15 juni 2007
Trådstartare
Jag undrar vad ni har för råd angående en snygg och billig diesel bil att pendla med? Kör idag med en törstslukande BMW med E36 karossen som är väldigt snygg men den drar kring litern och eftersom jag har 10 mil t/r varje dag till jobbet blir det lite väl dyrt för min smak.
Började mest spåna idag så har dålig koll på dieslar, det kan jag erkänna. Som jag förstått är skatten högre och sedan när jag knappade in en diesel på moderna försäkringar stod det något om att det tillkom något sorts skatt på försäkringen som de "varnade" om att det inte alltid den var utsatt hos alla försäkringsbolag. Skit samma, jag tjänar ändå bra på en diesel eftersom jag kör kring 3000 mil per år, ta det gånger vad bensinen kostar litern så har ni ett lite hum om kostnaderna bara där. Nu får jag också diesel för inköpspris så att säga för att jag har lite kontakter så där skär jag en hel del kostnader.
Nåväl, åter till bilen jag är ute efter. Gillar som sagt BMW:s E36 kaross så ni som föreslår bilar har lite hum om vad jag gillar. Prisklassen jag hade tänkt mig är kring 40-100k. Aldrig lånat till en bil förut heller man jag har det i åtanke till den här. Jag har spånat lite snabbt på en Seat Ibiza TDI, är det något att hänga i granen?
Det ska sägas att jag inte enbart vill ha en "ful" billig disel bil utan jag ska även glida lite med den till vardags också så den får inte se för jävlig ut. Vill gärna att den är lite sportig också och att där är lite klös i den när jag trycker på gaspedalen.
Sedan har jag lite funderingar kring det här att ta lån på bilen. Hur mycket ska man lägga i kontantinsats när det är en gammal bil, antar med de pengarna jag tänkt lägga får en bil kring -01. Går det att lägga upp ett billån på 5 år? Om vi nu tar som exempel att jag vill köpa en bil för 100 lakan, hur mycket ska jag då gå in med kontant?
Blev mycket tankar och funderingar här, hoppas ni orkar läsa allt och hjälpa mig lite på travet.
Mvh
Locos
Senast redigerat av Vallås Locos (15 juni 2007)