zoopåse skrev:
Att blinka sig ur en rondell anser jag vara helt meningslöst eftersom det oftast inte hinner bli mer en ett halvt blink på den tiden man passerat avfarten och är framme vid sin egen.
Du börjar blinka redan när du precis passerat förra avfarten (som du då bevisligen inte skulle av på).
Det förutsätter ju att man ser över rondellen, det är inte alla rondeller som är sådana. Så blinka gärna vänster men det är helt onödigt utom vid just detta specialfall. Särskillt med tanke på att reglerna säger att man alltid ska blinka höger ut från rondellen.
Ursäkta om jag hackar ned quoten lite så slipper det bli så mycket text.
Den sträckan man skall blinka höger på är ju ,som jag skrev oftast bara några meter, och i ca 30 km/h så är det typ ett halvt blink. så det tycker jag i 90% av fallen är helt onödigt. Den halva sekunden som man förvarna för är betydelselös.
Alla rondeller jag passerar här i gbg på vägen till jobbet ( ca 4 st) ser man alla över och där krävs planering. Jag vill veta vart folk skall när de är på väg in i rondellen.
Regler... jag nu är jag kanske rebell men när jag tog mitt kort lärde jag mig så som jag kör idag och regeländringen tycker jag är helt idiotisk i 99% av rondellerna... men men. Det kanske bara är jag.
Men visst. I stora rondeller utan sikt så kan jag se en mening med att blinka ut ur en rondell.
Slickar rör
Är det samma som sugrör?
(skall bara fösvara rövslickande lite
. Oftast så kanske man vill säga framförvande bil något subtilt tex. "FLYTTA PÅ DIG! DU KÖR FÖR LÅNGSAMT". Jag tycker ialla fall att det är lite snällare än att blinka med helljuset och tuta.)
men åter igen.. det fnns alltid ett men. Om det är helt onödigt att ligga nära (tex om det finns plats att köra om, så tycker jag att det är helt befogat att vara arg på rövslickare