Volvo Turbo heter T5 utomlands har inget med motorvolym att göra.
T-5R är stort sett en vanlig turbo fast med annan programvara med 30sec boost på 240hk, det som skiljer är R-fronten och Titan-fälgarna i princip.
850R däremot har annan turbo, spridare, R-vinge, inredning, diff/växellåda, bromsar mm.
Turbo 2.0 211hk liten turbo 13G/T
Turbo 2.3 225hk, 15G turbo
T5-R 225hk förutom overboost funktionen på 240hk därför det står 225hk/166kw i regbeviset
R har 250hk 16T turboagg på manuell, 15G på automat i övrigt samma som en T5-R med overboost funktion.
Ska du trimma lite hårdare så är en Turbo 2.3 att föredra pga M56lådan är hållbarare än R-ens M59.
I vilket fall en T5 motor tål rätt mkt, men kolla efter oljeläckage mellan motor och växellåda, rost i bakre kant av bakdörrarna nere vid skarven för sidokjolen, sen sedvanliga om kamrem är bytt, kopplingen osv, blårök/vit rök vid start/pådrag, kolla så att lyftarna tystnar de kan ticka några minuter efter start men de ska tystna.
Senast redigerat av Madhouse (12 juni 2007)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.