En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jag är ganska säker på att främre delen på kardan är kortare på OD lådan. Skall du ändå byta, finns det gott om Getrag (M90) lådor att få tag på idag. Sitter på alla 940 Ltt (Ettan ner till vänster.) OD lådan är från början en 4-vxl, man har elt enkelt bultat på en tillsats (Overdrive) för att få en femte växel. Fördelen med OD-lådan är att den gamla 4-vxl som den ju är, pallar mera stryk. Fuskar man med olje byte i lådan, så börjar OD funktionen att strejka. Alltså den 4-vxl är kortare, men med OD tillsatsen på blir den längre en den 5-vxl lådan. Så logiskt borde då främre delen på kardan vara motsvarande bit kortare. Skall du byta till en 5-vxl, tror jag du behöver en längre främre del på kardan. Vet inte om du behöver byta hela, eller om splinsen passar så du bara behöver ta med den som hör till lådan.
Jag är ganska säker på att främre delen på kardan är kortare på OD lådan. Skall du ändå byta, finns det gott om Getrag (M90) lådor att få tag på idag. Sitter på alla 940 Ltt (Ettan ner till vänster.) OD lådan är från början en 4-vxl, man har elt enkelt bultat på en tillsats (Overdrive) för att få en femte växel. Fördelen med OD-lådan är att den gamla 4-vxl som den ju är, pallar mera stryk. Fuskar man med olje byte i lådan, så börjar OD funktionen att strejka. Alltså den 4-vxl är kortare, men med OD tillsatsen på blir den längre en den 5-vxl lådan. Så logiskt borde då främre delen på kardan vara motsvarande bit kortare. Skall du byta till en 5-vxl, tror jag du behöver en längre främre del på kardan. Vet inte om du behöver byta hela, eller om splinsen passar så du bara behöver ta med den som hör till lådan.
Tusan vad jag krånlade till det..
Och ännu krångligare blir det nu
Om det räcker med att byta främre delen, så måste du ändå lämna in kardan på balansering, annars så kan du får riktiga vibbar i bilen, som kan förstöra både ett och annat...
Smidigast är då att ta hela kardan från bilen som växellådan tas ifrån, då slipper du balanseringen...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
En M46 (OD) håller mycket bättre. om man tänker till så sitter det M46 i dom lite skarkare volvo, som GLT och turbo maskinerna. 5:ans växel i en M47 håller inte för att "dra" på, den kommer att rasa inom kort på din bil.
Och så vill jag låna tråden lite
Så ni som kan menar alltså att 1:an ligger ner till vänster på en BMW getrag låda?