3437
Sök

Bilen på annons... Uppringd av bedragare?

markholm
1 juni 2007
Trådstartare
Hej!

Har min bil ute på annons och blev uppringd idag av en kille. Han började med att inte veta vad en Evo V-R-S var för något. Jag förklarde att det är en FEM RS...
Sen frågade han mig vad jag jobbade med, om jag sålde bilar eller om jag meckade med bilar. Märkligt tyckte jag.

Sen började han undra lite över bilen, jag märkte att han inte visste så mycket om modellen, men visst, alla kan inte veta allt om modellen de ringer på. Han ställde lite konstiga frågor och verkade inte intresserad av svaren och definitivt inte när jag gick in på detaljer kring vad som var gjort med bilen...

Sen gick han över till att han hade ett företag som förmedlar bilar... Skulle inte kosta mig någonting, jag skulle få det jag begär för min bil.

-Inte intresserad sa jag direkt.

Han försökte övertyga mig om hur bra det var, att han skulle bara hämta bilen och ha den i två veckor sen fick jag pengar.

-Inte intresserad sa jag igen.

Han försökte övertala mig att det var inga problem och han skulle sälja bilen åt mig, jag tänkte på allt man läst på nätet om folk som blivit blåsta av sk förmedlare.
Jag sa att jag använder min bil och vill inte vara utan den i två veckor om jag fortfarande äger den. Då svarade killen att han skulle hämta den i helgen och på måndag skulle jag få pengarna insatta på banken... Att vi skulle skriva papper, med namn och adress så jag kunde känna mig trygg. Helt plötsligt skulle han få sålt bilen på en dag!?

*suck* tänkte jag och sa återigen
-Jag INTE intresserad... *Klick* så la han på luren.

Killen som ringde sa att han höll till i Malmö, han ringde på skyddat nummer och presenterade sig inte ens vid förnamn. Hade bestämt mig när förra "idioten" ringde att jag skulle be folk som ringde på skyddat nummer att ringa upp igen men med oskyddat nummer. Eller att jag skulle ringa upp den. Samt att de åtminstonde kunde presentera sig med namn. Ångrar att jag inte gjorde det i början av samtalet.

Jag blottar mig med namn, telefonnummer och registreringsnummer på min bil i annonsen... Nu står bilen väldigt sällan på adressen jag är skriven på dock, men man får tanken att någon är ute efter att blåsa en/stjäla bilen.

Nåja, kände bara att jag ville skriva lite...

Var försikiga Ni som ska sälja bilar!

Mvh Björn
Senast redigerat av markholm (1 juni 2007)

1 297 Inlägg
1 juni 2007
Tycker att du hanterade det bra och gjorde helt rätt. cash up front!

Servicerådgivare
715 Inlägg
1 juni 2007
haha jävla skojare de finns.. men dom måste ju lyckas ibland tack vare att dom fortsätter?
bra att du gjorde som du gjorde .. pengarna i handen innan man ger nån nycklarna

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Dr Snuggles
956 Inlägg
1 juni 2007
Finns gott om idioter.. Tyvärr. Bra att du stog på dig iallafall

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Maizer
1 juni 2007
Trådstartare
Jag har hemligt nummer hemma, inte skulle jag vilja att folk sket i att svara bara pga det.

SSS -12
3 217 Inlägg
1 juni 2007
Maizer skrev:
Jag har hemligt nummer hemma, inte skulle jag vilja att folk sket i att svara bara pga det.

Du har väl mobiltelefon?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 297 Inlägg
1 juni 2007
nä men maizer om du har hemligt nummer när du ringer och säljaren inte tycker om det så är det väl bara för dig att berätta vad du har för nummer så ringer han upp?
-problemet löst smile

Tjejen min vägrar att svara om någon med hemligt nummer ELLEr något nummer som inte inte känner till ringer. småblyg smile

Bobo
1 juni 2007
Trådstartare
Synd att vissa människor går på sånt här, klockrent att du stod på dig.

FreddeK
1 juni 2007
Trådstartare
känns som en skojare...finns för mycket fula fiskar där ute tyvärr!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 juni 2007
Maizer skrev:

Nej men be att få numret för att se om man är seriös är ju absolut inte fel! Håller med om att det är lite skummt med skyddat nummer även om man självklart ska svara på allt när man har annons ute...

110 Inlägg
1 juni 2007
hört om sånt förut.. sett på tv med.. det var garanterat en bidragare! tur att du inte gick med på det!

Have a good time, all the time!

253 Inlägg
1 juni 2007
Fick ta emot samma samtal på min bilannons. Killen sa sig vara samma från Malmö och hade redan en kund för min bil. Skulle också få pengarna inom 14 dagar, då frågade jag varför han inte tog kunden upp hit med cash i hand. Han sa att det inte går så, utan vi måste göra kontrakt osv, jag lade bara på.

markholm
2 juni 2007
Trådstartare
Tackar för svaren!

bumpe skrev:
Maizer skrev:

Nej men be att få numret för att se om man är seriös är ju absolut inte fel! Håller med om att det är lite skummt med skyddat nummer även om man självklart ska svara på allt när man har annons ute...

Jag låter inte bli att svara om någon ringer på skyddat nummer. Men har nu varit med om några personer som ringt på skyddat nummer och inte ens kan presentera sig vid förnamn och som inte kunnat avsluta samtalet med ett "hejdå" utan bara lagt på luren. Ingen av dem har varit seriös. Av den anledningen att jag visar precis vem jag är så tycker jag att de åtminstonde kan visa vem de är, antingen genom att presentera sig (vilket är normalt telefonvett) eller visa sitt nummer när de ringer.

När jag sålt bilar tidigare har ingen kännts riktigt seriös som ringt på skyddat nummer  (även sk comviq-nummer som inte är registrerade) därför kommer jag nästa gång någon ringer på skyddat nummer be dem antingen ringa upp igen på icke skyddat nummer eller ge mig numret så jag kan ringa upp. Kanske är lite hårt om man försöker sälja något... men som jag känner är jag nog mer irriterad över "puckon" som försöker blåsa en än att inte få sålt bilen. smile

Mvh Björn

Proljece?
1 464 Inlägg
2 juni 2007
Cash is king?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

RS
886 Inlägg
3 juni 2007
Lägg på luren bara. Orka lyssna på miffon som är oseriösa!

Focus RS

23 Inlägg
3 juni 2007
de e säkert samma snubbe som ringde mig för typ 7 år sen, dialekten va från malmötrakten. minns inte så mycket av samtalet eller så. men ja gkommer ihåg de här me å skriva kontrakt å den biten. han tyckte inte heller om att man ifrågasatte de.

jag sålde bilen till en seriös kille istället. de tycker jag också att du ska göra.

lycka till
erganoth

Medlem 34530
908 Inlägg
3 juni 2007
Tveklöst en skojare. Lämna aldrig ifrån dig bilen utan att ha fått pengar i handen för den.

Kom även ihåg att det är du som ska skicka in papperet om ägarbytet, annars kan det komma obehagliga överraskningar.

Lycka till och hoppas nå´n seriös köpare hör av sig snart, utan att pruta för mycke´wink

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Troligen galen...
567 Inlägg
3 juni 2007
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/Min%20bild2.jpg

Inga pengar, ingen bil!!!!!!!!
Senast redigerat av Mebb (3 juni 2007)

markholm
28 juni 2007
Trådstartare
Hallå!

Tog bort annonsen och la upp en ny... fick detta mail precis från en Ivan, antar att det är samma person som ringde mig.

Inget telefonnummer och en hotmailadress över blocket.

"Hejsan är mycket intresserad det är så att jag
handlar med bilar och hade en kund på sådan här
bil jag undrar om du har möjlighet att lämmna
bilen på en 14 dars kredit med fast köp där samt
ett juridiskt avtal skrivs mellan oss."
Senast redigerat av markholm (28 juni 2007)

Sök