3806
Sök

Behöver lite hjälp med ett Boombox projekt.

5 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Tjena!

Vi är ett gäng som åker på olika festivaler runt om i världen och gillar att ha vår musik med oss. Lådan vi har idag är väl ok ljudmässigt men väger 110 kilo (batteri 40kg, laddare, steg o spelare finns i lådan med) och är för stor för de flesta bilar dessutom otymplig att gå o bära.
Jag håller därför på med att skissa lite på en ny låda. Skall denna gång använda annat material som är lättare och även anpassa volymen i lådan och bygga en separat låda för stg, spelare osv. Anledningen till att jag bygger det med lite billigare komponenter är att det går rätt vilt till i vårt läger och det blir rätt dammigt o klibbigt runt omkring, så man inte behöver slänga iväg en halv månadslön på att byta ut en komponent.

Steget vi har är ett Kenwood KAC-6203 600W http://www.kenwood.eu/products/car/ampl … 3/details/

Till detta vill jag koppla in 3st 8'basar 4ohm 200W http://www.totalljud.se/prod_show.asp?I … =797063047

Skulle jag kunna koppla dessa basar så här? http://www.brynolf.kicks-ass.net/koppling.GIF 

Kan jag använda dessa basar till steget överhuvudtaget? Vill så gärna få kläm på sånna här byggen iom att det är så förbannat skoj. 

Lådan kommer att se ut ungefär så här http://www.brynolf.kicks-ass.net/boom.JPG med 3st 5,25
Skall jag köra sluten låda, eller ha basreflexrör? Skall det vara stängt emellan varje del?
Vilken volym på delarna skall jag ha? Höjden på innermåttet blir 46cm, men resten?

Som sagt jag har mycket att lära.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Tobbe
Senast redigerat av brynolf55 (13 juni 2007)

------------------
Är det för högt, är man för gammal!

10 287 Inlägg
13 juni 2007
På det gamla goda 80 och 90 talet när jag jobbade med ljud så byggde vi kravallsystem för uthyrning med lättdriva (och rätt billiga) JBL 15" "gitarrbasar" med 101dB verkningsgrad och billiga 1" horn.
Med 100W i ryggen så spelade dessa lådor så in i helvete högt. (bra?...njaaa, men massor med ljud).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Hehe, man hör ofta hemmabyggares resultat på festivaler och det är massa ljud men inte så värst bra. Vi vill försöka få till bägge delar tongue

En annan har ju hållt till på andra sidan lljudet, mixning, så man vill ju inte precentera en dålig ljudbild.

/tobbe

------------------

10 287 Inlägg
13 juni 2007
Jag gjorde detta som proffesionell uthyrare och jämfört med tex Genelec monitorer eller high end B&W så lät det dåligt men helt acceptabelt för en många gånger rätt tankad publik. Problemet med fri-fält är att såvida man inte har 10 ton utrustning så måste man endera göra avkall på kvalitet eller ljudtryck.

Jag vet också hur det är då jag jobbade mer än 10 år som både ljudrigger och PA tekniker.

BTW, känsligheten var högre: 105dB: http://www.usspeaker.com/jbl%20e130-1.htm

/Göran

brynolf55 skrev:
Hehe, man hör ofta hemmabyggares resultat på festivaler och det är massa ljud men inte så värst bra. Vi vill försöka få till bägge delar tongue

En annan har ju hållt till på andra sidan lljudet, mixning, så man vill ju inte precentera en dålig ljudbild.

/tobbe

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Jo, det har du ju rätt i och ju öppnare det är desto mer utrustning krävs som sagt.
Vi skall ju inte spela för hela området men det skall låta, och så bra som möjligt.

Våra PA högtalare i musikföreningen är JBL och de är kanon. Köpte loss dem av BR ljus o ljus. Hade ju varit skoj att ta med sig men inte praktiskt wink

Trevligt, själv har det bara varit sporadiskt under 5-6 år mest på lokal nivå, men då och då på lite större tillställningar. Hade velat hålla på med detta men som ensamstående förälder så är det omöjligt.

/tobbe
Senast redigerat av brynolf55 (13 juni 2007)

------------------

96 Inlägg
13 juni 2007
En liten tanke som slog mig direkt om du vill ha ner vikten...

Bygg så möe du kan  i glasfiber...

Det väger ju inte alls mycket, dessutom kan du leka med formen på lådan
big_smile

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

5 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Det är planen att plasta utanpå spånskivorna så den blir grogg o ölspill tålig wink
Skall ändå plasta en båt, så det blir material över till lådan big_smile

Innan hade vi en låda byggd i formplyfa med breda aluminiunbeslag runt alla kanter 50x60x105cm å den e tung bara lådan. Den är dock bra att sitta på.

Tanken är att både få ner vikt och volym på lådan, men det viktigaste är att det funkar med basarna o steget.

/tobbe

------------------

96 Inlägg
14 juni 2007
brynolf55 skrev:
Det är planen att plasta utanpå spånskivorna så den blir grogg o ölspill tålig wink
Skall ändå plasta en båt, så det blir material över till lådan big_smile

Innan hade vi en låda byggd i formplyfa med breda aluminiunbeslag runt alla kanter 50x60x105cm å den e tung bara lådan. Den är dock bra att sitta på.

Tanken är att både få ner vikt och volym på lådan, men det viktigaste är att det funkar med basarna o steget.

/tobbe

Skit i spånskivorna.
Gör bafflar för basar och diskanter/horn i spån för att kunna skruva i dom.
sen plastar du över spånringarna. Plasten sammanfogar sig ju med träet (liksom tanken).
Då har du väl fått ner vikten betydligt ?
Ett par interna stag, så duger den 'la å sitta på oxå, annars är plastningen inte bra gjord wink
*not: vill inte verka besservisser, men jag skulle spy över att släpa på nånting, där av mina funderingar* lol

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

Sök