Hittar bara kylväska hos Jula, är det en sådan du är ute efter eller är det ett riktigt kylskåp?
Om du vill köpa en sådan laddare så rekommenderar jag MULTI XS25000, artnr 42-25000. Den andra laddaren är jag lite osäker på, den är ju likadan men saknar tydligen en del inställningar.
Om det är det där campingelverket för 2500:- så har det inget laddningsuttag, men det spelar inte så väldigt stor roll tycker jag. Detta elverk ger ut 650W kontinuerligt, 200W mindre än det jag kikade på, fast det ska nog också räcka till för dina saker tycker jag.
Den där MDS basen kan nog spela på ganska bra med rätt låda, men ditt steg kommer inte att driva den fullt ut. Basen är ganska trögdriven också. Fast frågan är hur högt du vill kunna spela för tillfället när du ska resa omkring.
Optima YT, Tudor/Exide Maxxima och Stinger/Odyssey är flitigt använda inom bilstereo, de tål mycket stryk och ger mycket ström. Alla tre märkena har samma sorts teknik, AGM alltså. Det gör egentligen att man kan gå efter hur stor kapacitet batteriet har och hur mycket det kostar.
Ett marinbatteri ligger efter dessa batterier när det handlar om startström och laddningsmottaglighet, men tar man tex ett 100-110 Ah marinbatteri så ger det en hel del ström ändå. Priser vet jag inte mycket om tyvärr, det får nog andra skriva om tror jag. Generellt sett brukar Optima YT vara några hundringar dyrare än Tudor/Exide Maxxima DC.
Marinbatterier är gissningsvis billigast i förhållande till storlek jämfört med de andra batterierna. Stinger/Odyssey är nog ganska dyra har jag en känsla av. Optima ska bla finnas där de säljer Varta bilbatterier, åtminstone ska dessa butiker kunna ta hem Optima.
www.dbakuten.se har tex Optima YT 4.2.
Sedan finns det även ett 75Ah Optima YT också, men det kostar en hel del. Tudor/Exide Maxxima DC ska finnas där man säljer Tudor och/eller Exide, tex hos Mekonomen. Ett batteri som jag har glömt bort att nämna är Exide X-treme2, det tål också mycket stryk och säljs bla hos Mekonomen. 100Ah varianten kostar 1789:- just nu enligt deras hemsida, det ger högre startström än ett marinbatteri.
Saker som behövs när man använder batteriavskiljare är:
# Skiljerelä.
# Kraftig kabel mellan skiljerelät och bakre batteri.
# Säkringar både vid skiljerelät och bakre batteri.
Den kraftiga kabeln och ena säkringen sitter ju antagligen redan vid det främre batteriet på bilen, då är det bara att flytta den kabeln till skiljerelät och sätta en till säkring i andra änden av kabeln som då sätts på det bakre batteriet istället för på slutsteget. I ditt fall blir det nog ganska lite jobb, det mesta finns väl där redan.
Skiljerelä finns tex hos
www.skyllermarks.se men även "Streckkoden" här på forumet har skiljerelän på sitt jobb, du kan PM:a honom om du vill så kan han berätta mer.
Det drar iväg ordentligt det här, jag vet inte om du tycker att jag överdriver en del. Men vill du så kan du testa med att bara byta ut det ordinarie batteriet och sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan. Väljer du ett tåligt batteri så tar det inte så mycket stryk om det skulle bli urdraget en hel del.
Antagligen skulle du nog inte kunna utnyttja steget riktigt fullt ut heller, men om basens impedans är på 2 Ohm så utnytjas ju steget inte helt ändå och då drar det inte så ruskigt mycket ström heller. Eftersom du planerar att köpa ett elverk+laddare så räcker det kanske om du är lite försiktig med spelandet och tänker på att ett kylskåp står och drar en smula ström.
Vad tror du om det, vill du bara byta ut det ordinarie batteriet eller vill du ha avskiljare+extra batteri?
Usch vad jag babblar.
