3216
Sök

Hur mycket laddtryck klarar en standardbil??

80 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#1
Hur mycke laddtryck "brukar" en vanlig standardbil klara utan att spika....samt att inte ställa fram tändningen???

(Projektet är en Sierra 2,0 som vinterlekbil ifall ni undrar tongue )

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

Maizer
19 juni 2007
#2
1bar ska nog de flesta klara iaf.

Proljece?
1 464 Inlägg
19 juni 2007
#3
Ungefär som han säger 1bar har en xantia kombi turbo 98 dom har 0.4 bars ladd orginal och skulle väl kunna ligga i 0.8 bars laddtryck utan problem smile
Senast redigerat av haxer (19 juni 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

DFFL
9 020 Inlägg
19 juni 2007
#4
haxer skrev:
Hur mycke trycka?? Hall pp svaskan ?
?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Proljece?
1 464 Inlägg
19 juni 2007
#5
wink ? Ändrade ju
Senast redigerat av haxer (19 juni 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

5 710 Inlägg
19 juni 2007
#6
1.0 bars överladd i helt standard Sierra......"säg goddag då" .....
Att generellt svara på  hur mycket en standardbil klarar i ladd går inte då det är så mycket som spelar in.

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
19 juni 2007
#7
JonTe har (givetvis) helt rätt. Frågan är tyvärr en variant på "hur långt är ett snöre".

Och ställa tillbaka tändningen är i princip ett måste vid all överladdning värd namnet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 827 Inlägg
19 juni 2007
#8
Jag räknar blint på runt 0.3 i ladd på en oöppnad turbokonverterad motor, allt över det är att riskera.

Dock är det ju så självklart att du måste mappa om bilen (om än grovt) vid en turbokonvertering, annars rasar det direkt.
Senast redigerat av Eisenhut (19 juni 2007)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Maizer
19 juni 2007
#9
jonTe skrev:
1.0 bars överladd i helt standard Sierra......"säg goddag då" .....
Att generellt svara på  hur mycket en standardbil klarar i ladd går inte då det är så mycket som spelar in.
Jaja man behöver inte göra allt så komplicerat som du gärna vill göra i alla trådar, visa vilken kunskap du har, vi vet redan att du kan.
Generellt sett så ska de flesta bilar klara 1bar.

5 710 Inlägg
20 juni 2007
#10
Maizer skrev:
Jaja man behöver inte göra allt så komplicerat som du gärna vill göra i alla trådar,
Komplicerat? Försöker alltid svara så "lätt" som möjligt utan att bara hasspla ur sig något men ok....visste inte att mina inlägg tolkas så...hmm
Maizer skrev:
Generellt sett så ska de flesta bilar klara 1bar.
Du menar alltså på fullaste allvar att de flesta motorer klarar ett övertryck på 1 bar?
Utan att krångla.....där har du fel.

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
20 juni 2007
#11
Ska man förenkla genom att generalisera så är det nog snarare så att moderna motorer designade med moderna metoder har så små marginaler att man måste titta på varje motor specifikt för att kunna svara.

Tänk på att en bar motsvarar en fördubbling av effekten på en hyfsat bra flödesmässigt designad motor.

Titta tex på Audis RS6 motor där man var tvungen att gå upp i dimension en millimeter på bulten till vevlageröverfallen. Sådana små marginaler leker man med i moderna motorer.

Jag önskar också att det fanns enkla svar. Och vill man nödvändigtvis ha ett enkelt svar så ligger nog Eisenhut ganska nära en möjlig "tumregel".

Men att sitta och tala om för någon att "visst kan du ladda 0.7 bar på din motor" utan att kolla noga på det är rent omöjligt.

/Göran


Maizer skrev:
Generellt sett så ska de flesta bilar klara 1bar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

761 Inlägg
20 juni 2007
#12
Maizer skrev:
jonTe skrev:
1.0 bars överladd i helt standard Sierra......"säg goddag då" .....
Att generellt svara på  hur mycket en standardbil klarar i ladd går inte då det är så mycket som spelar in.
Jaja man behöver inte göra allt så komplicerat som du gärna vill göra i alla trådar, visa vilken kunskap du har, vi vet redan att du kan.
Generellt sett så ska de flesta bilar klara 1bar.
Generellt sett klarar det flesta bilar INTE 1bar.. De jag vet som har turbokonverterat sin sugisar brukar ligga på 0,3-0,5 bar.. men visst, är det tillräckligt dåliga motorer kan man säkert ladda mer än 1 bar, sålänge överskottet hamnar i vevhuset;)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

NabbY
20 juni 2007
#13
Det beror helt på vilekn bil det är ! min saab 900 turbo -96 hade ca 1,3 bar och det var inga problem gick skit bra !

629 Inlägg
20 juni 2007
#14
Men den hade turbo från fabrik! Skillnad när man turbokonverterar!


Forummoderator
2 924 Inlägg
20 juni 2007
#15
Ser ett problem här, vissa verkar tro att; turbomotor = "standardmotor"+ turboaggregat

Tyvärr så ligger det inte till...Tyvärr är det ljusår mellan turbokonvertering och att koppla in ex extraljus...

Standardmotor kan ju vara från 1,0l till 8,0l.... å det finns jättesmå turboaggregat och det finns stooora... motorer har olika bränsletryck, olika kompression, olika tändningar, avgasflöden mm vilket ger väldigt olika laddtrycksvärden/egenskaper

Men iaf, ärligt så förstår jag inte varför ens Jetman frågar om "generellt laddtryck" när du är ute efter att turbokonvertera en Sierra 2,0?
En Sierra 2,0 är knappast en genomsnittsbil och att turbokonvertera en sån så får du nog andra problem bl.a pga bilens original svagheter och kvalitetsproblem...
Senast redigerat av peegee (20 juni 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Maizer
20 juni 2007
#16
Jag menade alltså inte en turbokonverterad motor utan en med standard ska klara det.

1 661 Inlägg
20 juni 2007
#17
Ska du öka effekten, oavsett metod som kommer du alltid behöva skyffla in mer bränsle. speciellt om du ska trycka in mer luft. Detta betyder nya spridare och en bränslepump plus något som styr detta. Sedan är ju alltid frågan ifall motorn håller också. Kompsänkning brukar bli nödvändigt.

10 287 Inlägg
20 juni 2007
#18
Då är det en helt anan sak eftersom motorer med turbo i orginal är så ineffektiva.
Sugmotorer är mycket effektivare.

/Göran


Maizer skrev:
Jag menade alltså inte en turbokonverterad motor utan en med standard ska klara det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

80 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
#19
Måste då säga att de var en "het" fråga ja tog upp!!
Tack för alla svaren...men dom gav mig inte de direkta svaret på den fråga ja igentligen ställde!!
Vet en hel del om hur en turbokonvertering går till men frågan va NÄR den kommer börja spika om man låter bli att ändra nått alls!!!!!!
(frågan va kanske ställd till nån som provat...lr verkar de långsökt kanske??Att börja babbla om V8or å sånt hör väll åndå inte hit...sen tycker då ja att 2liters maskiner med 16v är rätt så vanliga så de kanske går att få ett "snitt" iaf??)

.....0,3-0,5 bar låter de rimligt lr...å då utan knackelibank å ändrad tändning å sänkt komp å extrasprut å kylare å mappning å koppling mm mm???

Å ja har för mig att ja skrev att de va till vinterlekbilen.......med en vinterbil menas en bil man bara kör på vintern....den kommer med andra ord troligen å helt enkelt inte överleva till sommaren!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

1 661 Inlägg
21 juni 2007
#20
Sharky skrev:
Då är det en helt anan sak eftersom motorer med turbo i orginal är så ineffektiva.
Sugmotorer är mycket effektivare.

/Göran


Maizer skrev:
Jag menade alltså inte en turbokonverterad motor utan en med standard ska klara det.
Vad menar du med det?
Turbobilar skulle isåfall vara effektivare eftersom du tar vara på avgastempen. Det är där 50-70% av energin försvinner.


Sök