2255
Sök

Tips från Top Gear-gäst... Fartkamera!

SSS -12
3 217 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
I gårdagens Top Gear på kanal 9 vid 17-tiden så var det en kock på besök (inte Jamie Oliver) som tipsade hur man på bästa sätt kunde "vandalisera" en fartkamera...

Det skulle rent tekniskt sett gå till på detta viset:

Ta med en rulle med plastfolie (rejäl rulle)
Kör ut sent på natten så att ingen upptäcker
Linda in linsen med ett rejält, men osynligt på långt avstånd, lager med plastfolie
Skadan du gjort på fartkameran är lätt att ta bort när de upptäcker det, när de väl ser skadan...

Metoden är mer diskret än en sönderslagen/spraymålad/övertäckt osv. kamera!

Bilden i sig skulle få en så pass hög oskärpa så att objektet på bilden var nästan omöjligt att identifiera!

Ännu ett tips var, se till att det inte blir några bubblor i plasten!

När jag skrev detta så kom jag även på att man kan ta vanlig folie runt blixten på kameran, då får den ingen bild alls smile

Jag tar inget ansvar för eventuella anmälningar osv. som kan ske om någon nu skulle prova detta! Jag tänker inte själv göra det...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 juni 2007
Dom lär väl undersöka kameran efter två tre bilder ändå, så den sitter nog inte där länge tyvärr. Bra idé annars

Braaaaap?

SSS -12
3 217 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
Dom lär väl undersöka kameran efter två tre bilder ändå, så den sitter nog inte där länge tyvärr. Bra idé annars

I sånna fall kan man väl klä om? smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 juni 2007
Sant, men det blir nog bara mer tidsödslande att klä om en kamera var tredje dag än att sänka farten i 10 sek varje gång man ska förbi tongue

Braaaaap?

SSS -12
3 217 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Eller så håller man bara hastigheterna... Ett misstag på 24 km/h över hastigheten kostade mig 3200 kr nu i veckan... Lagom upphetsande faktiskt!

7 Inlägg
24 juni 2007
som sagt, varför inte bara hålla hastigheten, jag vet ... jag kör själv fort ibland, men hastighetsbegränsningarna finns ju där av en anledning, om en fartkamera kan hindra knäppa omkörningar osv så är det väl positivt, rent larv att försöka sabotera

905 Inlägg
24 juni 2007
Bergen skrev:
som sagt, varför inte bara hålla hastigheten, jag vet ... jag kör själv fort ibland, men hastighetsbegränsningarna finns ju där av en anledning, om en fartkamera kan hindra knäppa omkörningar osv så är det väl positivt, rent larv att försöka sabotera

jo men kameror på 90 väg på e4an är bara slöseri. tycker dom borta plocka ner dom och sätta upp dessa vid fler skolor istället. där gör dom mer nytta.

hmm, skulkle vara kul att prova det där plastfolieknepet synd bara att det är så svårt att se hur bilden blev.

49 Inlägg
24 juni 2007
Håller med Bergen där.

Personbilsmekaniker
6 Inlägg
24 juni 2007
Fuckface skrev:
Eller så håller man bara hastigheterna... Ett misstag på 24 km/h över hastigheten kostade mig 3200 kr nu i veckan... Lagom upphetsande faktiskt!

Tråkigt o höra:/   Jag fick 3600 kr plus indraget körkort i två månader bara för att de inte kunde erkänna att de hade förväxlat min bil men en annan! sadsad

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juni 2007
Fuckface skrev:

Det är folk som dej som gör så att vi andra ungdomar inte får lov att ha vilken bil vi vill... kör bil på normalt sätt så slipper du säkert böterna? mad

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

One man army
23 Inlägg
24 juni 2007
haxer skrev:
Fuckface skrev:

Det är folk som dej som gör så att vi andra ungdomar inte får lov att ha vilken bil vi vill... kör bil på normalt sätt så slipper du säkert böterna? mad

hahah därför du kör runt med en polo? lol wink

Kör om mig and it's on punk =o)

Drifttekniker
224 Inlägg
24 juni 2007
haxer skrev:
Fuckface skrev:

Haha smile Får du inte köpa vilken bil du vill pga att vissa kör för fort ?
Jag kör nästan alltid för fort men har väl haft lite tur då jag inte fått några böter sen jag fick kortet för ca fem år sedan.

Brukar lyckas att bromsa när det kommer en kamera, men om ngn vill dra lite plast framför linsen så gärna för mig, så länge man inte slå sönder och saboterar på så sätt för det kostar mkt pengar i onödan.

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juni 2007
Varför inte bara köra normalt och hålla hastighetsgränsen sen kan man kanske inte rå för om man kör +-5km/h lätt hänt ju. Men finns ju regler för en anledning och nej det coola svaret på den frågan är inte "regler är till för att brytas". Va lite mer mogen än mej har haft körkort i 2 månader och tänker inte köra för fort helt i onödan.

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juni 2007
muPee skrev:
haxer skrev:
Fuckface skrev:

Ja för att halvförsäkring kostar 2050kr om året smile

338 Inlägg
24 juni 2007
loffe007 skrev:
Bergen skrev:

jo men kameror på 90 väg på e4an är bara slöseri. tycker dom borta plocka ner dom och sätta upp dessa vid fler skolor istället. där gör dom mer nytta.

hmm, skulkle vara kul att prova det där plastfolieknepet synd bara att det är så svårt att se hur bilden blev.

Håller helt med ! Vilken nytta gör dom efter en stor landsväg som i princip går rakt fram hela tiden när det finns folk som kör som idioter vid bland annat skolor eller andra ställen där det går mkt folk bredvid eller över vägarna. Nu sa jag inte att det är egna erfarenheter men det är väll där dom gör nytta ?

Nissan 200sx S13

SSS -12
3 217 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
haxer skrev:
muPee skrev:
haxer skrev:

HAHAHA! Så dyrt... Lilla guds bästa barn, herr haxer! Du är nog en duktig bilförare, når du 110 km/h så hoppar du säkert högt i din lilla parkbänk till förarsäte! smile

Det är ju inte bara ungdomar som kör för fort, så jag ser inte varför JAG ska dra den tunga bördan till att vi ungdomar inte bör ha körkort! Jag har bestraffats med 2 års prövotid och nu någon månad efter det så har jag än en gång bestraffats med en bot för mitt misstag!

Du får faktiskt ha vilken bil som helst, så länge den får registreras för väg... Du är så söt när du informerar! Väntar fortfarande på ditt första "on topic" vettiga inlägg! smile
Senast redigerat av Fuckface (24 juni 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juni 2007
Fuckface skrev:
haxer skrev:
muPee skrev:

HAHAHA! Så dyrt... Lilla guds bästa barn, herr haxer! Du är nog en duktig bilförare, når du 110 km/h så hoppar du säkert högt i din lilla parkbänk till förarsäte! smile

Det är ju inte bara ungdomar som kör för fort, så jag ser inte varför JAG ska dra den tunga bördan till att vi ungdomar inte bör ha körkort! Jag har bestraffats med 2 års prövotid och nu någon månad efter det så har jag än en gång bestraffats med en bot för mitt misstag!

Du får faktiskt ha vilken bil som helst, så länge den får registreras för väg... Du är så söt när du informerar! Väntar fortfarande på ditt första "on topic" vettiga inlägg! smile

Duktig du är på bilar smile Bra att du vill köra fort sen kostar det där efter också? 3500? 2050? Du har ju min halvförsäkring där ju. Bra att du vet att min bil inte går i 110km/h har aldrig slagit dej att detta inte är en bil som man ska köra "snabbt" med. Men det är ju kul när jag åker i min bil och du ligger i diket. Ska du skryta då också? "Jag har misst 4tänder ojojoj" Tycker du borde ändra din attityd men så klart vissa lär sej aldrig. Och du din lilla stjärtgosse jag är inte guds bästa barn lol
Senast redigerat av haxer (24 juni 2007)

Rörpulare
1 453 Inlägg
24 juni 2007
haxer skrev:
muPee skrev:
haxer skrev:

Fan de måste va tungt... min jävla volvo 144 från 74 kostar mej 3200:-... bara trafik!! wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juni 2007
nissan 200sx skrev:
haxer skrev:
muPee skrev:

Fan de måste va tungt... min jävla volvo 144 från 74 kostar mej 3200:-... bara trafik!! wink

Precis smile och din bil går också i mer än 110km/h? big_smile
Senast redigerat av haxer (24 juni 2007)

SSS -12
3 217 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
haxer skrev:
Duktig du är på bilar smile Bra att du vill köra fort sen kostar det där efter också? 3500? 2050? Du har ju min halvförsäkring där ju. Bra att du vet att min bil inte går i 110km/h har aldrig slagit dej att detta inte är en bil som man ska köra "snabbt" med. Men det är ju kul när jag åker i min bil och du ligger i diket. Ska du skryta då också? "Jag har misst 4tänder ojojoj" Tycker du borde ändra din attityd men så klart vissa lär sej aldrig. Och gullepojken jag är inte guds bästa barn lol

Jag tycker inte att 110 km/h är snabbt?! Men för all del, förstår din känsla till den hastigheten... Känns snabbt när det tar lång tid! smile

Jag har aldrig hamnat i diket, har aldrig tenderat att ligga i diket och som det ser ut på min körstil... så kommer jag aldrig hamna där! Det handlar inte om att ständigt köra fort... det handlar om att köra fort på rätt ställe och vid rätt tillfälle... Troligen där det brister!

Dina argument och "dissar", inget av det fastnar... Besök moppenet, där hade du gjort succé! smile

Min attityd, har inget att lära! wink

Sök