2262
Sök

problem med Volvo 740

15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#1
Hejsan! har lite problem med en 740.. jag sitter och åker, bilen dör, jag väntar 1 minut, startar, den går perfekt i 1 - 2 km, dör, väntar 1 minut, funkar ett tag, dör, väntar 1 minut, funkar ett tag, dör osv. någon som vet vad problemet kan va och hur jag åtgärdar det?
Jag misstänker att det är något med bränslesystemet för det är precis som att jag får soppatorsk varje gång den dör.

MVH Jolla


905 Inlägg
25 juni 2007
#2
vakuum i tanken prova köra utan tanklock och se omdet blir bättre.

vad är det för årsmoddel och vad för motor i den?

1 675 Inlägg
25 juni 2007
#3
Låter som du har problem med bränsle tillförseln. Har du tittat om du har el glap eller dålig säkring? Bränsle pumpen matar som den ska?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#4
loffe007 skrev:
vakuum i tanken prova köra utan tanklock och se omdet blir bättre.

vad är det för årsmoddel och vad för motor i den?

har insprutningsmotorn och det är årsmodel 86, har provat köra utan tanklock men problemet kvarstod.. hmm


15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#5
volvo_1987 skrev:
Låter som du har problem med bränsle tillförseln. Har du tittat om du har el glap eller dålig säkring? Bränsle pumpen matar som den ska?

el glapp har jag inte tittat efter, pumpen under bilen verkar mata som den ska, har inte kollat pumpen i tanken än.. tack för svaren och fortsätt ösa på med förslag.. smile


1 675 Inlägg
25 juni 2007
#6
Det måste ha något med elen till bränsle att göra. Efetersom den stannar, går, stannar går

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#7
volvo_1987 skrev:
Det måste ha något med elen till bränsle att göra. Efetersom den stannar, går, stannar går

Okej.. du tror inte det kan va nå skit som satt sig nånstans o täpper o sen lägger sig när trycket sjunker? Ska undersöka elen..


1 675 Inlägg
25 juni 2007
#8
kan va, Vad har du för luft filter? Har du tittat luft mängds mätaren? hade det problemet på min en gång.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

21 761 Inlägg
25 juni 2007
#9
jolla skrev:
har insprutningsmotorn och det är årsmodel 86

Då borde det vara en B230E i så fall, stämmer det?

15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#10
volvo_1987 skrev:
kan va, Vad har du för luft filter? Har du tittat luft mängds mätaren? hade det problemet på min en gång.

har ett vanligt luftfilter, tror jag... det är inget öppet filter iaf.  luftmassemätaren har jag inte kollat något på.. så det borde jag nog göra.. smile


15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
jolla skrev:
har insprutningsmotorn och det är årsmodel 86

Då borde det vara en B230E i så fall, stämmer det?

Det stämmer mycket bra det


21 761 Inlägg
25 juni 2007
#12
Då finns det ingen luftmassemätare, den finns bara på B230F. På E-motorn sitter det en luftmängdmätare, som volvo_1987 skrev, och det är en viss skillnad på de mätarna.

Ett relativt vanligt fel på Både K-Jet (din motor) och LH-Jet (F-motorn) är att pumprelät har glapp på kretskortet inuti själva relät, jag har haft fel på min 240-86 med B230E och då var det just glapp i relät. Det vanligaste glappet är vid lödningarna för huvudplusen på kretskortet, jag lödde helt enkelt om där och då fungerade det utmärkt sedan.

Det är ju inte säkert att det är just det felet på din bil, men risken finns iaf. Ditt relä borde vara grönt och sitta bakom instrumentpanelen på förarsidan, där sitter det på min bil åtminstone.

15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Då finns det ingen luftmassemätare, den finns bara på B230F. På E-motorn sitter det en luftmängdmätare, som volvo_1987 skrev, och det är en viss skillnad på de mätarna.

Ett relativt vanligt fel på Både K-Jet (din motor) och LH-Jet (F-motorn) är att pumprelät har glapp på kretskortet inuti själva relät, jag har haft fel på min 240-86 med B230E och då var det just glapp i relät. Det vanligaste glappet är vid lödningarna för huvudplusen på kretskortet, jag lödde helt enkelt om där och då fungerade det utmärkt sedan.

Det är ju inte säkert att det är just det felet på din bil, men risken finns iaf. Ditt relä borde vara grönt och sitta bakom instrumentpanelen på förarsidan, där sitter det på min bil åtminstone.

Okej, då får jag ta en titt på det också.. smile


15 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#14
Tack så mkt för alla tips! nu blire till att sticka ut i garaget o försöka åtgärda big_smile



Sök