2756
Sök

Min 740-86 startar inte!

21 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#1
hejsan min volvo 740- 86 startar inte. har svetsat men hade bateriet av då. så har jag haft av alla sladdar på höger sida frammifrån sett i motorutrymmet o flyuttat dem till utsidan av innerskärmen, har åckså förlängt sladden till fördelaren:rolleyes: ( förklara gärna vad den är till:)). men motorn går runt och det kommer gnista och soppa. Tack på förhand // Jeppe

Det är klart vi ska äta djur! varför skulle dom annars vara gjorda av kött?

21 761 Inlägg
19 juni 2007
#2
Har du kollat så att det kommer soppa ända fram till insprutningsventilerna?

Avstängd
84 Inlägg
19 juni 2007
#3
förkyld tongue ne men de e väll som överstående skriver. har du provat att rulla igång den????

21 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
#4
okeej nä d har ja inte provat. ska det funka då?

Det är klart vi ska äta djur! varför skulle dom annars vara gjorda av kött?

21 761 Inlägg
21 juni 2007
#5
Om bilen startar när du rullar igång den så vet du att det verkligen kommer fram soppa till insprutningsventilerna och att gnistorna kommer till stiften. Då har du begränsat felsökningen ganska mycket.

69 Inlägg
21 juni 2007
#6
Ok är det insprut eller fögge iden?

154 Inlägg
22 juni 2007
#7
Ingen aning men jag såg att du har en E-motor, har hört att dom är jävligt jobbiga å hitta fel på om dom börjar krångla! sad

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

21 761 Inlägg
22 juni 2007
#8
B230E är tydligen ruskigt känslig för tjuvluft av olika slag, såg det på ett 240-forum. Men det är ju mindre elektronik som kan krångla iof. Jag har en 240 med B230E själv, men har inte skruvat speciellt mycket i den ännu.

Eftersom det kommer både gnista och soppa så borde den ju starta tycker man, men frågan är om gnistan kommer ända fram till stiften och att soppan verkligen kommer fram till insprutningsventilerna.

Bessewisser
556 Inlägg
22 juni 2007
#9
Ullberg skrev:
Ingen aning men jag såg att du har en E-motor, har hört att dom är jävligt jobbiga å hitta fel på om dom börjar krångla! sad

Och E motorn har om jag minns rätt elekroniskt insprut...

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
22 juni 2007
#10
Nja, den har mekaniskt insprut. Ingen elektronik som styr insprutningsventilerna, det sitter bara en bränsleslang på dem. F-motorn har däremot elektroniska insprutningsventiler.

21 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
#11
okeej men det går ju elekonik till spridarna:P men då är det kanske ingen E-motor för lappen är borta men hur kan ja se vad det är för motor?

Det är klart vi ska äta djur! varför skulle dom annars vara gjorda av kött?

21 761 Inlägg
23 juni 2007
#12
En E-motor har tex en stor gummibälg under insugningsröret och den har inte LMM på luftslangen från luftfiltret.

Amatör
453 Inlägg
23 juni 2007
#13
du kan ju kolla på vv.se står det inte motorkoder då eller är det på mekonomens sökning

21 761 Inlägg
23 juni 2007
#14
Om motorn inte är bytt så ska det vara en B230E på en 740-86 som har insprutning vad jag vet, F-motorn kom inte förrän 87-88.

69 Inlägg
27 juni 2007
#15
Men testa detta tipset då!
Skruva loss tändstiften å häll i lite soppa i varje cylinder sedan skruvar du tillbaka stiften å testar om den startar då borde den tända till då vet du att de inte kommer soppa till ventilerna

40 Inlägg
27 juni 2007
#16
är du 100 på att du får fram soppa ? hör du pumparna ? lyssna under bilen.
om inte så kolla relät ta isär det och kolla så att inte någon lödning släppt.
om det är helt så ta en kabel ifrån 15+ på tändspolen och lägg den i stift 31 b.

Har du kollar så det finns gnista ?
skruva ut 1ans stifrt och lägg det imot fjäderbenstonet. kolla om det kommer gnista.
gör det inte det så kolla så att tändmodulen är hel. den som sitter på högersida fram om du står framifrån på bilen och tittar ner i motorrumet.(vid soplarbehållaren).
vilken kabel var det som du förlänkt ? hur gjorde du då?
står tändningen rätt?
ligger remmen rätt?

lyft på gummibäljen och sen lyft skivan som ligger nere där. (den ska uppåt) och vrid sedan på starten.

DU kan börja med att vrida nycklen till startläge i 1-2sek och sedan släppa den och sedan försöka starta den igen sen. går den igång då så har du lyckats få volvo sjukan på bilen det kan bli så men jag vet inte varför den gör så.

lite du kan kolla.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________


Sök