2120
Sök

generator/batteri till 1 a6+a7

25 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
#1
Tja vad är lämpligt att stoppa in för generator + batteri (kanske två)i en bil med en a6a och en a7a, har en konding 1farad men batteriet/generatorn  orkar knappt med bilen igång sad

Pengar spelar inte så stor roll men åker bort några månader med bilen så billigt=mycket fickpengar tongue
Har inte stoppat in något speciellt förut men har 2 veckor på mig att färdiställa bygget så jag e tacksam för alla svar!big_smile


Peace wink
Senast redigerat av Psychadelic (24 juni 2007)

21 761 Inlägg
23 juni 2007
#2
Vad har du för bil?
Hur låg impedans belastar du både stegen med?
Är det A5 eller A7?

Med de där stegen så lutar det åt två batterier tycker jag, men det behövs lite mer info om bil och impedanser.

25 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#3
Har 1 skoda pickup , tror generatorn ger typ50-60amp
a6+a7

a6an driver 1 2*2oms bas tror det bil 1oms last?

a7an driver just nu bara 1 trevägs dls framsystem

och 1farads dls konding.

har tänkt att  köpa typ ett optima batteri eller ngt liknande, men vilket?
Hur stor generator?

21 761 Inlägg
24 juni 2007
#4
Kan säga direkt att generatorn är för klen om den bara ger 50-60A, det räcker inte långt även om du bara spelar på 1/3 av stegens effekt. DLS A6 kan dra 140A som mest vid 1 Ohm, om man kör på bara 1/3 av effekten så kan strömmen ändå bli runt 40-45A och redan där så ligger strömförbrukningen på gränsen eftersom tex bilens belysning behöver en del ström också.

Om det är en bensinmotorn med insprutning så går det även åt lite ström för den biten, men det kanske är en diesel som sitter i din bil?

Kikade hos Yourex.se och där stod det att det sitter 70A på Felicia pick-up och 90A om bilen har AC, Favorit pick-up har tydligen 70A generator. Men det kanske inte stämmer riktigt med deras tabell, vet inte säkert.

Om vi bara räknar på A6 så behöver generatorn ge åtminstone 100A, men helst mer,  för att du ska kunna spela ganska högt utan att spänningen dippar och alla lampor blinkar. Tar vi med A7 i beräkningen så kommer det att dra en del ström om du lastar ner med flera högtalare till framsystemet, det drar nog inte så mycket just nu tror jag.

Med så stora slutsteg så kan det troligen behövas dubbla batterier, när jag tittar hos Tudor så verkar det som att batterierna på Skoda pick-up allmänt är ganska små och då räcker de inte långt.

Hur stort batteri har du nu och hur stor är batterihyllan ungefär?

Om du står med motorn på tomgång så ger generatorn knappt hälften av sin maxström innan spänningen börjar att sjunka, det innebär att du bör ha lite högre motorvarv (tex 2000 varv) för att kunna spela någorlunda högt.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2007)

2 655 Inlägg
24 juni 2007
#5
Det jobbiga med Skoda pickisarna är att om du har servostyrning så har du den kraftigare 90A generatorn, har du inte servo så är det den klenare 70A generatorn. De skiljer mellan fästena så det blir svårt att få på en 90A generator på en motor utan servo.

Batteriet som sitter i bilen original brukar vara 25*20*17,5cm (L*H*B) och ligga på ca 60Ah och 500CCA..

Det jobbiga blir om du ska montera extra batterier men med original generator så mår inte batterierna speciellt bra. Skoda/Magneton generatorerna är ökända för sina dåliga diodbryggor.

21 761 Inlägg
24 juni 2007
#6
Vet du ungefär hur stor generator som går att sätta dit utan större modifieringar?

2 655 Inlägg
24 juni 2007
#7
Inte på rak arm, vi säljer ganska många av Skoda generatorerna men då blir det bara en likadan generator. Fästena är ju lite halvudda men jag kan försöka göra en koll imorrn om det inte är allt för mycket att göra på jobbet.

25 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#8
Tack för att ni hjälper 1 smått förtvivlad skoda ägare! (utan dator)

Naturligtvis har jag den minsta skitbensinaren hmm
Inser nu att jag börjat i fel ända lixom sad

Om jag nu alltså moddar till en 90A så att den passar, är det alltså ändå inte tillräkligt?

Går det att stoppa in något större av annat fabrikat då?

Optima batterier e d något att ha?

Kan jag driva en 2*2 ohms bas i något annat än 1 ohm

Utöver den här skiten fick jag ingen information så som fs qts osv om basen jag köpte(NY).
Försökte i flera veckor att nå dom på telefon och mejl.
(fick en oläslig ritning,bad om info)

Så jag byggde 1 slutenlåda 25 liter rätt lång o smal bak mot väggen i skåpet, sågade upp ett hål i väggen och har magneten imellan säterna. stegen på varsinsida bakom säterna.
Tänkte prova att porta den rakt av?

Det vart mycket bra utrymmesmässigt och snyggt,men lådan kanske ska vara 35 liter vad vet jag mad

Det låter ivarje fall mindre nu än mitt tidigare ljud som bestod utav ett litet mds steg 1 liten rockford 10a bakom sätet ett hyfsat mds framsystem+ steg.
Då kunde jag ivarjefall pumpa på lite+ha bilen avstängd.

Nu har jag typ 1o en halv vecka kvar ,sen ska jag och min lilla ängel ut och resa. (europa runt)

Tanken var att ljudet skulle vara mycket bätter än 06 men nu e hela skiten pannkaka! lol

Finns det något elverk+omkopplare som skulle fungera? När man står stilla alltså.

Tack på förhand
Senast redigerat av Psychadelic (27 juni 2007)

21 761 Inlägg
27 juni 2007
#9
Du kan ju prova med en 90A generator, då borde du kunna spela högre än nu men ändå inte jättehögt utan att laddspänningen från generatorn sjunker en hel del. Om du sätter dubbla batterier så kan du spela en del med motorn avslagen och med motorn på så ligger spänningen på en jämnare nivå.

Men om du spelar länge med motorn avslagen så får generatorn jobba hårt för att försöka ladda batterierna när du sedan kör bilen eftersom det blir två batterier att ladda upp, då är det bäst att underhållsladda med en batteriladdare med jämna mellanrum.

Elverk+omvandlare vet jag inte hur det skulle funka, det är ju bättre att ha en batteriladdare som drivs av elverket i så fall. Har kollat på mindre elverk och de som har batteriladningsuttag verkar ge ut runt 8-9A, då tycker jag att det är bättre med en separat batteriladdare istället.

Optima är kraftiga batterier och används en hel del inom bilstereo, men kostar en del.

Vad heter basen som du har köpt?

25 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#10
Känns lite som överkurs med tanke på att en 90A inte ger tillräckligt med jos ändå.

Basen finns på ridetech.se 1 10a mad

Kan kanske skicka ritningen jag fick till någon som e duktig på sånt.
Har somsakt byggt en låda som passar bra bak i bilen men den går att göra lite längre.
Måtten är nu ca H30*L97*D10
Om jag bryggkopplar utgångarna vad blir det för ohm då?

Tänkte att jag skulle kunna driva den med a7an och spara a6an tills jag kommer hem och bygger allt ifrån generator+batterier+ny bas i en ny jobbbil! roll

Bara ljudet är lite bättre än innan,nu till resan. hmm

Ska i vilketfall köpa ett litetelverk + laddare + kylskåp , frågan är hur kraftigt det ska vara?
Kanske någon kan tipsa?

Undrar också om man kan försäkra sitt biljud för mer än 20000 ,isåfall var?


Ska försöka komma åt en dator imorgon me, ni/du är ju så hjälpsamma och snabba.
Tack big_smile

21 761 Inlägg
29 juni 2007
#11
Jag hittar iaf ingen info om den basen när jag googlar, kanske andra är bättre på att söka. Annars är det ju väldigt svagt av ridetech.se att inte ens lyckas skrapa fram dessa futtiga tre parametrar, även riktigt billiga "Kalle Anka" basar brukar ha åtminstone de parametrarna angivna.

Det verkar vara en bra lösning att bara använda A7 till ditt system till en början, 5 kanaler är ju alldeles tillräckligt och det steget har dessutom en egen monokanal för basen som tål 1 Ohms belastning.

Har kikat lite grann på 12V kylskåp och det ser ut som att de flesta skåp upp till 65 liter drar ca 1,5A som mest i medelförbrukning. Skåpet behöver väl ha spänning dygnet runt så att då går det åt lite ström hela tiden, när bilen är igång så ger generatorn spänning.

Med motorn avslagen så går det ju iof att låta batteriet försörja ett tag och sedan får man underhållsladda med hjälp av elverkets egen batteriladdare eller en extern laddare, även ett mindre elverk kan driva en kraftig batteriladdare och då kan batteriet laddas upp relativt fort faktiskt.

Man kan förstås låta elverket vara igång hela tiden och underhållsladda, men ett litet elverk har en ganska begränsad drifttid vilket gör att tanken kanske inte räcker en hel natt. Då är det en effektivare lösning att låta batteriet försörja kylskåpet i några timmar, vilket inte ska vara några problem, och sedan låta elverket driva en kraftig laddare som hinner pumpa in tillräckligt med ström på några timmar.

Kolla gärna upp lite noggrannare vilka möjligheter det finns på det elverk du köper. Det elverk som jag har tittat på finns hos www.drift-underhall.se och är ett litet campingelverk som kan ge ut 850W kontinuerligt, det skulle kunna räcka tycker jag. Nackdelen med så små elverk är som sagt den korta drifttiden, men de har relativt låg bullernivå.

Eftersom kylskåpet drar ström hela tiden och att du har en hyffsad stereoanläggning så bör batteriet tåla djupa urladdningar för att vara säker på att inte det första som händer är att det går sönder om någonting med laddningen går snett.

Vill du ha ett Optima så är det Optima YT som gäller, annars kan du ha ett marinbatteri eftersom de tål djupare urladdningar. Däremot är de sämre på att ge ut snabba strömtoppar och tar inte emot laddning riktigt lika fort, men i det här läget så prioriterar du nog övriga saker lite högre kan jag tänka mig.

Det är vad jag har kommit fram till iaf, tror nog att jag inte har ljugit alltför mycket. wink

Sådana här anläggningar, både stereo och kylskåp+eventuellt några saker till, liknar ju en blandning av husvagn och båt. Då får man väl tänka lite i samma banor som husvagns/båtägare gör också, vilket innebär lite effektberäkningar och användartider.

Frågan är också hur mycket pengar du vill lägga ut på att detta ska fungera, tid har du ju inte alltför gott om tyvärr. Annars är separata batterier med avskiljare ett bra sätt, då låter man startbatteriet bara sköta om just start av motor och sedan får ett tåligt förbrukningsbatteri ta hand om övrig utrustning.

Lämplig batteriladdare tycker jag är en som ger mer än 10A iaf, är man inte ute efter den billigaste varianten så är tex C-TEK 25000 ett alternativ men det finns andra bra laddare också.
Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2007)

25 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#12
big_smile

Börjar få lite klarhet nu! big_smile

Det blir:
Kylskåp ca 1500 (jula) ngt tips?
Laddare Ctek 25000 eller xs 2995 vilket? (mekonomen)
Campingverk 2500(drift-underhall)
Ny bas +låda en 12a ca5000 med ritnig! lol tänkte facktiskt köpa en mds audiophileteamr12 några synpunkter? (måste såga upp ett större hål bara)

Men sen är frågan Pris o var?
Optima yt
Tudor/exide Maxxima dc900
Stinger odyssey
Marinbatteri

Vilket skulle du stoppat in
Om jag nu stoppar in ett batteri bak vad behöver jag för material?

Tänkte kanske flytta på resan en vecka tongue

Peace wink
Senast redigerat av Psychadelic (30 juni 2007)

21 761 Inlägg
30 juni 2007
#13
Hittar bara kylväska hos Jula, är det en sådan du är ute efter eller är det ett riktigt kylskåp?

Om du vill köpa en sådan laddare så rekommenderar jag MULTI XS25000, artnr 42-25000. Den andra laddaren är jag lite osäker på, den är ju likadan men saknar tydligen en del inställningar.

Om det är det där campingelverket för 2500:- så har det inget laddningsuttag, men det spelar inte så väldigt stor roll tycker jag. Detta elverk ger ut 650W kontinuerligt, 200W mindre än det jag kikade på, fast det ska nog också räcka till för dina saker tycker jag.

Den där MDS basen kan nog spela på ganska bra med rätt låda, men ditt steg kommer inte att driva den fullt ut. Basen är ganska trögdriven också. Fast frågan är hur högt du vill kunna spela för tillfället när du ska resa omkring.

Optima YT, Tudor/Exide Maxxima och Stinger/Odyssey är flitigt använda inom bilstereo, de tål mycket stryk och ger mycket ström. Alla tre märkena har samma sorts teknik, AGM alltså. Det gör egentligen att man kan gå efter hur stor kapacitet batteriet har och hur mycket det kostar.

Ett marinbatteri ligger efter dessa batterier när det handlar om startström och laddningsmottaglighet, men tar man tex ett 100-110 Ah marinbatteri så ger det en hel del ström ändå. Priser vet jag inte mycket om tyvärr, det får nog andra skriva om tror jag. Generellt sett brukar Optima YT vara några hundringar dyrare än Tudor/Exide Maxxima DC.

Marinbatterier är gissningsvis billigast i förhållande till storlek jämfört med de andra batterierna. Stinger/Odyssey är nog ganska dyra har jag en känsla av. Optima ska bla finnas där de säljer Varta bilbatterier, åtminstone ska dessa butiker kunna ta hem Optima. www.dbakuten.se har tex Optima YT 4.2.

Sedan finns det även ett 75Ah Optima YT också, men det kostar en hel del. Tudor/Exide Maxxima DC ska finnas där man säljer Tudor och/eller Exide, tex hos Mekonomen. Ett batteri som jag har glömt bort att nämna är Exide X-treme2, det tål också mycket stryk och säljs bla hos Mekonomen. 100Ah varianten kostar 1789:- just nu enligt deras hemsida, det ger högre startström än ett marinbatteri.

Saker som behövs när man använder batteriavskiljare är:

# Skiljerelä.
# Kraftig kabel mellan skiljerelät och bakre batteri.
# Säkringar både vid skiljerelät och bakre batteri.

Den kraftiga kabeln och ena säkringen sitter ju antagligen redan vid det främre batteriet på bilen, då är det bara att flytta den kabeln till skiljerelät och sätta en till säkring i andra änden av kabeln som då sätts på det bakre batteriet istället för på slutsteget. I ditt fall blir det nog ganska lite jobb, det mesta finns väl där redan.

Skiljerelä finns tex hos www.skyllermarks.se men även "Streckkoden" här på forumet har skiljerelän på sitt jobb, du kan PM:a honom om du vill så kan han berätta mer.

Det drar iväg ordentligt det här, jag vet inte om du tycker att jag överdriver en del. Men vill du så kan du testa med att bara byta ut det ordinarie batteriet och sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan. Väljer du ett tåligt batteri så tar det inte så mycket stryk om det skulle bli urdraget en hel del.

Antagligen skulle du nog inte kunna utnyttja steget riktigt fullt ut heller, men om basens impedans är på 2 Ohm så utnytjas ju steget inte helt ändå och då drar det inte så ruskigt mycket ström heller. Eftersom du planerar att köpa ett elverk+laddare så räcker det kanske om du är lite försiktig med spelandet och tänker på att ett kylskåp står och drar en smula ström.

Vad tror du om det, vill du bara byta ut det ordinarie batteriet eller vill du ha avskiljare+extra batteri?

Usch vad jag babblar. wink
Senast redigerat av Drönirettab (30 juni 2007)

25 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
#14
Då blir det en multi xs25000
Ett campingverk KGE1300tc
Skiljerelä,har 21 mm kabel är d tillräckligt?
Tänkte koppla batteri / 21mm20cm / säkring100amp / relä / 21mmca3-4m / säkring100amp /optima / 21mmca0,5m / säkring100amp /kondensator /21 / a7 .
Är detta ok??? roll

Tänker nog köpa ett optima 75am,men hur kan ett exide 100am vara billigare? yikes

Kylskåp jula art 604102. Men utrymmet avgör finns det ngt mindre?

Samma bas som tidigare(med port nu).tyärr i 1ohms å drar mycket jos. lol
Tanken va just det att den låg på 2ohm och verkade lagom att ha till a6an i nästa bil.
Men jag prioiterar det andra nu.
Nu spelar basen i min minimumklass!
Lyssnar nästan bara eller BARA på musik som kräver bra bas!
Inte mullrig och utan BRA snärtig och hård ibland djup snyft sad

Måste fortfarande försäkra bilen någon som vet var man kan försäkra biljud för mer än 15-20papp? hmm

Har yttligare en fråga hehe big_smile

Mina skrikare "skriker lite väl mycket ibland ,något man kan göra åt det?
Har nu altså en a7+3vägs systemfram+69bak,bajskissskit bas/låda sub.
Har även ett två vägssysem i skåpet,men dom spelar jag med stereon och utan steget på(på tex natten hehe) tongue

Eftersom det är Drönirettab förtjänst att jag blivit lite klokare,vill jag verkligen tacka dig TACK! lol

Peace
Senast redigerat av Psychadelic (3 juli 2007)

21 761 Inlägg
3 juli 2007
#15
Psychadelic skrev:
Då blir det en multi xs25000
Ett campingverk KGE1300tc
Skiljerelä,har 21 mm kabel är d tillräckligt?
Tänkte koppla batteri / 21mm20cm / säkring100amp / relä / 21mmca3-4m / säkring100amp /optima / 21mmca0,5m / säkring100amp /kondensator /21 / a7 .
Är detta ok??? roll
Borde fungera utmärkt, en kille på forumet har de där dimensionerna på både kabel+säkring. Han har skiljerelä och två Optima YT i skuffen, en bra anläggning att spela med finns också och han har inga problem med varken laddning eller trasig säkring.


Psychadelic skrev:
Tänker nog köpa ett optima 75am,men hur kan ett exide 100am vara billigare? yikes
Det undrar jag också, men så är det. Optima är iof rejäla saker, men dyra.


Psychadelic skrev:
Kylskåp jula art 604102. Men utrymmet avgör finns det ngt mindre?
Aha, det skåpet såg jag inte. Det står inte vilken medelförbrukning det har, däremot drar det ca 70W när kompressorn arbetar. De skåp som jag kollade på förut drog 55-60W när kompressorn arbetade, inte så stor skillnad.




Psychadelic skrev:
Mina skrikare "skriker lite väl mycket ibland ,något man kan göra åt det?
Har nu altså en a7+3vägs systemfram+69bak,bajskissskit bas/låda sub.
Har även ett två vägssysem i skåpet,men dom spelar jag med stereon och utan steget på(på tex natten hehe) tongue
Diskanter kan låta vasst ibland om de inte är kopplade i fas med övriga systemet, kolla så att de är rätt kopplade. Men vissa diskanter har tyvärr ett vasst ljud hur man än gör.

Har sett i någon tråd i detta forum och på ett annat forum där man har gjort en egen "partylåda" med bilstereo, högtalare och bilbatteri som driver allt, när jag kollade hur länge de kunde spela med en viss batteristorlek så blev medelströmförbrukningen ca 5-6A. Då spelade de mycket högt ska tilläggas.

Ska nog inte dra speciellt mycket ström om du spelar lite musik i 6x9" så där på nattkröken tror jag.
Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2007)

25 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#16
det var etttag sen jag tog upp denna tråd nu lol
vill bara börja med att tacka för hjälpen sist jag skrev.

resan som varade i 3 månader 07 gick väldigt bra med dessa grejor i bilen big_smile

nu är det så att jag har ett nytt lite större projekt på gång.
hopps att det är någon som orkar svara på några frågor om något som inte direkt handlar om biljud,men lite.

har köpt en mb711 (så utrymme finns)
i denna ska självklart min a6a och a7a vara me lixom skiljerelä,2st optima batteri75a (kanske några fler batterier och lite annat godis...

men utöver detta ska jag ha med två omnitronic steg-2700 och a-3800 steg vara med.(220-250 v ac,50hz)

jag tänkte mig 2 elverk(frågan e vilka)
sen undrar jag hur det blir med störning utan att göra det fina med elverk-laddare-batteri-inverter-steg
dom e ju lite kraftiga så jag tror både elverk och inverter blir lite dyrt.
stegen ligger på3400w max samt 5400w max

tacksam för lite hjälp(sist var det framförallt en herre som va väldigt hjälpsam)

det är för övrigt 2st dubbla 18" samt 2st dubbla 15 med diskant som ska låta;men det har väl ingen betydelse.
och sen är inte resan så nära inpå som sist hee tongue
Senast redigerat av Psychadelic (2 april 2010)

25 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#17
meningen med det här är alltså att de ska var bra högt fint dls ljud i bilen.kanske pioneer
och högt utspelande pa -ljud bak smile med en viss bas...
Senast redigerat av Psychadelic (2 april 2010)

25 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#18
är oxså inne på att byta till pioneer stereo typ den bäst (någa förslag)?
samt kanste någon bas från pioneer en som lirar med a6an och två mindre basar för a7an (ingen aning vilka som lirar bäst till stegen dls eller pioneer ) men det ska maxas!!!!
det bästa 3vägs systemet från dls (vilket e de)? wink
kommer mer.......

25 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#19
köpte lastbilen(husbilsnart) häromdan undrar om d e 24v jaja, kan väll reda ut de själv när jag titta,hämtar den om 2 veckor.
men hur blir d då med optima? (om d nu e 24v)


hoppas på svar roll

21 761 Inlägg
2 april 2010
#20
Om bilen har 24 volts elsystem så får du seriekoppla Optimabatterierna, sedan är enklaste sättet att koppla ett 12 V steg till vardera batteri. Nackdelen med detta är att batterierna belastas ojämnt, men å andra sidan är dessa batterier gjorda för djupurladdningar och det bör fungera så länge de laddas upp på ett korrekt sätt igen. smile

Man kan iof sätta en extra generator som ger 12 V och parallellkoppla batterierna, det blir alltså ett separat system. En del bilstereobyggare som använder 16-18 V tävlingsslutsteg gör på detta sätt vad jag vet, dvs har ett separat "elsystem" just för slutsteg+batteri. Fast det blir ju en del arbete och utrymme för extra generator kanske inte finns.

Till Omnitroncstegen är det rimligtvis bäst att bara använda elverk, annars får man i slutändan mindre total verkningsgrad pga flera komponenter. Dessutom kostar en kraftig bra inverter lite kosing också.

Vad jag förstår så är 3400 W + 5400 W den högsta effektförbrukningen hos stegen enligt info på nätet, antagligen vid 4 Ohms belastning. Då bör du ha elverk som kan ge så mycket effekt om du tänker spela ordentligt högt med PA-anläggningen, vilket jag tolkar att du vill göra enligt det du har skrivit. smile


Sök