Först tar man högtryckstvätten och spolar uppefrån och ner sen tar man en svamp och bilshampoo och gnidder runt bilen sen tar man högtryckstvätten igen och spolar uppefrån och ner. sen låter man den torka sen tar man bilen till där det INTE finns någon sol och vaxar bilen sen polera den. sen är bilen som ny igen. PS vaxar man bilen i solen bränner vaxet fast i bilen.
du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare
Berätta gärna varför man ska spola nerifrån och upp, jag har läst och hört att man även ska svampa den nerifrån och upp. Känns lite fel då det känns mest naturligt att tvätta bilen uppifrån där den är minst smutsig. Läste någonstans om att man skulle avfetta nerifrån för att inte få rinningar... Berätta gärna!
Använd inte avfettning för mycket bara, har jag hört av flera och sett själv hur det ser ut. Om man fettar av bilen för ofta påverkar det lacken och den blir sliten och matt efter ett tag.
Använd inte avfettning för mycket bara, har jag hört av flera och sett själv hur det ser ut. Om man fettar av bilen för ofta påverkar det lacken och den blir sliten och matt efter ett tag.
Avfettningen tar ju inte bara smutsen utan även en del av vaxlagret, du har rätt. Så det gäller att hålla efter med vaxningen också.
Först tar man högtryckstvätten och spolar uppefrån och ner sen tar man en svamp och bilshampoo och gnidder runt bilen sen tar man högtryckstvätten igen och spolar uppefrån och ner. sen låter man den torka sen tar man bilen till där det INTE finns någon sol och vaxar bilen sen polera den. sen är bilen som ny igen. PS vaxar man bilen i solen bränner vaxet fast i bilen.
du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare
Sen finns det ju olika varianter av sämskinnn... Har testat "äckta" skinn och de här som är gjorda på annat material... Båda funkar bra, det som är gjort at äckta skinn hade inte lika lång livslängd dock...
Om du ska torka av med gummiskrapa tänk på att den måste vara REN för varje skraptag du gör.... Är lätt att du får med lite smuts och vips så har du en lång repa......
äkta sämsskinn , trodde detta va en skämt tråd först, finns d folk som inte vet hur man tvättar
Asså spola bilen rejält, när du har spolat den så går du föriktigt med handen och känner vid list och under list och även bak om d finns skit kvar jag brukar även känna lätt på huven,kan sitta lite smågrus kvar som du tar med svampen sen så får du repor, sen går du på med svampen spara under list till sist även trösklar, sen spolar du rent den rejält, sen e det bara att ta skinnet å skinna den, har du en torkare som inte e skiten lrhård kan du dra av lite vatten med den innan skinnet.
Allt beror på hur skiten din bil är..nu på sommaren brukar d ju inte bli mer än lite damm.
Senast redigerat av KOOLSVILLE (6 juni 2007)
Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Berätta gärna varför man ska spola nerifrån och upp, jag har läst och hört att man även ska svampa den nerifrån och upp. Känns lite fel då det känns mest naturligt att tvätta bilen uppifrån där den är minst smutsig. Läste någonstans om att man skulle avfetta nerifrån för att inte få rinningar... Berätta gärna!
Mvh Björn
Jag kommer inte heller riktigt ihåg varför men 99% tror att man ska göra tvärtom men det e testat och skiten rinner av mkt snabbare då
Avfettning grabbar, avfettning. Bilen ska i princip vara så ren innan man börjar svampa att det inte ska synas några tecken på smuts på svampen när man tvättat bilen, den ska va nästan lika fin som innan ni började mao, annars är risken för smuts och skit som fastnar i svampen och repar bilen överhängande. Jag ryser utav av bara tanken att börja svampa bettan direkt efter att bara ha spolat bilen lite snabbt
Jag brukar vid en vanlig tvätt, ca 3-4ggr/månaden:
Spola med högtryck Avfetta Spola igen - högtryck Vaxschampo och svamp spola med vanlig slang bara torka med microfiberduk eller en fin handduk - obs, bilen ska va snustorr efter detta! annars får man kalkfläckar av kranvattnet som kan va svåra å få bort om de får sitta ett tag. Vill man vara lite extrem kan man samla regnvatten i hinkar och sen ösa över bilen efter schamponeringen, då slipper man kalkproblemet och bilen kan självtorka, men det är lite väl nördigt tycker jag
Avfettning grabbar, avfettning. Bilen ska i princip vara så ren innan man börjar svampa att det inte ska synas några tecken på smuts på svampen när man tvättat bilen, den ska va nästan lika fin som innan ni började mao, annars är risken för smuts och skit som fastnar i svampen och repar bilen överhängande. Jag ryser utav av bara tanken att börja svampa bettan direkt efter att bara ha spolat bilen lite snabbt
Jag brukar vid en vanlig tvätt, ca 3-4ggr/månaden:
Spola med högtryck Avfetta Spola igen - högtryck Vaxschampo och svamp spola med vanlig slang bara torka med microfiberduk eller en fin handduk - obs, bilen ska va snustorr efter detta! annars får man kalkfläckar av kranvattnet som kan va svåra å få bort om de får sitta ett tag. Vill man vara lite extrem kan man samla regnvatten i hinkar och sen ösa över bilen efter schamponeringen, då slipper man kalkproblemet och bilen kan självtorka, men det är lite väl nördigt tycker jag
Blir grymt varje gång!
kan ju säga att man inte ska avfetta bilen blöt....man ska inte spola den först sen avfetta, sen att avfetta den på sommaren brukar man inte behöva,om man inte kört i lera lr nått, men man ska försöka undvika att avfetta den.
Clean EG Squad President
Det Har Inte Ni !!
JAg har även hört att man ska börja nerifrån och upp, så skiten har en ren yta att rinna på... stämmer det?
JAg har samma problem som dusty, hatar nämligen svart bil
JAg har även hört att man ska börja nerifrån och upp, så skiten har en ren yta att rinna på... stämmer det?
JAg har samma problem som dusty, hatar nämligen svart bil
jag har svart bil men har inte det problemet
Har testat båda tycker att börja uppifrån lr nerifrån gör ingen skillnad, jobbade som rekare ett tag å dom säger nerifrån, men d e skit samma, kan ja säga.
Clean EG Squad President
Det Har Inte Ni !!
Vilket sorts djur e en sämsk? Jag skojar inte, äger 2 sämskskinn (ar) o vill veta vilken art som flåtts för att jag ska kunna torka bilen
Tompa_Vax skrev:
sämskinn heter det, men dom jag har haft har faanimej inte funkat bra och suger ej upp allt, går det lika bra med microfiber och skrapa??
"Sämskskinn, en speciell form av mjukbehandlat skinn som används för rengöring. Skinnet framställs ifrån djurhudar genom fettgarvning och kommer idag oftast ifrån get, men ibland även ifrån ko eller älg. Det har en väldigt hög uppsugningsförmåga och används bland annat till att putsa bilar. Idag tillverkas även sämskskinn i syntetmaterial.
Framställning av naturligt sämskskinn Huden skrapas ren ifrån hinnor på köttsidan och hår på narvsidan. Sedan smörjer man in hudens köttsida i fett, ofta använder man djurets hjärna och/eller tran men fiskleverolja och klövfett går också bra. Notera dock att hjärnan måste kokas tills den blir vit och sedan svalna om denna skall användas. Huden får vila en dag och sen skrapas narvsidan varpå båda sidorna smörjs in med fett. Huden får sen vila minst ett dygn och sen tvättas det i såpavatten. Huden kan med fördel få stå i såpavattnet under natten. För att avgöra om garvningen är tillräcklig kan man testa så att huden släpper igenom luft i ett vattenbad. Efter detta återstår mjukgöring i flera steg."