Ursäkta att jag drar upp en rätt gammal tråd, men tyckte det verkade bättre än att skapa en helt ny ;P
Jag inhandlade min förstabil för inte så länge sedan, närmare bestämt en NG900 SE Turbo -95. Och tog inte så lång tid innan man ville ha ett lite diskret pysljud mellan växlingarna. Så jag köpte Speedparts filterkit med plugg för återcirkulationen och det lilla filtret, men tycker att det inte låter nånting i princip. En lätt "nysning" om man varvar över 3krpm är allt som kommer, men absolut inget tydligt och fint ljud. Spelar heller ingen roll om jag varvar 4.5/5krpm, blir bara en lätt nysning ändå. Nu är ju bilen helt original och så och förstår ju att det inte kan pysa hur mycket som helst med original ladd, men tycker att det borde låta lite mer iallafall. Har funderat på att införskaffa ett open-air kit från JR för att förstärka ljudet lite. Någon här som kan bekräfta att man får ett lagomt pysigt dumpljud med det monterat? För som det är nu låter det ju knappt någonting alls. Och är det såhär för alla? Dvs att det knappt låter något om man inte har ett öppet filter. Sen undrar jag hur det verkligen är med öppna filter. Om jag nu t ex. köper JR/Speedparts open-air kit med värmeskölden och allt jox, är värmen verkligen ett så stort problem ändå? Är det såpass att min bränsleförbrukning kommer fara åt helvete och att bilen kommer att gå sämre, eller är det på den nivån att det blir en marginell skillnad? Sista frågan jag har berör det här lilla buntbandet man får med filterkitet, vad ska man med det till? För vad jag kan förstå så ska man ju ha klammern till filtret, till pluggen spelar det ju ingen roll om man sätter ett buntband, det sitter ju bra där det sitter när man har tryckt dit det tycker jag.
En grej som jag också har hört är att detta filter som följer med "kitet" ska vara för litet, i den bemärkelsen att all luft som ska dumpas inte tar sig ut p.g.a det lilla filtret. Är detta ett problem om man har bilen helt original också? Tänkte på om det är såpass litet att inte allt tar sig ut även med org. ladd.. Vill ju inte skada turbon bara p.g.a att man vill ha lite pysljud ;P
Senast redigerat av sensan (30 juni 2008)