3493
Sök

Trimhjälp volvo 940 turbo-98

7 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#1
Jag behöver all hjälp jag kan få!
Vilket är det bästa Chipet
Vilka turbos passar(Större)
Dump,wastegate
Laddtryck,spridare,lmm  mm
Hjälp i största allmänhet
Tack på förhand


40 Inlägg
27 juni 2007
#2
vore bra om du skrev hur mycket bilen har gått ?
Ska du börja trimma så ska du se över din bottendel, lager mm.
chip?
turbo är lagom om du lägger dig på en k27 räcker till 300.
Dump kan du se dig om efter själv (har själv dålig erfarenhet av ridetech dumpar håller inte tätt när det kommer upp imot 0.8 utan då ligger dom öppna helatiden)
lmm klarar du dig på den du har i bilen. eller köp en ifrån en bmw och flytta över alla elektronik. eller dela en ifrån en 960 och sätt över den i ett 3" rör.
spridare det är en jungel det beror på hur mycket hk du vill plocka ur den.
laddtryck är inget du ska hänga upp dig på. det ställer man själv eller så åker du in och mappar bilen efter det du gjort så att du får rätt tändning bränsle och ladd.
ska du börjar plocka hk så håller inte orginal kopplingen uten den behöver du kolla över.
MEN det viktigaste är att du kan stanna. BROMSAR är a och o.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

7 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#3
Den har bara gått 17000 mil så allt är frächt!
Mitt mål är väl ca 300 hk!


40 Inlägg
27 juni 2007
#4
är det en fk ellet ft ?
17k då skulle iaf jag börja kolla över lagerna i motorn.
dumt om den nyper när du ligger på 5tusen varv. kan bli snea stakar och värre. lite dumt.
vevlager ligger på runt 300 kr och ramlager ligger på 400 kr. Det är billigt. så funderar på det först.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

26 Inlägg
27 juni 2007
#5
Min funkar fin fint med ca 300 hk....cool


7 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#6
Det är en FT! Ja får ta och kolla lagren!


Kejsare
547 Inlägg
29 juni 2007
#7
Tycker det är lite väl dumt att köra öppen dumpventil på en bil med lmm. Den tror att luften du pyst ut genom dumpventilen ska komma tillbaks, men det gör den inte och då går bilen fetare och blir allmänt knasig

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

-.-
383 Inlägg
29 juni 2007
#8
Tips är att ta en titt på http://forum.turboperformanceclub.com/ och http://forum.740klubben.se/
Där finns många bra tips.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

40 Inlägg
30 juni 2007
#9
Fernicus skrev:
Tycker det är lite väl dumt att köra öppen dumpventil på en bil med lmm. Den tror att luften du pyst ut genom dumpventilen ska komma tillbaks, men det gör den inte och då går bilen fetare och blir allmänt knasig

Det går alldeles utmärkt att köra med öppen dump på den bilen.
luften som försvinner är vid växling och det är itne märkbart.
luft kommer motorn att få endån.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

Smålänning
7 883 Inlägg
30 juni 2007
#10
waldoo skrev:
Fernicus skrev:
Tycker det är lite väl dumt att köra öppen dumpventil på en bil med lmm. Den tror att luften du pyst ut genom dumpventilen ska komma tillbaks, men det gör den inte och då går bilen fetare och blir allmänt knasig

Det går alldeles utmärkt att köra med öppen dump på den bilen.
luften som försvinner är vid växling och det är itne märkbart.
luft kommer motorn att få endån.

Däremot får man slöare acc, eftersom bilen vill dö varje gång man växlar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
30 juni 2007
#11
OK.

Koll 1: Se till att du har slungdiffspärren

Sedan: Byt tryckplatta och lamell till värre grejor. Byt även gärna till ett stumt gammalt pottsvänghjul. 300Hkr och dubbelmassesvänghjulet är ingen hit.

Motor:
- Porta toppen, större ventiler typ 48/38.7 (i/a).
- K-kam
- Sänk kompet till typ 8:1 genom att svarva ur kolvarna

Turbo:
- TD04: 18T eller 19T räcker väl till 300Hkr.
- porta grenrört maximalt
- 3" downpipe, 3" kat, 3" cat-back

Sprut:
- Större AMM anpassad efter dom spridare du väljer
- "Guldboxen" - dvs 219-boxen till tändningen
- Chip till bränsle och tändbox.
- Större spridare >450.

Annat:
- Effektivare intercooler
- Två Bosch 25mm avlastningsventiler. En före och en efter IC

Ovan är beprövat standardrecept för 300 riktiga Hkr.

/Göran

olds455 skrev:
Mitt mål är väl ca 300 hk!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

40 Inlägg
30 juni 2007
#12
twin_cam skrev:
waldoo skrev:
Fernicus skrev:
Tycker det är lite väl dumt att köra öppen dumpventil på en bil med lmm. Den tror att luften du pyst ut genom dumpventilen ska komma tillbaks, men det gör den inte och då går bilen fetare och blir allmänt knasig

Det går alldeles utmärkt att köra med öppen dump på den bilen.
luften som försvinner är vid växling och det är itne märkbart.
luft kommer motorn att få endån.

Däremot får man slöare acc, eftersom bilen vill dö varje gång man växlar...

Det är inget som jag har märkt. har labbat en hel det med det där och det märks inte ett skit.

kolla på 740klubben om det går eller inte. det är tycke och smak som sätter stopp för det.

På min 240 turbo med fk så gick det skit fint med öppen medans en återcirkulerande gick bilen lite sämre. JA jag vet att det är styrsystemet som avgör det. men DET går utmärkt att köra med öppen.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

Lastbilsmekaniker
35 Inlägg
30 juni 2007
#13
Det är bara att köpa en tvåkolvig dump... den har en extra kolv som ser till att motorn inte rar tjuvluft på tomgång... det är endast på tomgång en bil med lmm å öppen dump går dåligt.. tongue

7 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
#14
Tack för alla tips!!



Sök