas upp till 12v för bästa resultat om den behöver laddas upp.

Lite grötigt men hoppas det hjälper lite smile


Sök