2838
Sök

Grovlek på jordkabel?

10 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Ska dra 1/0 gauge till en kondning o sen vidare till ett distrubitionsblock o där splitta upp den till 2 st 4 gauge till stegen.
Så jorden på kondningen ska vara 1/0 gauge o till stegen 4 gauge, stämmer det eller är jag ute o cyklar?

10 287 Inlägg
15 juni 2007
Bara en kommentar.
För att en konding skall göra någon nytta så skall den sitta så nära steget som möjligt.
Att sätta en konding med typ en meter kabel till slutsteget är bara show.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hewi
571 Inlägg
16 juni 2007
Ja du skall ha samma dim på jorden som på plussen

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

6 851 Inlägg
16 juni 2007
pwilhelm skrev:
Ja du skall ha samma dim på jorden som på plussen

Och med detta menas det IN i steget. Om du har grövre innan du "splittar" din jord kabel gör inget.
Dock kan man avvika lite från detta oxå, har du tex. 12mm + och 10mm - så kan det mycke väl funka iaf.
Säger inte att det gör det, men det kan gå. Har gjort så åt kompisar i nödfall då det enbart funnits tex. 10mm till jord.

2 123 Inlägg
16 juni 2007
Sharky skrev:
Bara en kommentar.
För att en konding skall göra någon nytta så skall den sitta så nära steget som möjligt.

/Göran

Okej.
Det visste jag faktiskt inte Göran.
Skulle iväg och köpa en konding nu på måndag men nu blir jag tveksam eftersom du skrev det, jag tänkte nämligen ha mina 2 sladdar runt 1 meter : /
Är det bara för att det handlar om så pass små strömmar ?

Drop Shop
926 Inlägg
16 juni 2007
ju längre kabeln ska vara desto tjockare kabel bör du ha.
jordar du grejerna bak där de sitter behöver du inte speciellt tjock, räcker med en 8mm2. Kör jag med, har inga problem som helst.

10 287 Inlägg
16 juni 2007
För att konding skall göra det den kan - dvs leverera höga momentana strömmar "utan fördröjning" så skall den sitta så när steget som praktiskt möjligt.
Problemet är nämligen att alla kablar har en "tröghet" som heter induktans som motverkar snabba strömändringar och denna induktans blir större ju längre kabeln är och är oberoende av hur tjock kabeln är.

/Göran

Fredrik.Gustavsson skrev:
Sharky skrev:
Bara en kommentar.

/Göran

Okej.
Skulle iväg och köpa en konding nu på måndag men nu blir jag tveksam eftersom du skrev det, jag tänkte nämligen ha mina 2 sladdar runt 1 meter : /

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 123 Inlägg
16 juni 2007
Sharky skrev:
För att konding skall göra det den kan - dvs leverera höga momentana strömmar "utan fördröjning" så skall den sitta så när steget som praktiskt möjligt.
Problemet är nämligen att alla kablar har en "tröghet" som heter induktans som motverkar snabba strömändringar och denna induktans blir större ju längre kabeln är och är oberoende av hur tjock kabeln är.

/Göran

Fredrik.Gustavsson skrev:
Sharky skrev:
Bara en kommentar.

/Göran

Okej.

Okej jag tänkte nämligen köpa 1st 1 Farad konding till båda mina steg.
Och därför är det smartaste att sätta den på mitten för då blir det ju ungefär 1m kabel till varje steg.
Men nu är jag orolig faktiskt över hur jag ska göra : /
Inte tkr jag att jag ska behöva 2 kondningar.

1 661 Inlägg
16 juni 2007
Kondingar är bara trams. sätt ett optima i skuffen istället.

Think Better Cars
447 Inlägg
16 juni 2007
Ett tips säger jag är ATT MAN ska dra extra KABEL FRÅN batteriens MINUS pol  till plåt om man drar en tjock kabel till plåt annars så får du aldrig ut full effekt på din plus kabel efter som batteriens minus kabel till plåten är inte lika grov som en plus kabel som du drar bak till dina steg gjorde en del för min del .. har 1 st 25kvadrat kabel och 1 st 16kvadrat kabel dragna till mina 2 slutsteg.

Mvh // Djem

10 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Tack för svaren, hade för mej man skulle ha samma jord som ström.
Kondningen kommer sitta mellan stegen så det blir väldigt korta kablar där.

Sök