2817
Sök

S40 T4 Krånglar, hjälp!

17 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Tjenare!!!

Nu när sommaren kommer så skall det klart börja krångla...

Vid cirka 3 tusen varv när turbon vanligtvis går igång som bäst börjar det bara hacka... Det hackar hela vägen upp till cirka 5 tusen varv sedan släpper det.

Jag har kollat luftfiltret och ibland börjar det suga ovanligt mycket även fast man står på tomgång.

Men det känns verkligen inte som det är felet.

Kör man på låga varv börjar bilen nästan hoppa när man trycker på gasen, och det är inte för att varvtalen är för låga.

Någon aning om vad det kan vara om det inte är turbon som gett upp!?

1 297 Inlägg
25 juni 2007
Brorsan hade samma problem, iofs på en helt annan bil. Men för han så var det hål i avgasröret som var problemet. Var precis som du beskriver att bilen "hoppar" på låga varv, man såg ut som en övningskörare från någon film smile

1 813 Inlägg
25 juni 2007
den går illa med???  hade nått liknande problem... en lambdason var kass och båda tändspolarna var spruckna.. kostade ca 5000:- att fixa detta på verkstad då jag sj inte kunde hitta felet.. men har du bytt tändstift nydligen?? annars testa det !!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

17 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Neeh jag har itne testat något än... skall börja göra det nu..

Bamse940Ltt
25 juni 2007
magnetventilen till turbon?

Ingen riktig Audi utan quattro!
203 Inlägg
25 juni 2007
Går den bra när motorn är kall?

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ

2 123 Inlägg
26 juni 2007
Hur är det på tomgång när turbon inte får jobba ?
Är den lika konstig då eller är den som vanligt ?
Annars skulle jag satsa på att byta tändstift (Alltid bra) och därefter byta lamdasonden eller lmm.
Vissa har också haft problem med magnetventilen till turbon som någon skrivit ovanför och har fått ungefär samma syndrom.
Hör med volvo om dom kan vara lite trevligt och koppla in sig och kolla felkoder.

19 Inlägg
26 juni 2007
Är databoxen bytt? Många T4 -98 hade problem med sina styrboxar och det uppenbarade sig med liknande fenomen som du beskriver.

4 767 Inlägg
26 juni 2007
Tändstift!!! Vanligt på T4 att bilen hackar vid fullgas när dom är slitna.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 juni 2007
tycker att det låter lite som en dålig soppapump

40 Inlägg
27 juni 2007
soppa pumpen är ett VALIGT fel på just x40 bilarna. brossan hade samma problem med sin v40 2.0t och då visade det sig att pumpen inte orkade med att skicka soppa i samma tackt som turbo laddade. Det gick magert.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
27 juni 2007
Skulle också gissa på soppa pumpen. Det låter precis som att den får för lite bränsle när turbon laddar.

1 813 Inlägg
27 juni 2007
soppa pumpen verkar som alla har haft problem med på sinna v/s 40 iaf 98-99 sen dom andra har jag inte hört nått om:S men fick byta min pump med och den hade förra ägaren bytt ca 1 år innan jag fick byta den:S men du borde höra på pumpen om den inte orkar längre.. min orkade lite sen slog man till den ganska hårt så gick den igång fick slå på min hela tiden tills min nya kom men den funkade hela tiden men var lite jobbigt bara att slå på den:P hör du pumpen så plocka ut den ur tanken å kopla in en batteri laddare till den och prova rengör den riktigt noga så kanske det blir bättre:P sen kan det vara stopp i ditt bensinfilter efter tanken bytte det på min med trodde det var det men det var svart som fan i det filtret. det sitter undertill det filtret jag menar;) vid tanken typ;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök