Saker som irriterar dig i trafiken och kostar ”oss” pengar?

bojboj
19 juni 2007 ·

Skit i det nu. Som små gnälliga tanter e ni tongue Det e bara till att tuta och köra, va glad att du kommer fram dit du ska.

zoopåse
19 juni 2007 · 1 171 Inlägg

Vallås Locos skrev:
När jag gick i trafikskolan så lärde jag mig att man ska blinka vänster när man kör i rondell. Trafiken flyter på tusen gånger bättre också eftersom det går att köra in tidigare i rondellen om folk blinkar.

Om folk blinkar höger ja, blinkar man vänster så ser alla att man ska vidare i rondellen, dvs precis samma information om du inte skulle blinka alls (!) bara att det är ytterligare en blinkade lampa att förvilla sig på.

zoopåse
19 juni 2007 · 1 171 Inlägg

bumpe: Jag hatar inte så mycket. Ser det bara som ytterligare olyckliga och helt onödiga företeelser som försämrar trafiksäkerheten. Straffbilisterna alltså.

Det räcker ju med att man funderar lite på vad som är bäst och inte låter känslorna styra för mycket så inser man att inget blir bättre av att åka runt och straffa anonyma bilister och trafikanter efter sitt eget godtycke.

Chrillee House/Trance diggare
19 juni 2007 · 287 Inlägg

Folk som inte vet vad omkörningsfilen på motorvägen är till för.

Fanskap som inte blinkar, speciellt i rondeller, fyhelvete vad det kan ställa till hehe.

loudness
19 juni 2007 · 4 554 Inlägg

att dom har ändrat från 90 till 70 på en sträcka där de hänt 3 olyckor på 8år och dessutom ska de upp kameror som förstår flytet i trafiken med,, helt onödiga pengar..

TheDeadDorkster Dieselgypsy
20 juni 2007 · 538 Inlägg

Kippy skrev:
Jag är yrkeschaufför så jag dras med idioter varenda dag, det värsta jag vet, som jag retar mig på, är alla dessa pensionärer/äldre människovarelser som med sina sprillans nya Peugeotbilar ligger 15 km/h under gällande gräns, och vägrar flytta sig ut i väggrenen.. det är DEM som gör att folk blir förbannade o gör dumma saker i trafiken.

Folk som inte blinkar i rondeller kan jag heller inte med.


Just det, folk säger "det e inte konstigt det händer olyckor", jag säger "det e jävligt konstigt det inte händer fler olyckor"

Tack för ordet!

Tja.. Kör man långsammt ska man köra så långt som möjligt åt höger. Så enkelt är det. Kör jag överdrivet långsammt använder jag samma teknik som långtradare: dvs så långt som möjligt till höger, och låta så mycket trafik som möjligt förbi mig, så fort som möjligt.

Blinka till vänster i en rondell förstår jag inte heller, eftersom man inte kan svänga till vänster i en rondell, man kan inte svänga till vänster i en rondell, man kan endast till höger ut ur en rondell! Detta är enbart en regel som finns i Sverige, och inte i några andra länder på kontinenten, detta gör att jag altså enbart använder mina blinkers när jag kör ut ur rondellen!


Det som jag måste hålla med mest om: det e jävligt konstigt det inte händer fler olyckor

Senast redigerat av TheDeadDorkster (20 juni 2007)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
FreddeK
20 juni 2007 ·

Vallås Locos skrev:

Sokrates skrev:
Omotiverade hastighets begränsningar typ 70 ändrat till 60 vilket vi fått nyligen.
På vägar där det enligt min mening borde vara högre än 70.
De som blinkar vä i rondeller!!
120--90--120--90 mellan fartkamerorna.

Tommy.

När jag gick i trafikskolan så lärde jag mig att man ska blinka vänster när man kör i rondell. Trafiken flyter på tusen gånger bättre också eftersom det går att köra in tidigare i rondellen om folk blinkar.

jag visar alltid var jag ska i rondeller och när jag svänger av så blinkar jag ut! då vet dom andra var jag är på väg och behöver inte tveka!

sik
20 juni 2007 · 1 072 Inlägg

Använda Blinkers = slitage på elsystem big_smile
Folk som kör 60 på 70 osv är annars irriterande. Iövrigt behövs mer gas!

pharcyde
20 juni 2007 · 3 Inlägg

hahahahha skönaste kommentaren e den med att nån idiot parkerar jämte ens egen bil när hela jävla parkeringen är tom:D tror inte det är nåt som slår den

aenfors
20 juni 2007 · 375 Inlägg

Det värsta är nästan folk som är rädda för att använda gaspedalen. Under omkörning, och påfart till motorväg är ju en klassiker. man lyckas alltid hamna bakom nån jävel som ska försöka ta sig in på motorvägen i 70 i rusningstrafik. jag blir galen mad Ska man in på motorväg eller köra om är det plattan i mattan som gäller tongue

nygren_iv paparazzi
20 juni 2007 · 349 Inlägg

det jag stör mig mest på i trafiken under sommaren iaf.. är att.. på alla vägarbeten så ligger det smågrus på vägen.. ( läs stenskott ) och man kör sakta (15-20 km/h i värsta fall) för att slippa stensprut överallt..  då kommer nån idiot å kör om! ja får lust att bara preja ut han i diket..  så jävla idiotiskt! det är en sak att han inte bryr sig om lacken på sin bil.. men tänk på andra! jag skall sätta en dekal i bakrutan med 2 Vägverks skyltar och en text där det står:
" INGEN OMKÖRNING VID VÄGARBETE"  och ovanför ska jag ha stenskottsskylten och omkörningförbjudet skylten...  det är så mycket vägarbeten här omkring just nu så man borde nästan köra vinterbilen..  men dekal kommer tongue

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
Nattugglan Idiot..
20 juni 2007 · 285 Inlägg

Smått gömda 30skyltar som ploppar upp lite random här och var där det är vägarbete och liknande som man missar..

Folk som ligger i baken på en försöker stressa när man ändå ligger i 60 på 50väg.

Folk som inte använder blinkers,håller på bli galen när man blir stående i rondeller och dom ska till höger men struntar i att blinka så man tror att dom ska rakt fram så man väntar på dom..

Folk som inte kan högerregeln

Vissa som väntar till sista sekund och ska byta körfält och tränga sig imellan..

Sen finns det dom som verkligen vill ha en kvaddad front på bilen,Om det blir kö i en backe så ställer man sig inte med nosen 20cm bakom den andra bilen,Rätt jobbigt om man inte kör sin egen bil och är lite smått ovan med kopplingen

Aja får räcka nu annars kan jag hålla på hela dagen

Grabber Dagdrömmare
20 juni 2007 · 2 836 Inlägg

Idoter finns det gott om men efter X antal år som chaffis förvånar mig inget längre forutom den  mänskliga dumheten o var går gränsen på den???
En bra sak jag lärde mig är att inte irritera sig på någon utan att skratta åt dem.
Det underlättar en hel del!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
in_cold
20 juni 2007 · 33 Inlägg

Jag är nog en av jordens sämsta medtrafikanter. Mitt humör i trafiken är på gränsen till psykotisk om man får tro mina kompisar.
Det jag stör mig mest på är folk som inte blinkar höger när dom ska ut ur en rondell. En gång när jag var på dåligt humör å skulle direkt till höger i rondellen chansade jag på att gubben som kom i en 240 skulle fortsätta eftersom han inte blinkade. Vi krockade nästan, han blev skitförbannad, men fick sig en rejäl lektion i trafikregler av mig efter att ha provocerat mig ut ur bilen.

Dumt gjort av mig, men ibland måste man bara ^^

Thunderstruck
20 juni 2007 · 180 Inlägg

Det mest irriterande och skrämmande jag varit med om är Sthlms busschaufförer dom verkar ju helt tossiga

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
basdanne
20 juni 2007 · 115 Inlägg

Jag blinkar vänster när jag kör in i en rondell :-)
MEN... det är för att jag anser att jag vill veta om bilen som kommer emot mig från andra sidan skall rakt fram, sitt höger eller vänster. Skall bilen svänga höger eller köra rakt fram så kan jag köra ut. men om de skall av vänster så måste jag vänta och skläppa förbi dem. Det kallas planering....
Att blinka sig ur en rondell anser jag vara helt meningslöst eftersom det oftast inte hinner bli mer en ett halvt blink på den tiden man passerat avfarten och är framme vid sin egen.
Dock så sabbar vägverket att rondell och cirkulationsplats-planering med att låta gräset och buskar växa sig 2 meter höga så att man ändå inte ser något.

Sedan så är jag nog lite dålig människa men jag hatar folk som inte fattar att de kör för långsamt trotts att man lägger sig i röven på dem. Om det är två filer och två bilar kör i dem lika snabbt så tycker jag faktiskt att det är befogat att "stressa" vänsterfilisten lite. Skall han hålla samma hastighet som högerfilen så skall han byta till den.

Men det största hatet hyser jag nog till trafikplanerarna som slänger upp alla dessa jevfla väggupp.

Folk som inte kan svänga utan att bromsa med till 5 kmh kan också dra åt något varmt ställe. Är det en fil åt varje håll och mycket bilar kan man inte bromsa ned hela filen till snigelfart bara för att man har en högersväng som känns lite skarp. Givetvis skall man ta kurvan i den farten man klarar av men i bland undrar man om folk alls borde köra bil.

och en sista sedan skall jag sluta...
Ligg för h_vete inte i vänsterfilen i 8 km bara för att vägen delar sig längre bort och du skall vänster där. Använd högerfilen tills vägen delar sig och byt där.

Så... det kändes skönt.

Tack alla lastbilsförare som kör med vett.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
zoopåse
20 juni 2007 · 1 171 Inlägg

Att blinka sig ur en rondell anser jag vara helt meningslöst eftersom det oftast inte hinner bli mer en ett halvt blink på den tiden man passerat avfarten och är framme vid sin egen.

Man ska blinka innan man svänger ut ur rondellen, det är det som är poängen. Du börjar blinka redan när du precis passerat förra avfarten (som du då bevisligen inte skulle av på). Då ser alla att du inte ska vidare runt rondellen och det underlättar något enormt för de som ska in från nästa infart i rondellen. Ska man höger i rondellen så blinkar man med fördel höger redan långt innan man svänger in i rondellen.

Det finns bara ett specialfall då vänsterblink kan underlätta och det är när man ser rakt genom rondellen och den som kommer från motsatt håll som ska svänga vänster kommer lite före du själv så att han hinner runt halva varvet innan du skulle vara inne i rondellen. Det förutsätter ju att man ser över rondellen, det är inte alla rondeller som är sådana. Så blinka gärna vänster men det är helt onödigt utom vid just detta specialfall. Särskillt med tanke på att reglerna säger att man alltid ska blinka höger ut från rondellen.

peter_1976 JDM
20 juni 2007 · 2 201 Inlägg

det som stör mig är folk som slickar rör. varfrö ska man ligga så nära.
man kommer inte fortare fram för det

basdanne
20 juni 2007 · 115 Inlägg

zoopåse skrev:

Att blinka sig ur en rondell anser jag vara helt meningslöst eftersom det oftast inte hinner bli mer en ett halvt blink på den tiden man passerat avfarten och är framme vid sin egen.

Du börjar blinka redan när du precis passerat förra avfarten (som du då bevisligen inte skulle av på).

Det förutsätter ju att man ser över rondellen, det är inte alla rondeller som är sådana. Så blinka gärna vänster men det är helt onödigt utom vid just detta specialfall. Särskillt med tanke på att reglerna säger att man alltid ska blinka höger ut från rondellen.

Ursäkta om jag hackar ned quoten lite så slipper det bli så mycket text.

Den sträckan man skall blinka höger på är ju ,som jag skrev oftast bara några meter, och i ca 30 km/h så är det typ ett halvt blink. så det tycker jag i 90% av fallen är helt onödigt. Den halva sekunden som man förvarna för är betydelselös.

Alla rondeller jag passerar här i gbg på vägen till jobbet ( ca 4 st) ser man alla över och där krävs planering. Jag vill veta vart folk skall när de är på väg in i rondellen.

Regler... jag nu är jag kanske rebell men när jag tog mitt kort lärde jag mig så som jag kör idag och regeländringen tycker jag är helt idiotisk i 99% av rondellerna... men men. Det kanske bara är jag.

Men visst. I stora rondeller utan sikt så kan jag se en mening med att blinka ut ur en rondell.


Slickar rör big_smile big_smile big_smile
Är det samma som sugrör?

(skall bara fösvara rövslickande lite big_smile big_smile. Oftast så kanske man vill säga framförvande bil något subtilt tex. "FLYTTA PÅ DIG! DU KÖR FÖR LÅNGSAMT". Jag tycker ialla fall att det är lite snällare än att blinka med helljuset och tuta.)
men åter igen.. det fnns alltid ett men. Om det är helt onödigt att ligga nära (tex om det finns plats att köra om, så tycker jag att det är helt befogat att vara arg på rövslickare big_smile

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
peter_1976 JDM
20 juni 2007 · 2 201 Inlägg

haha, jag menade slicka röv. blev lite stav fel.
men om jag ligger i 50 o hastigheten är 50, det finns ingen orsak till rövslickeri då. kör om när det finns tillfälle.
men OM olyckan skulle vara framme, tex ett djur springer ut o jag tvärnitar, så vill jag gärna inte ha din bil i röven o bli skadad för livet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang