2391
Sök

Kan uppgradering med Motorbyte bli laglit?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#1
Funderar jävligt starkt på att dunka in en ny motor i min bil men sitter och fundererar på att de är ju inte lagligt och kan ställa till med problem vid besiktningar etc. Kan man regga om bilen med den nya motorn på nå sätt så den anses vara laglig?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

10 287 Inlägg
6 juni 2007
#2
Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

King
82 Inlägg
6 juni 2007
#3
såfall om man byter motor och lämnar in den till någon ÅF som kanske kan testa bilen för CO2 värden osv kan ju sen ge intyg på att din motor klarar alla avgaskraven

Mercedes Benz C220 AMG Edition

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

/Göran

va?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

10 287 Inlägg
7 juni 2007
#5
Du får förklara lite bättre vad du avser med uttrycket "va?". Jag må vara lite korkad men jag förstår inte vad du menar.

/Göran


Sherlia skrev:
Sharky skrev:
Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

/Göran

va?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
7 juni 2007
#6
Det kan finnas möjlighet att vissa biltillverkares ÅF i Sverige är villiga att utföra en komplett komponentkontroll men dom flesta torde nog varken ha möjlighet eller inse affärsiden i att utföra komponentkontroller. Dom flesta ÅF vill nog hellre sälja på dig en ny bil....

Och det är helt out of the question att en ÅF i Sverige skulle kunna utföra en komplett avgascertifiering.
En avgascertifiering är en jätteapparat och skulle kosta den som vilo utföra en sådan sexsiffriga belopp.

/Göran


makibosset skrev:
såfall om man byter motor och lämnar in den till någon ÅF som kanske kan testa bilen för CO2 värden osv kan ju sen ge intyg på att din motor klarar alla avgaskraven

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

385 Inlägg
7 juni 2007
#7
Sharky, jag har kollat upp detta med en ÅF för Seat i Sverige och de säger sig kunna hjälpa mig vid motorbyte. Är det bara bullshit då?

Refererar till denna tråden... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=43101

Tacksam om du skulle kunna ge dina synpunkter på detta då du verkar vara insatt i det hela...


10 287 Inlägg
7 juni 2007
#8
Det verkar som om SEAT har sagt att:

"i båda de högre hk fallen måste detta följas av motorstyrenhet, bränslepump osv, dessa är de enda vi kan skaffa intyg till vilket handlar om ca 1500:-."

Vilket jag tolkar som att SEAT kan intyga att "motorstyrenhet, bränslepump osv" stämmer. Inget annat.


Sedan skrev ju personen från SEAT att du ändå var tvungen att kontakta SBP
"I övrigt är det en hel ombyggnad du kommer pyssla med, vilket vi inte kan intyga något om, svar på detta kan säkert bilprovningen ge."

Vilket jag tolkar som att personen från SEAT duckar och lämnar dig åt dig själv ändå (dvs SEAT lovar inget....)


Sedan skriver du själv i inlägg #5:
"Endast motorn behövs bytas till dessa motortyperna då resten av bilen (bromssystem, yada yada..) redan är anpassad för de motortyperna.. Right?"

Vilket är något som bilprovningen inte bryr sig om, bilprovningen vill ha ett "intyg om jämförande undersökning enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40)". Att du står och hävdar i hallen att "jamen det är ju samma bromsar på modellerna" skiter bilprovningen i - dom vill se ett intyg. Punkt.

Okej, du kan ha tur och komma igenom ändå, alla besiktningsmän som gör sådana här besiktningar kanske inte bryr sig till 100%.


Sedan kan jag nog inte kalla mig för extremt insatt i detta - jag har bara läst vad som bl a Gustaf Ulander har skrivit ( och pratar med honom) samt pratat med mina kontakter på Volvo´s motorprovlabb och med dom som var med och certifierade Koenigsegg.
(Jag litar absolut på Gustaf - han jobbar åt SFRO och är väldigt insatt).

/Göran


evilmaster skrev:
Sharky, jag har kollat upp detta med en ÅF för Seat i Sverige och de säger sig kunna hjälpa mig vid motorbyte. Är det bara bullshit då?

Refererar till denna tråden... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=43101

Tacksam om du skulle kunna ge dina synpunkter på detta då du verkar vara insatt i det hela...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

385 Inlägg
7 juni 2007
#9
Tackar för ditt svar Sharky.

Du har nog rätt i att dom försöker undvika ansvar, de har nämligen undvikit att svara på mina andra mail som jag har skickat.

Suck... När ska dessa dumma lagar ändras sad


Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#10
Så med andra ord är det i prinsip omöjligt att få ett motorbyte laglit i sverige, eller ?
Ursäkta för det dära "va" jag sa men jag mena värkligen den, fattade typ ingeting av va du sa big_smile, har bättre förståelse nu dock.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

10 287 Inlägg
7 juni 2007
#11
Med den lagstiftning vi har i Sverige så vill jag hävda att det är i princip omöjligt. Jag är dock bara glad om någon kan hitta något listigt sätt eller något/några bilmärken där ÅF ställer upp. Men jag köper inte rykten typ " min kusins grannes svåger vet en som....." utan då skall det vara bevis med papper.

Titta dock på min långa sticky - äldre årsmodeller är det lite annorlunda med. Det finns dessutom bilar där detta gjordes före 2004 och där det bara står "motor bytt" i papperena. Där  är det enklare, där kan man välta ner en annan motor och......hmmm.....korrigera motornumret.....(rent hypotetiskt, jag får inte uppmana till brott).

/Göran

Sherlia skrev:
Så med andra ord är det i prinsip omöjligt att få ett motorbyte laglit i sverige,
eller ?
Ursäkta för det dära "va" jag sa men jag mena värkligen den, fattade typ ingeting av va du sa big_smile, har bättre förståelse nu dock.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

385 Inlägg
7 juni 2007
#12
Sharky skrev:
Titta dock på min långa sticky - äldre årsmodeller är det lite annorlunda med. Det finns dessutom bilar där detta gjordes före 2004 och där det bara står "motor bytt" i papperena. Där  är det enklare, där kan man välta ner en annan motor och......hmmm.....korrigera motornumret.....(rent hypotetiskt, jag får inte uppmana till brott).

Ta inte illa upp nu, men din sticky är väldigt svårläst för de som inte kan läsa och tolka lagtexter, dvs. 95% av alla svenskar. tongue

Jag har nog läst den tråden om och om igen säkert 10 gånger och jag förstår inte hälften. Jag förstår inte heller hur det kan vara omöjligt. Om folk vill byta motorer så måste någon inse att det finns pengar att tjäna på detta, så nån måste ju utnyttja den möjligheten till vår fördel tycker man.

Har du något förslag för hur jag ska gå tillväga om jag ska återuppta kontakten med återförsäljaren som jag var i kontakt med? Några speciella frågor som jag ska ställa och så?

Lyckas jag få igenom min på lagligt vis så kommer jag definitivt hjälpa andra med detta. Tycker det är trist att folk ska behöva köra runt med olagliga motorbyten. hmm


10 287 Inlägg
7 juni 2007
#13
Jag tar inte illa upp, ingen fara. Haken är att man måste plöja skiten om man nu på allvar vill ge sig i kast med problemet.

Men jag håller inte med dig om det skulle finnas pengar i detta. För att göra det lagligt krävs endera intyget från ÅF - som inte ser någon affärside i detta, dom vilja sälja bilar, inte jävlas med att gå igenom hembyggen med luskam. Om dom nu skulle göra det så skulle det ta säkert två arbetsdagar för en erfaren mek att gå igenom och jämföra ALLT (tom tändstiften måste skruvas ur och kollas). Timpriset på en aukt märkesverkstad ligger runt 1200 kr/tim: Dvs räkna på runt 20.000 kr......om du lyckas vid första besöket, annars blir det dyrare.
Hur många skulle då bry sig om att gå igenom detta?

Alternativet är att du får tillstånd av bilfabrikanten att själv konvertera och certifiera bilar, som tex AMG, Ruf etc i Tyskland.
Och då får du räkna på sexsiffriga belopp för att certifiera din nya bilmodell.
Firma krävs då givetvis.

/Göran


evilmaster skrev:
Ta inte illa upp nu, men din sticky är väldigt svårläst för de som inte kan läsa och tolka lagtexter, dvs. 95% av alla svenskar. tongue

Jag har nog läst den tråden om och om igen säkert 10 gånger och jag förstår inte hälften. Jag förstår inte heller hur det kan vara omöjligt. Om folk vill byta motorer så måste någon inse att det finns pengar att tjäna på detta, så nån måste ju utnyttja den möjligheten till vår fördel tycker man.

Har du något förslag för hur jag ska gå tillväga om jag ska återuppta kontakten med återförsäljaren som jag var i kontakt med? Några speciella frågor som jag ska ställa och så?

Lyckas jag få igenom min på lagligt vis så kommer jag definitivt hjälpa andra med detta. Tycker det är trist att folk ska behöva köra runt med olagliga motorbyten. hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#14
Kan man omregistrera sitt fordon utomlands och sen importera den på nytt för att så kringgå eventuella lagar?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 893 Inlägg
7 juni 2007
#15
Sherlia skrev:
Kan man omregistrera sitt fordon utomlands och sen importera den på nytt för att så kringgå eventuella lagar?

Jag tycker det blivit lite onödigt tillkrånglat i tråden. Får se om jag kan räta ut krokarna lite. wink
Jag mailade SBP's tekniska avdelning i avseende att byta motor i min Fiero mot en 350 cheva V8a, min fråga till dem var givetvis om det gick att göra på laglig väg. (Både volym och effekt skulle mer än dublas i mitt exempel.)
Enligt SBP var det fullt möjligt att genomföra. Om man monterar en större motor (Eller bara starkare.) så måste bromsarna uppgraderas i motsvarande grad.
Man kan då regbessiktiga bilen som ombygt fordon.

Jag har hört rycktas om att reglerna skall ändras första juli så det skall bli lättare för bil entusiaster att byta motor. Enligt det nya passar de då på att ändra så att den nya motorns original avgasrening måste följa med. (Mao monterar man en 2000 motor i en 65a, så måste man helt plötsligt ha katalysator m.m.)

Vad jag vill ha sagt är: JA det går att genomföra. Du behöver inte ta bilen via utlandet.
(Börja med att skicka ett mail till SBP och förklara så nogrant du vet, vad du planerar. Man brukar få svar innom ett par dagar.)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 juni 2007
#16
Sherlia skrev:
Kan man omregistrera sitt fordon utomlands och sen importera den på nytt för att så kringgå eventuella lagar?

Import är tveksamt....i teorin ska det räcka att bilen blir godkänd i tex tyskland eftersom det är inom eu men så enkelt är det inte....finns dock folk som har haft flyttgods från usa
med trimmade/Fully tinted mustanger som karar sig...


Smålänning
7 883 Inlägg
7 juni 2007
#17
I korthet som jag förstått det:

ÅM t.o.m 1975 så får du byta motor hur du vill, det går igenom Bes.

ÅM fr. 1975 - 1988 så får du byta motor om den nya motorn är av nyare typ, och all avgasrening som satt i ursprungsbilen tas med till den nya.

Efter -88, närmare bestämt 1989 så blev det lag på katalysator, och därefter så är det knepigare.

M.a.o så får man i princip stoppa en Cheva 350 i en opel kadett, om den är äldre än 1975 års modell, och den är i trafiksäkert skick.

Om du har en volvo 240 från 84, så får du byta till 940:s insprutningsmotor, eller t.ex en BMWsexa, sålänge den kommer från en nyare bil och alla avgasrening tas med vid bytet.

Rätt mig om jag har fel, snälla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 271 Inlägg
7 juni 2007
#18
ringde själv till SPB idag och pratade med en ingenjör där. Anledning är för att jag funderar på att byta snurra själv pga strul med min.

Enligt honom så skulle det inte va nå problem så länge HK antalet inte överskrids från orginal och avgasrening detsamma. Och byta till en likadan motor så räknas det som reservdel och ingen regbesiktning behövs.

När jag nämde det magiska ordet "turbo" var han tvungen att prata med en kollega.
Men jag fick i alla fall svaret att det "ska" inte va nåt problem att slänga i en TIC i min 16V då dom hade ungefär samma HK 1989.
NÄr det gällde sugisar verkade det inte va nå problem, men med turbon tyckte han ändå att
jag skulle ta ett snack med Volvo. Och misstänker att det är där jag kommer köra fast?

Ps. Jag pratar inte konvertering nu utan helt byte ink allt.


457 Inlägg
7 juni 2007
#19
Vet inte vad det rör sig om för bil, eller om det finns något intresse för trim, men om jag var du skulle jag har original motorn som besiktningsmotor och sedan köra på den "nya", lite fin trimmad "efter" besikting. Så alla gör idag... wink

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

123 Inlägg
7 juni 2007
#20
Kan man inte regga om bilen som "ombyggt fordon" eller dylikt. isåfall kan du väl höra med SFRO som besiktigar ombyggda och amatörbyggda fordon.
har absolut ingen aning om hur det funkar med "nya" bilar, men de kan ju vara värt ett försök. Vad jag har förstått så bara bilen är helt trafiksäker och så kan det godkännas som ombyggt...... ring och kolla

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också


Sök