3824
Sök

Varifrån kommer 850 T5 2,0`?

684 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
#1
Som topic lyder var ifrån kommer 850 t5 2,0? är det bara från italien eller?

Var det inte så att dom även fanns (finns) i Österrike och Tyskland med 2 liters motorn och 211hk eller har jag fel kommer dom bara från Italien alla 2,0 som rullar i Sverige?

Och sen vad skiljer motorn från en 850 t5 2,3`?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

4 823 Inlägg
22 juni 2007
#2
Det stämmer att dom fanns i ett fåtal fler länder än Italien.

Det som skiljer är: cylinder volym (kortare slaglängd), turbo, spridare och mjukvara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Turbocharged
421 Inlägg
23 juni 2007
#3
I Tyskland såldes dom "riktiga" T5:orna, men det kan hända att 2.0l fanns med, jag ser dock ingen anledning till varför man skulle sälja den där.
Det vanligaste är väl italien, kolla vilket språk instruktionsboken är på, om den inte är utbytt mot en svensk.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

8 252 Inlägg
23 juni 2007
#4
Innox skrev:
I Tyskland såldes dom "riktiga" T5:orna, men det kan hända att 2.0l fanns med, jag ser dock ingen anledning till varför man skulle sälja den där.
Det vanligaste är väl italien, kolla vilket språk instruktionsboken är på, om den inte är utbytt mot en svensk.

2,0 är rätt vanliga där med då tyskarna betalar försäkring efter hur mycket hk det är i dem. Över huvudtaget så finns 2,0 lite överallt i Europa, både turbo och sugmotorn.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 juni 2007
#5
Den är väll framställd för Frankrike, Italien, spanien?

Precis som Saabs 9000 Aero 2,0t 185hk:are är smile

Ganska ofta taktucka på dem väll?
Senast redigerat av kwansa (23 juni 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

89 Inlägg
23 juni 2007
#6
Min 2,0 är från Sverige. T5orna är väl ifrån Italien men folk har en tendens att kalla sina 2,3 Turbo för T5. Vad jag fattat det som, rätta mig gärna smile

2 911 Inlägg
23 juni 2007
#7
Min är en italienimport, 2,3 liters turbo på 225hk och det är en T5 överallt, i papper både ifrån importen + VV.

4 823 Inlägg
23 juni 2007
#8
B4mse skrev:
T5orna är väl ifrån Italien men folk har en tendens att kalla sina 2,3 Turbo för T5.

Öh, vad babblar du om? finns ingen modell som heter 2,3 turbo

I Sverige och ett fåtal länder till heter dom 850 Turbo medans i övriga världen heter dom 850 T5 oavsett om den är på 2 eller 2,3 liter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

56 Inlägg
23 juni 2007
#9
Hej

2.0 T5 säljs mest i Italien. Där har man liksom skatt på motorns volym. Det är väldigt dyrt att äga en 2.3 där och en 2.0 är bara halv dyrt.
Jag vet inte om 2.0 T5 säljs någon annan stans. Jag äger själv en T5'a med en 2,0 liters motor.

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

56 Inlägg
23 juni 2007
#10
Christian S skrev:
Det stämmer att dom fanns i ett fåtal fler länder än Italien.

Det som skiljer är: cylinder volym (kortare slaglängd), turbo, spridare och mjukvara.

Det är kortre slaglängd och annan databox. Spridare och turbo agg är det samma. Databoxen kan du oxå ta och sätta på en 2,3. Det funkar. Jag vet inte hur bra eller om du får någon effekt förlust.

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

89 Inlägg
23 juni 2007
#11
Christian S skrev:
B4mse skrev:
T5orna är väl ifrån Italien men folk har en tendens att kalla sina 2,3 Turbo för T5.

Öh, vad babblar du om? finns ingen modell som heter 2,3 turbo

I Sverige och ett fåtal länder till heter dom 850 Turbo medans i övriga världen heter dom 850 T5 oavsett om den är på 2 eller 2,3 liter.

Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag inte nämner den som en modell utan påpekar på att de som har 2,3 motorn har en tendens att kalla dem T5 även fast de egentligen borde kallas 850 Turbo. Alltså de som äger en 2,0 Turbo brukar kalla dem Turbo medan 2,3 kallar dem T5. Förstår du? Detta är min egen åsikt då jag inte har någon källa för att kunna förklara skillnaderna.

OFT: älskar folk som inte läser inlägg.

684 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
#12
Okey då tackar jag, så som jag fattat det så finns det lite här och var då. Har kikat lite på en på blocket, men ni som har sådana här, vad har ni att säga om dom? bra eller dåliga? överlag då alltså? sen är det mycket skillnad på effekt jag menar då framförallt accet mellan en 2,0 och en 2,3?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

8 252 Inlägg
23 juni 2007
#13
villon skrev:
Okey då tackar jag, så som jag fattat det så finns det lite här och var då. Har kikat lite på en på blocket, men ni som har sådana här, vad har ni att säga om dom? bra eller dåliga? överlag då alltså? sen är det mycket skillnad på effekt jag menar då framförallt accet mellan en 2,0 och en 2,3?

Köp en 2,3:a. Skiljer 14hk om man kollar fabrikuppgifterna (de är uppgivna till samma vrid, 300NM) men det märks att 2,0:an lite klenare.


684 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
#14
jo men nu är det dock så att dom flesta som ligger på blocket eller över huvudtaget som är 2,3:or är nästan alla automat och gått över 25 tusen elelr iallafall 20 tusen. vill ha manuell o inte gått för mycket, och de få som är det är rätt dyra om man säger så.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

4 823 Inlägg
24 juni 2007
#15
B4mse skrev:
Christian S skrev:
B4mse skrev:
T5orna är väl ifrån Italien men folk har en tendens att kalla sina 2,3 Turbo för T5.

Öh, vad babblar du om? finns ingen modell som heter 2,3 turbo

I Sverige och ett fåtal länder till heter dom 850 Turbo medans i övriga världen heter dom 850 T5 oavsett om den är på 2 eller 2,3 liter.

Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag inte nämner den som en modell utan påpekar på att de som har 2,3 motorn har en tendens att kalla dem T5 även fast de egentligen borde kallas 850 Turbo. Alltså de som äger en 2,0 Turbo brukar kalla dem Turbo medan 2,3 kallar dem T5. Förstår du? Detta är min egen åsikt då jag inte har någon källa för att kunna förklara skillnaderna.

OFT: älskar folk som inte läser inlägg.

Jag läste ditt inlägg flera gånger men fattade ändå inte vad du menade pga din skumma formulering wink

Skillnaderna är det som jag skrev åvan nämligen att i Sverige och ett fåtal länder till heter dom 850 Turbo medans i övriga världen heter dom 850 T5 oavsett om den är på 2 eller 2,3 liter så enkelt är det.

Sen om man har en 2,0 Turbo (som du skrev i ditt senaste inlägg) alltså en 2,0T så är det ingen T5 utan en 2 liters LTT på ca 180Hk om jag inte minns fel på effekten.

villon skrev:
jo men nu är det dock så att dom flesta som ligger på blocket eller över huvudtaget som är 2,3:or är nästan alla automat och gått över 25 tusen elelr iallafall 20 tusen. vill ha manuell o inte gått för mycket, och de få som är det är rätt dyra om man säger så.

Jo det är sant men att dom gått 20-25 000 är ju inte så konstigt igentligen då dom är minst 10 år och då blir det ju bara ca 2000 mil/år vilket är rätt normalt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök