3810
Sök

Vad ska göras vid service på Audi S4 -93 25900mil

Maskinförare
72 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
#1
Vad ska göras vid en riktig service på en S4 -93. 2,2T
Den har gått 25900mil och jag funderar på ett kamrems byte och att byta samtliga vätskor.

Hur länge kan man köra på kamremmen??

Vad händer om den går sönder??
vissa bilar är väl mer känsliga än andra...

Kan man byta den själv eller är det nåt special som måste lämnas in??

Vilka oljor bör/skall användas i motor och växellåda (5 växlad)??

Var köper man bra delar till rätt pris??

Jag skulle vilja serva upp den riktigt innan jag tar körkortet och besiktigar in bilen för sen blir det aldrig...

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
23 juni 2007
#2
Går kam remmen av blir det ventil sallad och det vill man inte vara med om ..


47 Inlägg
23 juni 2007
#3
När är kamremmen bytad senast?
Skulle inte rekomendera dig att byta remmen själv om du nu inte är väldigt duktig på att skruva........

www.nordicaudi.com där får du bättre svar på dina Audi frågor!!!! wink

145 Inlägg
24 juni 2007
#5
Kamrem byts efter 12000mil, så det är nog dags för det för dig.

Från minnet i mitt huvud så brukar man typ :
* Kolla alla lampor på bilen, samt elektriska finnesser i kupen, tex fläkt, färddator,
  klockan är rätt inställd, elhissar funkar, takluckan funkar, så den stänger tätt oxå.
  Vindrutetorkarnas funktion, kolla om de är i bra skick, o om de strålen träffar rutan
  rätt. Kolla eventuella airbags efter skador, och kolla så alla testlampor lyser när man
  sätter på tändningen o att de slocknar.
  Läser av felkoder ifrån motorstyrningen o abs etc.

öppnar motorhuven, fyller på spolarvätska, kollar efter läckage på motorn, ifrån packboxar
etc.
Lyfter upp bilen, tar bort oljefilter, o tömmer bilen på olja. Kollar transmissionsoljan,
byter även den om man vill (kan vara lämplligt om det inte gjorts innan tex smile
känner på hjulen så hjullagrena känns okej, kollar efter glapp på leder på upphängningen
kollar drivknutarna efter skador på dammaskerna,  kollar bromsledningar efter rost,
och bromsslangarna om de börjat bli dåliga. kollar bromsbeläggens tjocklek, samt skivornas tjocklek, smörjer upp dom efter behov. Kollar slitage på däck, mönsterdjup,
byter bromsvätska, fyller på servovätska ifall det behövs, o kollar efter läckage isåfall smile

osv osv.

Byta kamrem kan man göra själv, vilket inte är svårt alls på denna maskin, det enda som
är jobbigt är att man måste plocka bort lite saker som kan tänkas vara i vägen.
bytet tar runt 2timmar om inget ska strula.
Kom ihåg att byta spännrule, vattenpump (eftersom den går runt med kamremmen) bara.
Kan byta själv är om du skruvat något med bilar innan alltså, och vet hur ett verktyg ser ut smile



Sök