2576
Sök

Proffstona rutorna själv guide

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
16 april 2008
#41
A_Lindahl skrev:
SOLF1LM skrev:
Jobbar som proffs montör, Dock är det väldigt få i Sverige som plockar ut rutorna! Samt vi fasar av kanten lika bra för det!
Självklart så kan det va bra att plocka ut rutor för den som inte monterar dagligen eller ett par st om året!
Själv monterar jag på ca 3-5bilar om dagen och plockar ej ut rutor!
mvhJörgen

Lagomt dryg.. wink

Dryg vadå?

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

280 Inlägg
16 april 2008
#42
A_Lindahl: Jag tror han vet vad han snackar om......


Lite överallt..
612 Inlägg
16 april 2008
#43
nizze15 skrev:
A_Lindahl: Jag tror han vet vad han snackar om......

Ja, men ironin i mitt inlägg smet tydligen förbi alla här.. roll

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

1337
1 343 Inlägg
17 april 2008
#44
Det finns 3 oberoende solfilmsinstallatörer i denna tråd som förklarar att det inte finns fördelar att plocka
loss rutorna men folket här tycks fortfarande tycka att det är bästatt göra det.
Det är nästan svårare att montera film på en lös ruta eftersom (beroende på hur man har fixerat den)
man inte kan använda samma kraft att pressa ut vatten och liknande.

Mitt tips till alla som ska försöka sig på att sätta solfilm är att låta rutorna sitta kvar!
A och O när det gäller solfilm är att det är rent. Det är där resultatet syns.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Kockafan
224 Inlägg
30 april 2008
#45
har ni något tips på vilken film som är bäst att använda, är ju en hel djungel det här med solfilm.. om jag vill ha mörkaste lagliga toning fram och 2 snepp mörkare bak vilken ska jag då använda och var köper jag den?

Kocken

15 Inlägg
30 april 2008
#46
på bakruta kan man väll klippa ur efter rutan, vända filmen på utsidan och ta en värmepistol och forma filmen lite efter rutan och sedan dra dit på insidan?


1337
1 343 Inlägg
30 april 2008
#47
linusgrabo skrev:
har ni något tips på vilken film som är bäst att använda, är ju en hel djungel det här med solfilm.. om jag vill ha mörkaste lagliga toning fram och 2 snepp mörkare bak vilken ska jag då använda och var köper jag den?

Finns ingen laglig film fram!
Om du vill kunna se att rutan är tonad vill säga.
Ska det vara lagligt så måste den vara helt transparent.

Vill du köpa film så räcker det att söka på solfilm på google eller söka på mitt namn...

I'm not a fighter, I'm a lover!

81 Inlägg
4 maj 2008
#48
jaf har fortfarande inte förstått vad ni menar med bakrutan... ska man lägga filmen på utsidan och blåsa med varmluft eller hur ska man göra???

12 086 Inlägg
4 maj 2008
#49
Jag skulle vilja veta vilken toningsfirma i världen som sprayar ner allt i sin omgivning, och framför allt sig själva. Någon måtta får de va på perfektionismen..

Annars va de väl vettigt, håller fullt med ang att ta loss rutorna.. det blir så fruktansvärt mkt lättare och därför oftast bättre med.

Tvivlar iofs även där att proffsen gör det, och deras resultat blir ju allt som oftast perfekt.

12 086 Inlägg
4 maj 2008
#50
linusgrabo skrev:
har ni något tips på vilken film som är bäst att använda, är ju en hel djungel det här med solfilm.. om jag vill ha mörkaste lagliga toning fram och 2 snepp mörkare bak vilken ska jag då använda och var köper jag den?

Det finns ingen aldrig film du kan ha fram, jag har då aldrig sätt någon iaf.
Du får ha 30% men jag har aldrig sätt någon så svag film.

9 Inlägg
6 maj 2008
#51
Som många påpekar så kan jag hålla med om att jobbet förmodligen blir bättre för en amatör om han tar sig tid att plocka ur rutorna, risken att man stöter emot inredning eller får annat trubbel när man står-ligg-sitter i baksätet på en BMW med sjuk lutning på bakrutan hållandes i ett stort självhäftande ark är ju ganska övergripande, har man dessutom köpt någorlunda bra film (ja biltema suger) så vill man ju inte kassera löpmeter efter löpmeter..

När jag la mina första bilar så ville jag altid ha ur rutorna, men man lärde sig ganska snabbt trix för att få det bra bara genom att plocka ner lite lister och sånt istället för att ta ur rutorna helt och hållet.
Och som nån påpekade i ett tidigare inlägg så är det bara fördelar med att montera filmen med rutorna stående vertikalt. (damm är din fiende nummer 1)

Så vet man vad man sysslar med så ska definetivt inte plocka ur rutorna, finns ingen som helst anledning till det, men läser du o andra sidan denna guiden så vet du förmodligen inte va du sysslar med riktigt, så då kanske du ska plocka ur dom.

414 Inlägg
24 maj 2008
#52
skön guide.

fick bara problem med bakluckan .
får nog tona om den skiten .

men annars lyckat ressultat på dom andra rutorna .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Lastbilschaufför
45 Inlägg
25 maj 2008
#53
Varför man ska ta en dyr solfilm och INTE biltemas är därför att efter ett år med biltemas film så börjar den tappa färg, för var sommar som går så tappar den mer och mer färg för att till slut bli lila färgad i sin nyans. köper man en riktig film som "proffsen" monterar med så är den bleknings processen kraftigt bromsad t.om. ev. helt obefintlig. Det är den största orsaken att man inte tar billig film. kolla på t.ex luleå solfilms hemsida om vad dom lämnar för garantier på sin film så kanske du/ni förstår varför man INTE, om man ska tona själv tar en billig solfilm.

// Robban

Lastbilschaufför
45 Inlägg
25 maj 2008
#54
HEJ KOCKEN

om man ska vara laglig på framrutorna man ha MINST 85% ljusgenomsläpp, när en ruta tillverkas så är den till viss del redan tonad d.v.s ett visst ljusbortfall. För att du ska komma ner till 85% ljusgenomsläpp så måste du lägga en film som har mellan 5% - 10% ljusbortfall och någon sådan film finns inte för det skulle ju inte vara någon ide att tillverka en så ljus film. För ingen skulle köpa den.

// Robban
Senast redigerat av DazRobbe (26 maj 2008)

12 086 Inlägg
26 maj 2008
#55
Jag provade något idag, tonade nämligen bakrutorna på Bmwn.
Jag har aldrig haft problem med luftbubblor lr andra defekter när jag tonat, därimot blir det alltid för repigt! Hur mjuka skrapor jag än använt.

Idag så provade jag helt enkelt att lägga den genomskinliga delen över toningen när jag aplicerat den på rutan och därför få alla repor på skyddsfilmen, när de va färdigskrapat drog jag av skyddsfilmen hur smidigt som hällst och woualla, helt repfritt! smile

1337
1 343 Inlägg
26 maj 2008
#56
DazRobbe skrev:
HEJ KOCKEN

om man ska vara laglig på framrutorna man ha MINST 85% ljusgenomsläpp, när en ruta tillverkas så är den till viss del redan tonad d.v.s ett visst ljusbortfall. För att du ska komma ner till 85% ljusgenomsläpp så måste du lägga en film som har mellan 5% - 10% ljusbortfall och någon sådan film finns inte för det skulle ju inte vara någon ide att tillverka en så ljus film. För ingen skulle köpa den.

// Robban

Fel! Fel! Fel!
75% vindruta 70% framdörrar...
Och det finns film idag som har ett bortfall på mellan 5-10%..
Anledningen man inte monterar det är för att det är mer eller mindre transparent.

Så ditt inlägg var nog något av ett löst rykte som ändrat sig på vägen!

I'm not a fighter, I'm a lover!

77 Inlägg
26 maj 2008
#58
Detta var mycket snällt av dig smile, pluspoäng till mr wastegate big_smile

Dunka plåt och leva jävel :D

1337
1 343 Inlägg
29 maj 2008
#59
JapMax skrev:
Jag provade något idag, tonade nämligen bakrutorna på Bmwn.
Jag har aldrig haft problem med luftbubblor lr andra defekter när jag tonat, därimot blir det alltid för repigt! Hur mjuka skrapor jag än använt.

Idag så provade jag helt enkelt att lägga den genomskinliga delen över toningen när jag aplicerat den på rutan och därför få alla repor på skyddsfilmen, när de va färdigskrapat drog jag av skyddsfilmen hur smidigt som hällst och woualla, helt repfritt! smile

Anledningen till dina repor är för att du använder Biltemas solfilm.
Det finns inget repskydd i den filmen.
Tänk på att inte hissa med rutor om du använder biltemas film för du kommer repa hela filmen
när dem går emot alla kanter.

I'm not a fighter, I'm a lover!

7 Inlägg
29 maj 2008
#60
Okej Tack du smile



Sök