3759
Sök

hjälp ang. säkringar

93 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
hej min säkring från bateriet till steget ha gått  men ja ha  två säkringar på steget  behever ja den säkringen som går från bateriet till steget  lr 
mitt slutsteg e DLS CA 12

Bmw Rules

21 761 Inlägg
24 juni 2007
Ja, du behöver den säkringen. Den säkringen är bara till för att skydda strömkabeln om det skulle bli kortslutning någonstans. Stegets egna säkringar är till för att skydda själva steget om det skulle hända något med tex högtalaren eller strömförsörjningen.

Hur stor säkring sitter det på strömkabeln vid batteriet?

Den säkringen ska normalt sett inte gå sönder om den är rätt dimensionerad, går den sönder så kan den kanske vara för liten eller att det har blivit någon kortslutning i strömkabeln.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2007)

93 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, du behöver den säkringen. Den säkringen är bara till för att skydda strömkabeln om det skulle bli kortslutning någonstans. Stegets egna säkringar är till för att skydda själva steget om det skulle hända något med tex högtalaren eller strömförsörjningen.

Hur stor säkring sitter det på strömkabeln vid batteriet?

Den säkringen ska normalt sett inte gå sönder om den är rätt dimensionerad, går den sönder så kan den kanske vara för liten eller att det har blivit någon kortslutning i strömkabeln.

jo de kan no va tt dene fö liten fö ja ha presic bytt ti ett mycke kraftfullare steg  men de står 5AG25A på säkrinen de e allt ja vet

Bmw Rules

21 761 Inlägg
24 juni 2007
Aha, ok. Det verkar som att säkringen är på 25A om jag har tolkat rätt, inte helt säker på det dock.

Vet du hur grov strömkabeln är?

Om du sätter en större säkring så ska strömkabeln vara tillräckligt grov också. En 60A säkring är mer lämpligt till det steget, men då ska kabelarean vara minst 16mm2.

93 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Aha, ok. Det verkar som att säkringen är på 25A om jag har tolkat rätt, inte helt säker på det dock.

Vet du hur grov strömkabeln är?

Om du sätter en större säkring så ska strömkabeln vara tillräckligt grov också. En 60A säkring är mer lämpligt till det steget, men då ska kabelarean vara minst 16mm2.

ok men e de 16 mm2 med gummit runt kabeln eller utan
Senast redigerat av sceletor (24 juni 2007)

Bmw Rules

21 761 Inlägg
24 juni 2007
Det är själva trådarna tillsammans, inte gummihöljet. Det brukar ibland stå på höljet hur många mm2 kabeln är på.

Men det går inte att mäta diametern på kabeln och sedan räkna ut arean, det blir aldrig rätt. Har själv försökt göra så med en kabel som jag visste arean på, men det blev helt fel.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2007)

93 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är själva trådarna tillsammans, inte gummihöljet. Det brukar ibland stå på höljet hur många mm2 kabeln är på.

Men det går inte att mäta diametern på kabeln och sedan räkna ut arean, det blir aldrig rätt. Har själv försökt göra så med en kabel som jag visste arean på, men det blev helt fel.

ok men var kan man köpa såna säkringar

Bmw Rules

21 761 Inlägg
24 juni 2007
En butik som säljer bilstereo ska ha sådana säkringar, ta med säkringen till en stereobutik och visa dem så kan de säkert plocka fram en 60A tror jag. Annars är det nog bara att beställa från tex Ljudia, Nårdik, BRL etc.

Kettunen
24 juni 2007
annars går det att beställa hem sånna via MDS hemsida.- Beställde 10st för en billig peng o dom fungerat kanon!

Sök