3129
Sök

Får inte igång alla högtalare med min nya stereo

65 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Hej
Va nere och köpte en Sony CDX GT710 idag. Frågade han i butiken om jag behövde något annat för att det skulle fungera men det skulle bara va att sätta i. Jag har en saab 9-3 med det "stora" ljudet (AS3) och när jag nu har satt in den nya stereon så spelar inte högtalarna som sitter i dörrarna fram. Har också en baslåda där bak men den fungerar, har en adapter från BRL som jag har kopplat in basen med när jag hade orginal stereon så den sitter kvar än. Vet någon hur jag ska få igång högtalarna i dörrarna?

Sen till ett annat problem jag kan inte slå på stereon när jag har tändningen på off, tändningen måste vara på on och jag måste stå med alla lampor å skit igång för att kunna spela, hur löser jag detta?

83 Inlägg
9 juni 2007
Tjenare!
Jag har precis köpt en ny stereo själv! Hade samma problem som du!
Fick en förklaring av en polare på just den här biten, blev inte mycket klokare. Kan bara säga att det inte är fel på stereon.
Saken är den att Saab har ett orginal steg i AS2 resp. AS3 som driver framsystemet, och det steget "stämmer inte" eller vad man ska säga, är ganska kass på ljud, överrens med andra steromoduler än orginal (tror jag). Jag satte in orginalstereon igen för det är inte fel med lite tryck vid benen. Lösningen är ett köpa ett separat steg att driva framsystemet på, iallafall det enklaste.
mvh

Avstängd
84 Inlägg
9 juni 2007
om du vill att stereon ska funka när den är på off me så skall du ta och dra en kabel från + på bateriet och sätta den i det uttaget som den kabeln från tännings låset sitter i. på ett slutsteg kallas denna kabel remoten och den koplar man till tännings låset för att inte någonting skall stå och dra ström när du inte använder det ändå

1 631 Inlägg
9 juni 2007
Du behöver en adapter för att kunna behålla originalsteget som driver dörrhögtalarna. Finns hos www.backesljudbygg.se.

Den andra frågan handlar om att SAAB inte gjort som alla andra... Så du får välja, antingen har du som det är nu eller så gör du stereon oberoende av tändningen. SAAB har inte ström på "första läget".

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

65 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Du behöver en adapter för att kunna behålla originalsteget som driver dörrhögtalarna. Finns hos www.backesljudbygg.se.

Den andra frågan handlar om att SAAB inte gjort som alla andra... Så du får välja, antingen har du som det är nu eller så gör du stereon oberoende av tändningen. SAAB har inte ström på "första läget".

oh, man tackar smile
men vilket av dessa två är det?
"Lågnivåutgång
8-pol DIN hane till 4xRCA med bilens originalsteg kvar.
SAAB2"

"Lågnivå, ingång till originalsteg
2xRCA till 8-pol DIN, för att använda org. steg med annan huvudenhet
SAAB4"

??

BMW fantast
1 172 Inlägg
10 juni 2007
SAAB4"

den är det... köpte en själv för 2 veckor sen... funkar prefekt... men abra så du evt så kommer det bara att basa från dörrarna,... hade jag evtat det hade jag inte lagt pengarna på adaptern.. ville ha diskant där...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

65 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
AeroMalm skrev:
SAAB4"

den är det... köpte en själv för 2 veckor sen... funkar prefekt... men abra så du evt så kommer det bara att basa från dörrarna,... hade jag evtat det hade jag inte lagt pengarna på adaptern.. ville ha diskant där...

Tackar smile
Duvet itne om typ BRL säljer sånna också? så man slipper beställa tongue
Men det kom ju bas från dom när jag hade allt orginal så det hade jag räknat med, precis vad jag vill ha smile

Vet du hur jag ska göra om jag vill kunna ha på stereon när tändningen är på off o.s.v. förstog inte riktigt hur folket som skrivit här menade, vet itne hur jag ska koppla, för varje gång jag stänger av bilen å sen sätter på så har stereon förlorat all info, alla inställningar och klockan är tillbaka på 0 och man vill ju kunna spela musik när bilen är avstängd osckå, hur gjorde du?

1 631 Inlägg
10 juni 2007
Jepppe_ skrev:
Vet du hur jag ska göra om jag vill kunna ha på stereon när tändningen är på off o.s.v. förstog inte riktigt hur folket som skrivit här menade, vet itne hur jag ska koppla, för varje gång jag stänger av bilen å sen sätter på så har stereon förlorat all info, alla inställningar och klockan är tillbaka på 0 och man vill ju kunna spela musik när bilen är avstängd osckå, hur gjorde du?

Du får koppla om i ISO-kablaget till stereon. Den gula och röda kabeln ska du dra till konstant-ström. Idag verkar du ha båda till tändings-ström.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 december 2007
Var kopplade ni in den blå remotekabeln som sitter på SAAB4 adaptern? jag har en sån adapter men mitt slutsteg startar inte..... Har min kabel på fjärrkabeln från stereon.

Sök