Köp av systemkamera, tips!

Finnmerchant Oseriös Aktör
28 oktober 2007 · 592 Inlägg

EOS 350D såklart mellanstor relativt billig lättanvänd bra som första kamera

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Forss
28 oktober 2007 · 12 Inlägg

De bilder jag har på min Volvo S60R AWD är tagna med en EOS 30D och 70-200mm f/2.8L IS USM.

EOS 350D eller EOS 400D är lättanvända kameror i kompakt format.
EOS 30D/40D är dock lite stabilare med tyngre objektiv.

Har du kompisar med ett visst märke kan det ju gå att låna av varandra.
Alla behöver inte ha värstingblixt och objektiv som är optimala för allt.

Edge EVOLUTION GARAGE
29 oktober 2007 · 1 837 Inlägg

Forss skrev:
De bilder jag har på min Volvo S60R AWD är tagna med en EOS 30D och 70-200mm f/2.8L IS USM.

EOS 350D eller EOS 400D är lättanvända kameror i kompakt format.
EOS 30D/40D är dock lite stabilare med tyngre objektiv.

Har du kompisar med ett visst märke kan det ju gå att låna av varandra.
Alla behöver inte ha värstingblixt och objektiv som är optimala för allt.

Detta är också ett bra köpargument!
Om du/ni som går i kameraköp tankar inte vet om det är Canon eller Nikon (eller andra märken) ni skall köpa. Kolla runt med omgivningen/familjen. Objektiv är dyrt som sagt.
Värt att tänka på är att Nikon haft samma fattning i 75år, även om man förlorar Autofokusen på de riktigt gamla objektiven. Då får man köra fullt manuellt istället, men objektiven passar. wink Canon har bytt fattning några gånger genom åren, men alla AFs EFs objektiv passar. smile
Bara som ett tips.
Eftersom jag kör med Nikons system är jag inte så insatt i Canon.
Men det kan vara skönt med ett VR objektiv, (bildstabilisator) om du/ni fotar mycket zoom bilder, eftersom det inte finns i kamerahuset.

Jag har fotat alla bilder på onsdagsträffarna bland mina album med Nikon kameran och några på min egen bil i galleriet, resten med min gamla Minolta A200 (kompakt system). För er som undrar vad en systemkamera kan göra i förhållande till en vanlig lite kompakt. smile

//Edge
The_Dude
29 oktober 2007 · 550 Inlägg

Jag köpte en EOS 400D i helgen. Kan inte ett skit om bländare,slutare,brännvidd,focus. Men efter att suttit hemma, och tagit med full auto med blixt utan blixt ändrat runt med slutartider så kommer man på det ganska snabbt. Om man sen köper Nikkon eller Canon de e en ren smaksak dom är inte dåliga ngn av dom. Men om du känner ngn som har en så köp samma så kan ni dela på objektiv. Det är där som det börjar kosta.

jeppzki
29 oktober 2007 · 82 Inlägg

Har köpt en d40x, ligger några bilder från helgens scf under evenemang. Riktigt nöjd med den! Även dom 4 första bilderna på mercan är tagen med den

Senast redigerat av jeppe__ (29 oktober 2007)

Volvo S60 d5 awd "Black r" (2014)
Edge EVOLUTION GARAGE
29 oktober 2007 · 1 837 Inlägg

The_Dude skrev:
Jag köpte en EOS 400D i helgen. Kan inte ett skit om bländare,slutare,brännvidd,focus. Men efter att suttit hemma, och tagit med full auto med blixt utan blixt ändrat runt med slutartider så kommer man på det ganska snabbt. Om man sen köper Nikkon eller Canon de e en ren smaksak dom är inte dåliga ngn av dom. Men om du känner ngn som har en så köp samma så kan ni dela på objektiv. Det är där som det börjar kosta.

Bra att du testar allt. Står även lite i manualen om vad saker och ting betyder. smile
Att använda AUTO läget (grön auto) är det samma som att fota med en vanlig kompakt kamera. tongue
Jag brukar köra på Bländarförval (med slutar automatik) dvs. "A". Om jag inte kör manuellt vill säga. wink

//Edge
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang