Det verkar som om SEAT har sagt att:
"i båda de högre hk fallen måste detta följas av motorstyrenhet, bränslepump osv, dessa är de enda vi kan skaffa intyg till vilket handlar om ca 1500:-."
Vilket jag tolkar som att SEAT kan intyga att "motorstyrenhet, bränslepump osv" stämmer. Inget annat.
Sedan skrev ju personen från SEAT att du ändå var tvungen att kontakta SBP
"I övrigt är det en hel ombyggnad du kommer pyssla med, vilket vi inte kan intyga något om, svar på detta kan säkert bilprovningen ge."
Vilket jag tolkar som att personen från SEAT duckar och lämnar dig åt dig själv ändå (dvs SEAT lovar inget....)
Sedan skriver du själv i inlägg #5:
"Endast motorn behövs bytas till dessa motortyperna då resten av bilen (bromssystem, yada yada..) redan är anpassad för de motortyperna.. Right?"
Vilket är något som bilprovningen inte bryr sig om, bilprovningen vill ha ett "intyg om jämförande undersökning enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40)". Att du står och hävdar i hallen att "jamen det är ju samma bromsar på modellerna" skiter bilprovningen i - dom vill se ett intyg. Punkt.
Okej, du kan ha tur och komma igenom ändå, alla besiktningsmän som gör sådana här besiktningar kanske inte bryr sig till 100%.
Sedan kan jag nog inte kalla mig för extremt insatt i detta - jag har bara läst vad som bl a Gustaf Ulander har skrivit ( och pratar med honom) samt pratat med mina kontakter på Volvo´s motorprovlabb och med dom som var med och certifierade Koenigsegg.
(Jag litar absolut på Gustaf - han jobbar åt SFRO och är väldigt insatt).
/Göran
evilmaster skrev:
Sharky, jag har kollat upp detta med en ÅF för Seat i Sverige och de säger sig kunna hjälpa mig vid motorbyte. Är det bara bullshit då?
Refererar till denna tråden...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=43101Tacksam om du skulle kunna ge dina synpunkter på detta då du verkar vara insatt i det hela...