4326
Sök

För tunn kabel?

63 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Var på BRL och köpte kabel, säkring mm till steget och säljaren sa att det räckte med 8mm kabel och köpte med säkringshållare o han sickade med 50 amp säkringar.

När jag sitter här o läser så blir jag osäker om det räcker?

Steget är ett Soundstream PCA-4.260.

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1084
Senast redigerat av pro-rated (3 juli 2007)

med lem
1 925 Inlägg
3 juli 2007
kan mycket väl räcka till det steget, men jag skulle itne valt under 12mm2 kabel

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

6 851 Inlägg
3 juli 2007
Det va en rolig försäljare..
Tii en början så skickar han med en säkring som är 10A större än vad man bör ha till kabeln. Max 40A till en 8mm kabel (rekomenderat iaf.)

Sen skulle jag tro att du behöver MINST 16mm kabel till steget, om den är runt 4-5m lång?
känner inte till steget direkt, men kollar man på antal W så bör det bli minst 16 iaf.

63 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Någon som vill köpa 5,5 meter 8mm kabel billigt?big_smile

huh?
10 427 Inlägg
3 juli 2007
pro-rated skrev:
Någon som vill köpa 5,5 meter 8mm kabel billigt?big_smile

Du kan få köpa 5 meter till 8mm2 om nån vecka? wink

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Steget ger ut 4x65WRMS/2x130WRMS, det drar gissningsvis 30-35A som mest. 5m lång 8mm2 kabel får 0,37V spänningsfall vid 35A och 0,32V vid 30A. Det fungerar egentligen med en 8mm2 kabel, även fast det låter klent. På gränsen är det enligt min åsikt iaf, men tabellerna hos Nårdik "tillåter" 0,5V som högsta spänningsfall.

Jag blev också misstänksam och var ju förstås tvungen att kolla det, men blev lite besviken wink när det faktiskt stämde ganska bra.

Men det är ju som TT-Avant skriver också, 50A säkring är 10A mer än vad tabellerna rekommenderar. Kabeln kommer att hålla ändå naturligtvis, säkerhetsmariginalerna är bra tilltagna, men man tycker ju att en stereobutik ska hålla sig till rekommendationerna. Kanske det finns olika tabeller, det är möjligt.

96 Inlägg
3 juli 2007
Drönirettab skrev:
Steget ger ut 4x65WRMS/2x130WRMS, det drar gissningsvis 30-35A som mest.

Gissningsvis ?
4 kanaler, 40 w max, 50% verkningsgrad, 13 volt
4*40*2/13=24,62 A
Ditt steg förbrukar 25 A, eller roll

20-35 A:
4-6,7 meter minst 16^mm
35-50 A:
4,9-6,7 meter: minst 21^mm

Personligen drar jag alltid minst 21^mm fram till ett powerblock oavsett storlek på steg. Då har man lite att bygga på efteråt (t.ex. monosteg), om jag inte vet att det är extremsteg... då får man ju räkna lite...

Säkringen vid batteriet rekomenderar Soundstream att ligga på 80A i din instruktionsbok.
Notera: Max 300 ström-mm från batteriet för att undvika försäkrings-tjafs vid ev. brand.

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Jag utgår alltid ifrån den högsta RMS-effekt som steget kan ge ut oavsett vilken impedans man belastar steget med, då finns det lite mariginaler. I detta fall kan steget ge ut 4x65WRMS/2x130WRMS som mest när det belastas med den lägsta impedansen.

När jag sedan räknar ut hur många A som steget kan tänkas dra som mest så utgår jag ifrån den batterispänning som anges i specen, om det inte står batterispänning så räknar jag med 13,8V. Verkningsgraden brukar jag gissa på 55-60%, i den här beräkningen använde jag 55% verkningsgrad. Jag tror att de flesta modernare klass AB steg har 55-60% verkningsgrad.

Du har ju helt rätt i att det är bättre att dra en grov kabel eftersom man då har förberett för lite större saker i framtiden. Jag brukar ta reda på vad det står i instruktionsböckerna till olika steg angående tex rekommenderad säkring och så, den här gången gjorde jag inte det.
Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2007)

63 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
norrloader skrev:
Drönirettab skrev:
Steget ger ut 4x65WRMS/2x130WRMS, det drar gissningsvis 30-35A som mest.

Gissningsvis ?
4 kanaler, 40 w max, 50% verkningsgrad, 13 volt
4*40*2/13=24,62 A
Ditt steg förbrukar 25 A, eller roll

20-35 A:
4-6,7 meter minst 16^mm
35-50 A:
4,9-6,7 meter: minst 21^mm

Personligen drar jag alltid minst 21^mm fram till ett powerblock oavsett storlek på steg. Då har man lite att bygga på efteråt (t.ex. monosteg), om jag inte vet att det är extremsteg... då får man ju räkna lite...

Säkringen vid batteriet rekomenderar Soundstream att ligga på 80A i din instruktionsbok.
Notera: Max 300 ström-mm från batteriet för att undvika försäkrings-tjafs vid ev. brand.

Skall åka o köpa 16mm kabel till helgen, hittade inget om 80amps säkring i instruktionsboken.

1 171 Inlägg
3 juli 2007
8mm^2 räcker. Har spelat duktigt starkt på mitt steg som är liknande ditt men något mer effekt och kabeln (som är 8mm^2) blir inte det minsta varm, det är inga problem. Däremot skulle jag satt dit en mindre säkring för säkerhets skull.

med lem
1 925 Inlägg
3 juli 2007
zoopåse skrev:
8mm^2 räcker. Har spelat duktigt starkt på mitt steg som är liknande ditt men något mer effekt och kabeln (som är 8mm^2) blir inte det minsta varm, det är inga problem. Däremot skulle jag satt dit en mindre säkring för säkerhets skull.

det tycker jag också låter rimligt smile

sätt dit en 40a säkring istället o ha det som du har smile

63 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
_fillan_ skrev:
zoopåse skrev:

det tycker jag också låter rimligt smile

sätt dit en 40a säkring istället o ha det som du har smile

Fick byta kabeln till 16mm utan att bet mer så då kan jag använda den säkringen jag har.

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Det var schysst av butiken tycker jag.

med lem
1 925 Inlägg
3 juli 2007
det var riktigt schysst ! inte många butiker som går med på det utan att behöva betala för vad den nya kablen skulle kosta

96 Inlägg
3 juli 2007
Riktigt bra av butiken *tumme upp*
Gynna dom i fortsättningen

big_smile

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

Sök