3845
Sök

Framsystem klar - Baslåda klar - Huvudenhet klar - Slutsteg klar - Monoblock? - Nya basar? - Bakdörrar/Hatthylla?

105 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Hej hallå där är inte det där en låt man kan spela i min nya baslåda...

Har lite funderingar på hur jag kan placera basreflexröret i min nya låda jag precis skruvat ihop här. Har räknat ut att det ska vara 40cm långt i 7.5cm och lådans litervolym är 38.5 liter.

Det jag undrar nu är var ska jag placera basreflexen? Som den övre eller den undre

http://www.garaget.org/archive/53463/54221/54221-485094.jpg

Snabbt svar önskas big_smile
Senast redigerat av route (25 augusti 2007)

med lem
1 925 Inlägg
17 juni 2007
jag hade tatt övre,,,fast bara rakt in i lådan smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

148 Inlägg
17 juni 2007
Antar att du har valt att röret ska vara vinklat i dom övre bilderna för att det inte får plats rakt in iom att lådan är för kort... Och om du kör röret vinklat blir risken större för blåsljud så hade valt att ha röret på sidan... "_fillan_" om du hade tänkt efter hade du oxå förstått detta och inte get ett svar som antagligen inte var till någon hjälp... smile

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Hur skall lådan placeras och i vilken bil? Normalt sett vill man att basreflexen skall mynna ut i samma baffel som högtalarna sitter i även om det betyder ett vinklat rör.
Senast redigerat av pwilhelm (17 juni 2007)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Om man ska följa "reglerna" så ska röret vara placerat på samma sida på elemeten, men jag föredrar att ha rören på ovansidan och dra upp dom genom hatthyllan, då får du in basljudet i kupen, kan lova att du inte blir missnöjd. Lycka till!
/wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
AudiEngineering skrev:
Om man ska följa "reglerna" så ska röret vara placerat på samma sida på elemeten, men jag föredrar att ha rören på ovansidan och dra upp dom genom hatthyllan, då får du in basljudet i kupen, kan lova att du inte blir missnöjd. Lycka till!
/wikberg

Då måste du köra bandpasslåda och inte basreflex om du skall få in all bas i kupén annars lyssnar du ju mest på basen ur basreflexrören(såvida du inte demonterat ryggstödet bak) vilket inte är ngn höjdare om man vill att det skall låta bra.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

105 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Den ska in i en VW Vento, spelandes bakåt hade planerat på att ha dem framåt men har ingen skidlucka i bilen... Och det är vinkel eftersom lådan är inte så djup 63 x 35 är bottenplattan på lådan.
Har byggt P/A och då vill man ha reflexen ut framåt som du säger.
Har byggt lådan i 22mm björkplywood samma material jag avänder för att bygga P/A klurade på om man kanske skulle bygga portar eller fackverk i lådan och sedan porta ut det i 2 11.5cm koniska rör på framsidan men den lösningen kräver en hel del matematikberäkningar jag inte orkar göra just nu tongue

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Om du skall placera lådan så hade jag satt porten spelandes bakåt ihop med elementen.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

105 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Är inte så van och bygga så här små lådor lite bökigare än att bygga en dubbel 18" men hur tror ni det blir om jag drar upp 2 portar framåt vardera 20cm? blir det samma effekt jag vet nog svaret men undrar iaf...

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
pwilhelm skrev:
AudiEngineering skrev:
/wikberg

Då måste du köra bandpasslåda och inte basreflex om du skall få in all bas i kupén annars lyssnar du ju mest på basen ur basreflexrören(såvida du inte demonterat ryggstödet bak) vilket inte är ngn höjdare om man vill att det skall låta bra.

Jag har så i min bil, har kört både sluten låda och med basreflex på samma sida som elementen men inget har funkat lika bra som metoden jag nämnde.
/Wikberg

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
AudiEngineering skrev:
pwilhelm skrev:
AudiEngineering skrev:
/wikberg

Jag har så i min bil, har kört både sluten låda och med basreflex på samma sida som elementen men inget har funkat lika bra som metoden jag nämnde.
/Wikberg

Kul för dig att du fått det att funka bra i din bil men du skulle garanterat få mkt mer/bättre bas med en korrekt uträknad/byggd bandpasslåda även i din bil om du endast kan nå kupen igenom hatthyllan.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
pwilhelm skrev:
AudiEngineering skrev:
pwilhelm skrev:

/Wikberg

Kul för dig att du fått det att funka bra i din bil men du skulle garanterat få mkt mer/bättre bas med en korrekt uträknad/byggd bandpasslåda även i din bil om du endast kan nå kupen igenom hatthyllan.

Lådan jag har nu är korrekt räknad från topp till tå utav expert, tror att många är skeptiska mot denna sorts låda för att dom inte kan räkna ut dom så att det blir bra!
/wikberg

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Visste "experten" hur du hade tänk montera lådan och i vilken bil? Tror han hade rekommenderat dig ngt annat iså fall eller är det inte en bandpass du kör med nu? hittar ingen bild i ditt galleri.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Jo det visst han, han räknade ut allt och det var inte nån bandpass han tänkte på. Har ej lagt in någon bild på på nånting av mitt ljud, det kommer inom kort.
/Wikberg

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Han kanske har lyckats räkna ut lådan så att du får ut hela basens frekvensregister linjärt ur basreflexerna men det är isåfall första gången jag hör talas om det. Det viktigaste är hursomhelst att du är nöjd wink

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

105 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Gjorde en ny kalkyl och räknade bort vinkel och tar ett rör på 30cm istället och då går det in med god marginal och sätter den mot baffeln.. Klurade på om jag skulle göra 2 rör framåt lite kortare men fick inget bra svar så jag skippar nog det för tillfället ska se om jag blir nöjd med det här först lite kluven dock.. Har maskin tillverkade reflexrör som vi använder till 52l 15" toppar med 1" drivers de är 7.5cm och 11.5cm långa skulle det funka med ¨2 sådana kanske...

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Kan tyvärr inte det här med att räkna om basreflexrör ;(

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
pwilhelm skrev:
Han kanske har lyckats räkna ut lådan så att du får ut hela basens frekvensregister linjärt ur basreflexerna men det är isåfall första gången jag hör talas om det. Det viktigaste är hursomhelst att du är nöjd wink

Han vet vad han gör oom man säger så, han jobbar inom billjud och bygger lådor, samt tävlar inom billjud. Så tror han vet sin sak wink

105 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Det är så drygt hade jag haft med mig rätt dator hit hade jag kunnat räkna ut längder, volym på direkten... Caddade upp en ritning och räknade in att det skulle vara basreflex den skulle vara 40cm men missade att maxdjupet är 35cm från baffeln big_smile
Men det här kommer nog lösa sig det här är min första bilbaslåda jag bygger och man får väl se om det blir bra.. byggbilder kommer i ngn projekttråd senare tongue

21 761 Inlägg
17 juni 2007
route skrev:
Gjorde en ny kalkyl och räknade bort vinkel och tar ett rör på 30cm istället och då går det in med god marginal och sätter den mot baffeln.. Klurade på om jag skulle göra 2 rör framåt lite kortare men fick inget bra svar så jag skippar nog det för tillfället ska se om jag blir nöjd med det här först lite kluven dock.. Har maskin tillverkade reflexrör som vi använder till 52l 15" toppar med 1" drivers de är 7.5cm och 11.5cm långa skulle det funka med ¨2 sådana kanske...

Om du sätter två 7,5cm rör så kommer rörlängden att bli lite mer än dubbelt så långt som med bara ett rör, det fungerar alltså inte.

Hur stor innerdiameter är det på 7,5cm röret?

Jag tycker att det verkar bli en mycket låg avstämning med ett 40cm långt rör som är 7,5cm i diameter om lådan är 38,5 liter, avstämningen ser ut att bli under 30 Hz. Jag blir lite fundersam där.

Sök