Kamrem byts efter 12000mil, så det är nog dags för det för dig.
Från minnet i mitt huvud så brukar man typ :
* Kolla alla lampor på bilen, samt elektriska finnesser i kupen, tex fläkt, färddator,
klockan är rätt inställd, elhissar funkar, takluckan funkar, så den stänger tätt oxå.
Vindrutetorkarnas funktion, kolla om de är i bra skick, o om de strålen träffar rutan
rätt. Kolla eventuella airbags efter skador, och kolla så alla testlampor lyser när man
sätter på tändningen o att de slocknar.
Läser av felkoder ifrån motorstyrningen o abs etc.
öppnar motorhuven, fyller på spolarvätska, kollar efter läckage på motorn, ifrån packboxar
etc.
Lyfter upp bilen, tar bort oljefilter, o tömmer bilen på olja. Kollar transmissionsoljan,
byter även den om man vill (kan vara lämplligt om det inte gjorts innan tex
känner på hjulen så hjullagrena känns okej, kollar efter glapp på leder på upphängningen
kollar drivknutarna efter skador på dammaskerna, kollar bromsledningar efter rost,
och bromsslangarna om de börjat bli dåliga. kollar bromsbeläggens tjocklek, samt skivornas tjocklek, smörjer upp dom efter behov. Kollar slitage på däck, mönsterdjup,
byter bromsvätska, fyller på servovätska ifall det behövs, o kollar efter läckage isåfall
osv osv.
Byta kamrem kan man göra själv, vilket inte är svårt alls på denna maskin, det enda som
är jobbigt är att man måste plocka bort lite saker som kan tänkas vara i vägen.
bytet tar runt 2timmar om inget ska strula.
Kom ihåg att byta spännrule, vattenpump (eftersom den går runt med kamremmen) bara.
Kan byta själv är om du skruvat något med bilar innan alltså, och vet hur ett verktyg ser ut