2887
Sök

Billig och snygg diesel att pendla med?

407 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Jag undrar vad ni har för råd angående en snygg och billig diesel bil att pendla med? Kör idag med en törstslukande BMW med E36 karossen som är väldigt snygg men den drar kring litern och eftersom jag har 10 mil t/r varje dag till jobbet blir det lite väl dyrt för min smak.

Började mest spåna idag så har dålig koll på dieslar, det kan jag erkänna. Som jag förstått är skatten högre och sedan när jag knappade in en diesel på moderna försäkringar stod det något om att det tillkom något sorts skatt på försäkringen som de "varnade" om att det inte alltid den var utsatt hos alla försäkringsbolag. Skit samma, jag tjänar ändå bra på en diesel eftersom jag kör kring 3000 mil per år, ta det gånger vad bensinen kostar litern så har ni ett lite hum om kostnaderna bara där. Nu får jag också diesel för inköpspris så att säga för att jag har lite kontakter så där skär jag en hel del kostnader.

Nåväl, åter till bilen jag är ute efter. Gillar som sagt BMW:s E36 kaross så ni som föreslår bilar har lite hum om vad jag gillar. Prisklassen jag hade tänkt mig är kring 40-100k. Aldrig lånat till en bil förut heller man jag har det i åtanke till den här. Jag har spånat lite snabbt på en Seat Ibiza TDI, är det något att hänga i granen?

Det ska sägas att jag inte enbart vill ha en "ful" billig disel bil utan jag ska även glida lite med den till vardags också så den får inte se för jävlig ut. Vill gärna att den är lite sportig också och att där är lite klös i den när jag trycker på gaspedalen.

Sedan har jag lite funderingar kring det här att ta lån på bilen. Hur mycket ska man lägga i kontantinsats när det är en gammal bil, antar med de pengarna jag tänkt lägga får en bil kring -01. Går det att lägga upp ett billån på 5 år? Om vi nu tar som exempel att jag vill köpa en bil för 100 lakan, hur mycket ska jag då gå in med kontant?

Blev mycket tankar och funderingar här, hoppas ni orkar läsa allt och hjälpa mig lite på travet.

Mvh

Locos
Senast redigerat av Vallås Locos (15 juni 2007)

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
15 juni 2007
Kan ju inte mer än varmt rekomendera Skoda Fabia RS TDI med en 131HK VW maskin som man lätt kan skrämma upp men ändå köra billigt!!

Körde själv en törstig 9-5 Aero st3 innan så jag vet hur du tänker!!

Du hittar dessa begagnat runt 100K för en -04

Skatten är på 3300kr/år

jag körde runt 0,5-0,6 otrimmat
trimmat 0,6-0,8 lite beroende på hur hårt jag kör men som mest jag kommit upp i vid lite mer avancerad körning var 0,93!! men då gick det undan kan jag säga smile

Kolla gärna på min wink

Lycka till med bil valet!!

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

390 Inlägg
15 juni 2007
Men tjänar man så mkt på att köra diesel numer?
Har själv kollat runt på lite lb-reggade audi a4/a6 avant.
Det kan ju kanske vara en bra modell? Går att få snygga med små medel också.

407 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
airam skrev:

Jodå det ska nog inte vara några problem. Först så drar en diesel bil mindre soppa och sedan är den billigare per liter. Nu köper jag också, som sagt, diesel för inköpspris så i mitt fall borde jag tjäna bra med pengar. Visst skatten går upp några kronor men kör du rejält med mil som mig så blir det billigare.

407 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
RHO skrev:
Kan ju inte mer än varmt rekomendera Skoda Fabia RS TDI med en 131HK VW maskin som man lätt kan skrämma upp men ändå köra billigt!!

Körde själv en törstig 9-5 Aero st3 innan så jag vet hur du tänker!!

Du hittar dessa begagnat runt 100K för en -04

Skatten är på 3300kr/år

jag körde runt 0,5-0,6 otrimmat
trimmat 0,6-0,8 lite beroende på hur hårt jag kör men som mest jag kommit upp i vid lite mer avancerad körning var 0,93!! men då gick det undan kan jag säga smile

Kolla gärna på min wink

Lycka till med bil valet!!

Jo din bil var helt i min smak, du är inte sugen på att sälja? Vi kan säga 100K rakt av utan prut, nej skämt åsido.smile Har fått lite insperation nu i alla fall. Nu ska det ut och mekas och mätas med bilen här för generatorn har nog gått sönder...

1 567 Inlägg
15 juni 2007
V70 d5

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Byfåne
368 Inlägg
15 juni 2007
airam skrev:

3000 mil per år. Bensin bilen drar litern. Samma bil med diesel motor tar kanske 0,7. Kan du köpa köp diesel via kontakter så betalar du ca 17-18 tusen mindre per år med diesel. Om du inte LB-reggar bilen kostar den runt... 3-4 tusen mer per år i skatt. Men diesel bilar är billigare i försäkring så du kan nog räkna med att du kärnar 15 tusen per år totalt...

Huvud räkning så det kan diffa nått öre här och där men det borde stämma ganska bra.

407 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Bubbaman skrev:
airam skrev:

3000 mil per år. Bensin bilen drar litern. Samma bil med diesel motor tar kanske 0,7. Kan du köpa köp diesel via kontakter så betalar du ca 17-18 tusen mindre per år med diesel. Om du inte LB-reggar bilen kostar den runt... 3-4 tusen mer per år i skatt. Men diesel bilar är billigare i försäkring så du kan nog räkna med att du kärnar 15 tusen per år totalt...

Huvud räkning så det kan diffa nått öre här och där men det borde stämma ganska bra.

Ungefär samma beräkning som jag gjort i huvudet så borde nog stämma på ett ungefär.

2 122 Inlägg
15 juni 2007
passat eller ådi
skulle nog ja köra på

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

407 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Kirre skrev:
passat eller ådi
skulle nog ja köra på

Passat är bland de fulaste bilarna jag vet, gillar inte den modellen det minsta. En Audi och A3, A4 eller A6 fungerar dock för mig...

Thorssa
15 juni 2007
Audi A3, A4, Golf IV, Seat Leon? smile

342 Inlägg
15 juni 2007
Thorssa skrev:
Audi A3, A4, Golf IV, Seat Leon? smile

precis wink köp min..  hehe.. har den på annons här oxå smile

Once you go Skyline, you´ll never go back!

390 Inlägg
15 juni 2007
Bubbaman skrev:
airam skrev:

Oj vad alla reagerade på just den meningen.
Hade räckt med -jo det tjänar man fortfarande på smile
Fast nu räknade jag inte med att få dieseln till inköpspris så den där summan funkar inte för mig men för trådskaparen låter det lovande.

1 161 Inlägg
15 juni 2007
en VW Passat TDI - 00 o framåt..
jävligt snygga, går bra, går billigt..
kusin min har en me KCR box o den ä rent hemskt bränsle snål smile
o går bra som fan oxå smile
de enda bekymmret me dom som ja vet är framvagnen som har lite klena spindelleder(4 på varje sida)
men ä man uppmärksam på kanter o sånt så håller dom hyfsat bra smile
ja tycker även att de ä rackarns snygg inreddning om de har nån betydelse smile
Senast redigerat av __hogberg__ (15 juni 2007)

407 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
airam skrev:
Bubbaman skrev:
airam skrev:

Oj vad alla reagerade på just den meningen.
Hade räckt med -jo det tjänar man fortfarande på smile
Fast nu räknade jag inte med att få dieseln till inköpspris så den där summan funkar inte för mig men för trådskaparen låter det lovande.

Bara för att vara lite besserwisser aktig så har jag räknat mer noggrant på det hela.

Dagens bil:

3000 mil x 11,50 i bensinpris = 34500

Morgondagens bil?

3000 mil x 6,50 = 19500

19500 x 0,7 = 13650 (Förbrukningen räknat på 0,7 liter milen istället för dagens liter milen)

Summarum

Dagens bils bensinkostnader mot morgondagens, 34500 – 13650 =  20850

Förtjänst = 20850 :- per år

Sedan tillkommer det höjd skatt från omkring 1800:- till kring 5000 riksdaler men jag tjänar ändå rätt bra med stålar. Dieseln ligger för övrigt på 6,25 idag som jag kan få den för men räknade lite högre…

En del av pengarna tänkte jag eventuellt lägga på ett billån för då får jag än nyare bil som förhoppningsvis blir billigare i reparationskostnader och ser bättre ut.

407 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
För er som orkar läsa mer...

Försäkring på nuvarande bil med självrisk på 6000 för vagnskada, 12000:-, skatt 1800:-

Försäkring Skoda Fabia RS TDI med självrisk på 2500 för vagnsskada, 5000:-, skatt 5300:-

Tjänar där också in några slantar plus att jag mycket hellre har en självrisk på 2500:- per år om det skulle hända att något unge repar lacken eller så. Med självrisk på 6000:- så kommer försäkringen ner på 3500:- men det känns rätt bra att betala de där 1500:- extra för att ha en låg självrisk om något skulle hända. Nu bor jag mitt i stan, om man bott på landet kanske man kunde övervägt en högre självrisk....

133 Inlägg
9 mars 2009
Startar upp tråden igen ska skaffa mig en disel bil då jag kommer att kunna köpa disel billigt
så det jag önskar är en bränsle snål bil kommer lägga 50000-70000 på bilen jag pendlar 9 mil per dag
så det bör vara en hyfsat bekväm och helst inte alldeles för hög skatt        så kom gärna med förslag ...smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 mars 2009
Som du ser köpte sig TS en Fabia RS, ett alternativ. Hur man nu kan gå från bmw till skoda wink *ironi*

Hade själv valt antingen en 320d eller en 316ti compact, compact är löjligt snål speciellt den nyare E46an med valvetronic. Visserligen en bensinare men tror inte den blir dyrare än en diesel som har högre skatt. Dessutom är compact baserad på den större E46an vilket gör den till en mycket trevlig och stabil bil trots att den inte är så stor.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

133 Inlägg
10 mars 2009
Kollade på en skoda Fabia RS dom var riktigt snygga hur är skatten på en sån någon som vet ??

164 Inlägg
10 mars 2009
Köp min smile

Sök