har öppet filter jag med hur påverkar den varma luften då
Varm luft innehåller mindre syre och tar större plats (därav att en luftballong blir en ballong genom att bara värma luften) och det motorn vill ha är mycket luft som innehåller mycket syre d.v.s det är bra med kall luft. Dessutom blir motorn mer spikbinägen om inkommande luft är varm, känner styrsystemet att motorn spikar hittar den på lösningar för att det skall sluta, minskat laddtryck, annan tändning eller mer soppa. Ingen av dessa är speciellt bra för effekten. Vidare kyler luften vissa motorkomponenter, insugsventiler och kolvtoppar tex. Varm luft=mindre kylning=större termiska påfrestningar=större risk för haveri.
Med tanke på att jag hittade detta filtret på skoten för 60 kr så kan det vara värt att leka sig fram till något. Skall i helgen byta över till det gamla filtret och se om det är någon skilnad. Om inte får jag ta och köpa rör så jag leder bort filtret ifrån motorn lite bättre, dock är ju alla jävla rör på bilfirmor så jävla dyra. Har tittat lite på byggvaruhus på tex drännerigsrör, det svåra är ju bara att hitta rätt storlek. Placeringen är väl inte det bästa när bilen står stilla men när jag rullar för den ju samma kylning som kylaren får då den ligger strax bakom, sen när fläkten går igång kommer det massvis med kall luft. Men som sagt, 60kr för att testa lite tycker jag ändå är bättre än att lägga ut 500-1000 kr på ett nytt filter om jag nu blir missnöjd.
Placeringen är väl inte det bästa när bilen står stilla men när jag rullar för den ju samma kylning som kylaren får då den ligger strax bakom, sen när fläkten går igång kommer det massvis med kall luft.
Visst får den samma luft men med en helt annan temperatur. Fartvinden har ju till uppgift att ta med sig värmen ur vattnet= luften bakom kylet är betydligt varmare än framför.....
Så, förhoppningsvis en bättre placering av filtret. Kolla på bilderna i min profil.
Ledsen men näää.... Intill en vattenslang med 80° vatten och precis bakom kylet.....dessutom stiger varm luft så i lågfart när luftgenomströmmningen i motorrummet är låg är det som varmast högst upp. Ut mä´t i skärmen
har öppet filter jag med hur påverkar den varma luften då
Varm luft innehåller mindre syre och tar större plats (därav att en luftballong blir en ballong genom att bara värma luften) och det motorn vill ha är mycket luft som innehåller mycket syre d.v.s det är bra med kall luft. Dessutom blir motorn mer spikbinägen om inkommande luft är varm, känner styrsystemet att motorn spikar hittar den på lösningar för att det skall sluta, minskat laddtryck, annan tändning eller mer soppa. Ingen av dessa är speciellt bra för effekten. Vidare kyler luften vissa motorkomponenter, insugsventiler och kolvtoppar tex. Varm luft=mindre kylning=större termiska påfrestningar=större risk för haveri.
Så, förhoppningsvis en bättre placering av filtret. Kolla på bilderna i min profil.
Ledsen men näää.... Intill en vattenslang med 80° vatten och precis bakom kylet.....dessutom stiger varm luft så i lågfart när luftgenomströmmningen i motorrummet är låg är det som varmast högst upp. Ut mä´t i skärmen
Jaha, tack iallafall. Då måste bara feltema ha rör för annars är jag körd. Tänker inte köpa en rörsats på micro för 700 spänn.
Jag har en Audi A4 1.8T -96 som är chippad och har öppet luftfilter. Nu är det så att jag skulle vilja hitta ett matrial som skyddar mot värme. Det finns en skyddsplåt men turbon gör att den plåten blir stekhet. Detta i sin tur gör att utrymmet där luftfiltret sitter blir jättevarmt. Detta är inte bara dåligt för att motorn får varm luft utan också för att det sitter en tändmodul där (har man orginal-luftburken så sitter modulen inuti den, för att få kyla).
Har sett någon bil som haft något matrial sittande under motorhuven. Det är nästan som skumgummi men med med något glansigt, typ, termomatrial utanpå för att stöta bort värmen som kommer från motorn. Dock har jag ingen aning om vad det heter eller vart man får det ifrån.
Någon som vet?
antingen vad matrialet heter eller känner till något annat matrial man kan använda?
Sen tror jag inte värmen gör att bilen skulle gå sämre.
jo, varför tror du man ska ha värmeskydd? ...suger filtret in för varm luft så får du effekt-förlust, ex vid mycket kö-körning å visst kan du då märka att bilen är slöare, speciellt turbo-bilar lider av detta.
hahaha oj vad mycket effekt man behöver vid kö-körning
Jag har en Audi A4 1.8T -96 som är chippad och har öppet luftfilter. Nu är det så att jag skulle vilja hitta ett matrial som skyddar mot värme. Det finns en skyddsplåt men turbon gör att den plåten blir stekhet. Detta i sin tur gör att utrymmet där luftfiltret sitter blir jättevarmt. Detta är inte bara dåligt för att motorn får varm luft utan också för att det sitter en tändmodul där (har man orginal-luftburken så sitter modulen inuti den, för att få kyla).
Har sett någon bil som haft något matrial sittande under motorhuven. Det är nästan som skumgummi men med med något glansigt, typ, termomatrial utanpå för att stöta bort värmen som kommer från motorn. Dock har jag ingen aning om vad det heter eller vart man får det ifrån.
Någon som vet?
antingen vad matrialet heter eller känner till något annat matrial man kan använda?
Funkar kanon om man sätter det på en aluminiumplåt som bockats till rätt form. Sedan kan man täta med lite aluminiumtejp så kan man kyla sin bärs tillsammans med luftfiltret.
Liten notis: Tyvärr är det inte Volvo-original eller Audi-original men du kan säkert köpa folierade dämpplattor där också för en femhundring.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.