3287
Sök

köpråd: 850 t5 med 300+hk

38 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
#1
ska åka och kolla på en volvo 850 t5 chippad och lite skruvad sägs att den ligger på 300+hk
den är en 95 eller 96:a

han har bytat endel slitage grejer och packningar och packbox osv mellan koppling o låda.

sitter nya 17" med nya däck..
rullar 21000mil.. svensk såld..
han har ägt bilen i drygt 1 år han blev av med körkortet för ett tag sen, så bilen bara står han säger att han det kvittar om han säljer bilen eller inte han vet inte när han får tillbaka körkortet..
sägs även att lacken är otroligt fin..
priset ligger på 45 000kr..

vad tycker ni? köpvärd?

tackar för alla råd synpunkter och tips..


RS
886 Inlägg
11 juni 2007
#2
Nja...jag brukar aldrig vilja köpa trimmade bilar. Trimmar själv i så fall. Helt enkelt för riskabelt att köpa, för man vet inte hur dom är körda. Borde ju finnas andra finare 850 t5 där ute?

Focus RS

38 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#3
jag är oxå lite inne på det. hittar inte så många andra t5 eller jo det gör jag men antingen så är dom import eller så har dom rullat långt över 20.000mil..


Smålänning
7 883 Inlägg
12 juni 2007
#4
Ingen störra fara med trimmat, men motor, växellåda, stötdämpare och chassibussningar ska kollas noggrannt.
Sen får han inte har skruvat på wastegatestången.

Annars så är importerade jäkligt bra, för dom har ofta inte gått så långt och är oftast rostfria.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 250 Inlägg
12 juni 2007
#5
tompiz skrev:
jag är oxå lite inne på det. hittar inte så många andra t5 eller jo det gör jag men antingen så är dom import eller så har dom rullat långt över 20.000mil..

Äääääh, finns inget somsäger att en chipad bil har fått mer stryk än en orginal. Att den är "skruvad" lite kan vara oroväckande om han / hon ställt upp laddtrycket ytterligare genom att vrida på wg-staget. Drivlinorna är stabila så det ska inte va nåt bekymmer. Kolla däremot upp däck, bromsar och fjädring. Gått långt? Inga problem om de är skötta riktigt och fått fin olja. Annars är det bara standrdfelen (tickande lyftare, oljeläckage mellan motor och låda, kopplingen får inte ta högt upp och oljud i framvagnen att kolla upp)

F.ö: en T5 är alltid importerad, är den svensksåld heter den Turbo. Är bilen importerad så se till att kolla va som verkligen sitter under huven. Samma sak med import som med trim, finns inget som säger att en importerad bil är sämre.


104 Inlägg
12 juni 2007
#6
Du behöver nog inte beskymra dig för motorn iaf för kompisen kör ju sin 850 T5-R med chip och 3" OCH 300HK å den har gått nästan 40 000 och är imporn å inte ett enda missljud från motorn. Dom motorerna håller grymt bra!!

MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

1 582 Inlägg
12 juni 2007
#7
Marlboroman skrev:
F.ö: en T5 är alltid importerad, är den svensksåld heter den Turbo. Är bilen importerad så se till att kolla va som verkligen sitter under huven. Samma sak med import som med trim, finns inget som säger att en importerad bil är sämre.

Lånar tråden lite då jag själv ska köpa mig en 850 T5 snart. Fast har lite funderingar kring en T5 och en Turbo. Är det bara T5 som är importerad och Turbo som är svensksåld, i såfall undrar vad det är för skillnad mellan en T5 och Turbo både prestanda mässigt osv.

Tack på förhand. Mvh Pappi

Japs :)
775 Inlägg
12 juni 2007
#8
Pappi skrev:
Marlboroman skrev:
F.ö: en T5 är alltid importerad, är den svensksåld heter den Turbo. Är bilen importerad så se till att kolla va som verkligen sitter under huven. Samma sak med import som med trim, finns inget som säger att en importerad bil är sämre.

Lånar tråden lite då jag själv ska köpa mig en 850 T5 snart. Fast har lite funderingar kring en T5 och en Turbo. Är det bara T5 som är importerad och Turbo som är svensksåld, i såfall undrar vad det är för skillnad mellan en T5 och Turbo både prestanda mässigt osv.

Tack på förhand. Mvh Pappi

T5 är från italien där motorn är 2.0 istället för svensk 2.3l.
annars är det inte någon skillnad.

Japs :)
775 Inlägg
12 juni 2007
#9
ja letar också efter en volvo t5 fast en 855 o det finns fan inte många. ja vill inte ha en automat o finns inte många manuella till salu. ja ska inte köpa en trimmad bil om det inte känns väldigt bra. den turbon som sitter i 855/850 turbo har ja läst att den klarar 260hk och om man chipar dem så blir de runt 280hk.
men känns bilen bra så ska du köpa den. ett jävligt bra pris.
ja vill köpa den:D
Titta packboxen mellan låda och motor en del läcker där o det kan bli ganska dyrt, kolla så att turbon inte läcker(väldigt vanligt o ganska lätt åtgärdat) kör den ganska hårt så att du märker att den tänder rätt och ordentligt.. har den original stifft så kan den lätt misstända.
kolla drivknutar och så ska den helst inte ladda mer än 1.2bar.

1 582 Inlägg
12 juni 2007
#10
Tack för den snabba informationen. Men skiljer det sig hk/nm mellan 2,0 och 2,3?

Mvh Pappi

Japs :)
775 Inlägg
12 juni 2007
#11
Pappi skrev:
Tack för den snabba informationen. Men skiljer det sig hk/nm mellan 2,0 och 2,3?

Mvh Pappi

ja 2.0l är på 211hk o 2.3l är på 225. 2.3l kan man få ganska mkt mer häst ur än 2.0l.
hur Nm skiljer sig vet ja inte riktigt. borde vara likvärdig skillnad.

1 582 Inlägg
12 juni 2007
#12
Okej nu hänger jag med bättre smile Hur många häst har en T5-R då? Vad är smartast att köpa, en vanlig T5 eller en T5-R. Tack för all info big_smile

Mch Pappi

Japs :)
775 Inlägg
12 juni 2007
#13
en T5-r har 240 hk det som skiljer är spridare, turbo o ic tror ja.
Det är smartast att köpa en T5-r för att de är full utrustade. det är det R står för.
Jag letar också efter en T5-r helst men en T5 duger om den är 2.3l.
Någon mer fråga?

1 582 Inlägg
12 juni 2007
#14
Hehe okej jag förstår tongue Ingen mer fråga för tillfället, tackar för infon!
Hoppas du hittar dig en nice T5-R snart då smile

Mvh Pappi

Japs :)
775 Inlägg
12 juni 2007
#15
Pappi skrev:
Hehe okej jag förstår tongue Ingen mer fråga för tillfället, tackar för infon!
Hoppas du hittar dig en nice T5-R snart då smile

Mvh Pappi

varsågod.
bara att höra av sig om du undrar ngt mer.
Ja det hoppas ja också men det gör ja fan inte:(
alla är i stockholm el kalmar.

1 079 Inlägg
12 juni 2007
#16
Volvo Turbo heter T5 utomlands har inget med motorvolym att göra.
T-5R är stort sett en vanlig turbo fast med annan programvara med 30sec boost på 240hk, det som skiljer är R-fronten och Titan-fälgarna i princip.
850R däremot har annan turbo, spridare, R-vinge, inredning, diff/växellåda, bromsar mm.

Turbo 2.0 211hk liten turbo 13G/T
Turbo 2.3 225hk, 15G turbo
T5-R 225hk förutom overboost funktionen på 240hk därför det står 225hk/166kw i regbeviset
R har 250hk 16T turboagg på manuell, 15G på automat i övrigt samma som en T5-R med overboost funktion.

Ska du trimma lite hårdare så är en Turbo 2.3 att föredra pga M56lådan är hållbarare än R-ens M59.

I vilket fall en T5 motor tål rätt mkt, men kolla efter oljeläckage mellan motor och växellåda, rost i bakre kant av bakdörrarna nere vid skarven för sidokjolen, sen sedvanliga om kamrem är bytt, kopplingen osv, blårök/vit rök vid start/pådrag, kolla så att lyftarna tystnar de kan ticka några minuter efter start men de ska tystna.
Senast redigerat av Madhouse (12 juni 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök