Som sagt, vet du en del om foto redan och hur kameror fungerar, med fokus, slutartider, bländare etc. då är system(digital) nåt för dig, annars kan du köpa en "kompaktsystemare".
Dvs. en kamera som har de flesta egenskaperna som en systemare har, bortsett från att du inte kan byta objektiv, (finns iofs. konverters om man vill ha lite mer zoom eller vidvinkel, macro.. etc.).
Kompaktsystemare har både vidvinkel och tele i samma objektiv, och är därför aldrig lika skarpa i alla lägen, då objektivet får bli en komprimiss för att klara både zoom och vidvinkel.
Blir mest märkbart vid zoom på stort avstånd då det kan bli lite dålig kontrast/suddigt.
Jag har fotat med en Minolta Dimage A200 i 2 år nu och känner att jag börjar växa ifrån den. 8mpix, 7x optisk, (eller 200mm) zoom. Fullt manuell om man vill eller fullt automatisk om man så vill, går även att fota RAW format om man vill "framkalla" sin bild själv.
En stor fördel med en kompakt/kompaktsystemare är att man ser motivet redan i displayen när man skall fota, detta har inte systemare (finns säkert undantag), då man alltid måste använda sökaren.
Fördelen med A200 är att displayen är rörlig, kan vinkla den åt alla håll, vilket gör det lätt att fota i folkmassa, (andra kameror har liknande funktioner).
Köper du en systemare så kan du alltid bygga ut med fler objektiv om du vill utvekla dig mer.
Går inte i samma utsträckning på en kompakt, (bortsett från vissa konverters då).
Glöm inte bort att om du köper Canon så passar även äldre AF, EF objektiv från analoga systemare, samma gäller Nikon etc. ifall någon i familjen har en analog kamera med den typen av objektiv.
Objektiv är dyra som sagt, och kan vara avgörande ifall du köper Nikon, Canon osv.
Vet inte om du/ni blev klokare av detta.
Själv skall jag satsa på en Nikon D80, när jag får tummen ur.
Avgörande för mig var att den ligger mycket bättre i min hand än Canon Eos 400d som är likvärdig.
Tycker Nikonen känns mer gedigen och mindre plastig
Orginalobjektiven 18-70 eller 18-135 objektiven som den säljs som paket med har dessutom metall infattning mot Canons plastinfattning på 18-55 kittet.
Känslan är också viktig!