2419
Sök

dom snyggaste japanska sportbilarna top tio!

47 Inlägg
4 oktober 2007
#101
Maken till misshandlet begrepp har man väl aldrig hört i bilkretsar och det är ju faktiskt ganska roande att på senare år se hur många som vill göra anspråk på epitetet sportbil.

"Sportbil" är ju ett gammalt begrepp och kärnan i dess natur har alltid handlat om passion och att inte kompromissa utan att bygga en bil som är avsedd att brukas främst för nöjes skull, med allt vad det innebär som extrem design och prestanda. Kort och gott en bil som talar till känslorna i första hand - inte förnuftet.

För mig finns det några väldigt enkla kriterier som måste vara uppfyllda för att en bil ska vara en sportbil och inte enbart en prestandabil.


1. Bilen ska ända från ritbordet vara byggd och utvecklad med "sport" och körupplevelse i fokus.

2. Designen ska vara kompromisslös, vågad och vacker framför praktisk och ha en närvaro som står ut i mängden av vanliga bilar, företrädelsevis låg och bred med svepande linjer och en "kilformad" kaross, samt ett minimalt eller inget baksäte.

3. Prestandan ska överträffa "vanliga" bilar. Lite luddigt formulerat kanske, men gränserna är diffusa även i verkligheten.


Japp, följden av detta blir att inte speciellt många av bilarna som diskuterats här kvalar in i kategorin sportbilar, men hur urvattnat skulle inte epitetet vara om varenda effektstinn tysk sedan eller rally japan benämndes som en sportbil?
Och skulle jag nu ha fel så har begreppet redan tappat sin forna glans och är knappast värt att käfta över.

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret

10 sec före dig...
540 Inlägg
4 oktober 2007
#102
audirocks skrev:
vilka är dom snyggaste sportbilarna???Mina är

1:Nissan Skyline R33

2:Toyota Supra

3:Nissan Skyline R34

4:Nissan 200sx s13

5: Mitsubishi Evolution IV

6:subaru impreza gt

7:nissan 350z

8:mazda rx7

9:Nissan 200sx s14

10:Honda S2000



                                                 vad tycker ni då?????
Kan inte mycket om japs men det ser bra ut!


Herr
1 722 Inlägg
4 oktober 2007
#103
Zero skrev:
Maken till misshandlet begrepp har man väl aldrig hört i bilkretsar och det är ju faktiskt ganska roande att på senare år se hur många som vill göra anspråk på epitetet sportbil.

"Sportbil" är ju ett gammalt begrepp och kärnan i dess natur har alltid handlat om passion och att inte kompromissa utan att bygga en bil som är avsedd att brukas främst för nöjes skull, med allt vad det innebär som extrem design och prestanda. Kort och gott en bil som talar till känslorna i första hand - inte förnuftet.

För mig finns det några väldigt enkla kriterier som måste vara uppfyllda för att en bil ska vara en sportbil och inte enbart en prestandabil.


1. Bilen ska ända från ritbordet vara byggd och utvecklad med "sport" och körupplevelse i fokus.

2. Designen ska vara kompromisslös, vågad och vacker framför praktisk och ha en närvaro som står ut i mängden av vanliga bilar, företrädelsevis låg och bred med svepande linjer och en "kilformad" kaross, samt ett minimalt eller inget baksäte.

3. Prestandan ska överträffa "vanliga" bilar. Lite luddigt formulerat kanske, men gränserna är diffusa även i verkligheten.


Japp, följden av detta blir att inte speciellt många av bilarna som diskuterats här kvalar in i kategorin sportbilar, men hur urvattnat skulle inte epitetet vara om varenda effektstinn tysk sedan eller rally japan benämndes som en sportbil?
Och skulle jag nu ha fel så har begreppet redan tappat sin forna glans och är knappast värt att käfta över.
Hah, nuff said.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

190 Inlägg
4 oktober 2007
#104
1. Mazda Rx7
2. Nissan Silvia s15
3. Honda NSX
3. Mitsubishi EVO 3
4. Mitsubishi EVO 6
5. Mitsubishi EVO 9
6. Nissan Skyline r34 GTR
7. Nissan 200sx s14a
8. Nissan 200sx s13
9. Honda s2000
10. Nissan Skyline r32 GTS-T

Det var min lista.
Men det finns dock fler!smile
Senast redigerat av Yeeeep (4 oktober 2007)

217 Inlägg
4 oktober 2007
#105
1: skyline R34 gt-r
2: supra MkIV
3: rx-7
4: s 15
5: s14a
6: evo 8
7: s 14
8: s2000
9 : 350 z
10: synny gti-r

438 Inlägg
4 oktober 2007
#106
BEATNIK skrev:
StiFf skrev:
KOOLSVILLE skrev:
Ingen av dessa klassar jag som sportbil !
vilka syftar du på?
är inte rx7, supra och skyline sportbilar???
Inte enligt mig, RIKTIGA sport bilar är tex, lambo,ferrari porsche,osv det är sportbilar.
vill du se en riktig sport bil klicka på länken på min sida.cool
Klickade in på din sida, men finns ju ingen sportbil????????


804 Inlägg
4 oktober 2007
#107
Zoltrix skrev:
BEATNIK skrev:
StiFf skrev:

vilka syftar du på?
är inte rx7, supra och skyline sportbilar???
Inte enligt mig, RIKTIGA sport bilar är tex, lambo,ferrari porsche,osv det är sportbilar.
vill du se en riktig sport bil klicka på länken på min sida.cool
Klickade in på din sida, men finns ju ingen sportbil????????
Han skrev "sport bil" inte "sportbil". En "sport bil" är ju även en 740 som man kör fotbollsväskan i till träningen, eller en s2000 om man får plats med golfbagen. Då har man den till och från sport. lol

BMW fantast
1 172 Inlägg
4 oktober 2007
#108
1. Rx7
2. S14(a) min dåbig_smile
3. skyline r34 och R33
3. Evo 6-9
4. 350Z
5. Supra mkIV
6 Impreza nyare.

kör bara till 6... fast har ju fyllt ut med dubbla på vissa... så blir över 10:D men nissan 300 och mitsubitchi 3000 gt hade inte varit med... gillar inte deras fronter av bågon anledning

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

2 117 Inlägg
4 oktober 2007
#109
Sportbil


Wikipedia

En Sportbil eller Sportvagn är en bil som är konstruerad för att vara sportig.

Den exakta definitionen av vad som kännetecknar en sportbil varierar. De flesta sportbilar erbjuder inte samma komfort som en sedan eller liknande, eftersom sportbilar främst är konstruerade för bra prestanda. Detta innebär dock inte automatisk effektstarka motorer, prestandan och de sportiga egenskaperna kan lika gärna komma från god väghållning och låg vikt. Enligt somliga bör en sportbil vara en- eller tvåsitsig, andra ser helst att en sportbil skall vara öppen.

En Sportcoupé är i grunden en roadster utrustad med tak.

En Supersportbil eller Supersportvagn är en extremt snabb och dyr sportbil.

En Sportvagnsprototyp är en extrem tävlingsbil för sportvagnstävlingar, till exempel Le Mans 24-timmars.

Susning
Sportbil är en bil där man prioriterat motorstyrka, toppfart, körglädje och/eller väghållning på bekostnad av t.ex. passagerar- och bagageutrymme. Sportbilar har vanligen ett sportigt och fartfyllt utseende, och en massa extra utrustning utöver standardutförandet. Fråga: Extra utrustning? En sportbil ska väl egentligen ha mindre lyxutrustning för att bli lättare och därmed få bättre acceleration.

Man skulle kunna dela in kategorin sportbilar i två kategorier (minst). Dels de som prioriterar prestanda över allt annat och därmed har så lite utrustning som möjligt för att få så låg vikt som möjligt. Den andra kategorin är de som har hög prestanda, men även prioriterar förarens komfort (som t ex Maserati) genom att erbjuda all tänkbar lyxutrustning.


Jag klassar utan vidare min enkla 200sx som en sportbil


RE-雨宮
481 Inlägg
4 oktober 2007
#110
Att tilläggas till Shoguns inlägg är också att I Japan har man haft en maxgräns på 280hk i effekt, samt en topphastighet på 180km/h. Många av bilarna är kapabla att gå mkt snabbare, och hade dom inte haft denna spärr hade dom varit närmare Porsche,Ferrari och liknande i grundutförande.

Sen kan ni säga vad ni vill om Skylines,Rx7or och liknande. Endel av dom är larvigt snabba, så är också Porschar och liknande. Men dethär var en fråga om dom snyggaste bilarna enligt folk, inte vilka som inte anses vara sportbilar av en som alltid ska klaga och starta debatt i alla trådar han besöker. Beatnik: Jag förstår att du tycker att det är vansinnigt roligt att provocera folk, jag har sånna tendenser jag också. Men du måste inte göra det jämt! wink

Själv tycker jag som följer:

1. Rx-7 (Min absoluta favorit, både vad gäller ljud,prestanda,väghållning. Och med tanke på att den kom som koncept redan 89 så är den grymt före många bilar som släpps idag vad gäller prestanda och utseende! En oöddlig klassiker)
2. Honda NSX-r (Mest lik en europeisk supersportbil. Bra prestanda men får tyvär se sig besegrad av Rx7-an imho)
3. r34 GTR VspecII (Inte spec snygg, men det är en legend, och den inger respekt genom Tokyo Aqualine)
4. ASL Garaiya (Så jävla cool bil, spec Widebody versionen som gick i GT300 Serien)
5. Tommykaira ZZII (Fet bil helt enkelt.)
6. Honda S2k (Grymt vackert ljud. Finfin väghållning och den ser ju jävligt bra ut!)
7. Silvia S15 (Också något av en legend, dock ingen superprestanda i grundutförande.)
8. r33 GTR Vspec (Samma som r34'an fast något snyggare former istället för kaxiga)
9. Supra mkIV (Hypad, STOR och enl mig hyffsat överskattad. Finns dock en hel del snygga)
10. MRS nya. (Dock helst modifierad då den är mer som en gammal TT, ser snygg ut men inte går så jättefort orginal. Har dock GRYM potential!)

RE-Amemiya Kitted FD3S

Almännt tokig
481 Inlägg
4 oktober 2007
#111
1. supra mkiv tt. roll
2. skyline R33 GTR V-spec.
3. Toyota jzx100 chaser. tveksam till sport bil. sedan. samma drivlina som supra. big_smile
4. Skyline R32 GTR.
5. Skyline R34 GTR,
6. RX7 FD3S.
7. 350 Z.
8. Lancer EVO 5.
9. Silvia S15.
10. Sunny GTI-R.

Inline sixes ist sie scheisse.......

55 Inlägg
4 oktober 2007
#112
får väll slänga in

1. R33 GTR V-Spec
2. RX-7 Spirit R
3. R34 GTR V-Spec II
4. Evo 5
5. S15


684 Inlägg
4 oktober 2007
#113
BEATNIK skrev:
Rojpen skrev:
bara för att påmina så är inte Lamp och ferari och dom dära bilarna inte SPORT bilar utan räknas Som EXOTIC cars bara så att ni vet. dvs snoor dyra leksaker som är mer lyx och status än sport bil.
nej men snälla , ja respekterar att du tycker så, men om inte det är sportbilar så vet i fan, lyxbilar  tycker ja då mer är stora Mercedes, Audi A8 , Bently, Rolls Royce, osv.  hmm

Och varför heter då Von Braun sportcars inte för Von Braun Ecxlusive cars    hmm

Återförsäljare av Ferrari.
Jag har kört lamborghini gallardo samt ferrari modena och porsche GT3, , ja det är roliga bilar, sport bilar jo , kostar skjortan oxå , kolla prislappen på dessa bilar?  = lyxiga sportbilar exotic sportscars, som görs i ett antal exempel!

Klassar man inte en nissan skyline som sportbil vet jag inte hur man tänker, låter som att en sport bil för dej, måste vara lyxig dyr , och ferrari eller posche!

lamborhini gallardo e min dröm bil, men tycker fortfarande att Nissan skyline R34GTR var mycket mycket roligare o köra samt bättre väghållning och lättare att hantera tongue , R34 GTR hade mer sport i bilen än vad lamborhini och porche samt ferarri, det jag tycker personligen , det som skillde dem åt enligt mig var , deras svindyra namn,pris,samt allt lyx i bilen tongue

MVH
RIGO-ROD

THANKS GOD FOR JAPANEASE ENGINERING


129 Inlägg
4 oktober 2007
#114
så mycket snack om sportbilar och vilka som är det eller inte så jag kollade upp detta
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sportbil

Living in the fastlane
128 Inlägg
4 oktober 2007
#115
Waho skrev:
1.Supra
2.Supra
3.Supra
4.Supra
5.Supra

Aa, jag tror ni fattar vinken. smile
sant!


26 Inlägg
4 oktober 2007
#116
Ni glömmer ju bort RX-8an!!!!

leo_m83
4 oktober 2007
#117
Ni har vissligen glömt bort honda NSX

342 Inlägg
4 oktober 2007
#118
Min lista lyder som följande:


1. Nissan Skyline R34 GT-R
2. Nissan Skyline R33 GT-R
3. Toyota Supra MK4
4. Honda NSX
5. Mazda RX7 FD3S
6. Mitsubishi 3000GT
7. Mitsubishi Evo 6 TME
8. Nissan Sunny GTI-R
9. Nissan 350Z GT
10.  Nissan Skyline R32 GT-R

Once you go Skyline, you´ll never go back!

1 396 Inlägg
4 oktober 2007
#120
1. Nissan 200sx S14a
2. Nissan Skyline R32 GTR
3. Mitsubishi Lancer EVO 6
4. Toyota Supra MK4(?) 90-tal
5. Toyota Corolla AE86

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT


Sök