4299
Sök

Vilka högtalarkablar till 5.25 ?

Amega!
245 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Hoj!
Det är så att jag ska köpa nya högtalare runt om i bilen, det jag undrar är om jag kan använda original kablage till de nya högtalarna "JL Audio TR525CXi Högtalare 5,25" eller om jag måste köpa nya lite grövre kablar. Det är en bil från -91 så jag tror inte kablarna är speciellt påkostade, och dem ser ganska taniga ut så mycket som jag hunnit kika igenom i bilen.
Ge gärna exempel på kablar som jag kan använda för att utnyttja högtalarna till fullo, OBS dom kommer endast köras på "stereon" alltså inget slutsteg.

Tacksam för svar!

/Andreas wink

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

311 Inlägg
3 juli 2007
dom tunnaste räcker.. 0.75 ..

Pv med preppad b20..

63 Inlägg
3 juli 2007
boxarhandsken skrev:

En ljudanläggning blir inte bättre än dess svagaste länk!

666 Inlägg
3 juli 2007
Ska du köra på sterions effekt så har ja mycket svårt att tänka mig att kvaliten på kablarna spellar en så stor roll att du faktiskt märker någon skillnad... det kan märkas skillnad om man har bra högtalare och kraftiga slutsteg, men i ditt fall så testa med det som sitter där.. är det en massa störningar å sånt ivägen så byt, annars är det bara att lyssna vidare, mest en onödig utgift att slänga pengar på kablar när man har orginal som funkar

//Silver

63 Inlägg
3 juli 2007
silverbird skrev:
Ska du köra på sterions effekt så har ja mycket svårt att tänka mig att kvaliten på kablarna spellar en så stor roll att du faktiskt märker någon skillnad... det kan märkas skillnad om man har bra högtalare och kraftiga slutsteg, men i ditt fall så testa med det som sitter där.. är det en massa störningar å sånt ivägen så byt, annars är det bara att lyssna vidare, mest en onödig utgift att slänga pengar på kablar när man har orginal som funkar

//Silver

Ljudkvaliten har ju inte bara med effekten att göra!
Sitter det en bra D/A i cd spelaren och bra komponenter för övrigt kan man märka stor skillnad med kablar.

Ju bättre huvudenhet, steg, högtalare man har ju viktigare blir det att ha bra kablage.
Senast redigerat av pro-rated (3 juli 2007)

Amega!
245 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Ahh okej, jag får testa att köra på det som sitter i bilen helt enkelt, skulle det inte funka eller låter konstigt byter jag kablar till några andra.
Tack så mycket för svaren!

/Andreas wink

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

1 171 Inlägg
4 juli 2007
pro-rated skrev:
boxarhandsken skrev:

En ljudanläggning blir inte bättre än dess svagaste länk!

Vilket är högtalarna/placeringen i kupen. Låter det konstigt beror det sannolikt på det.

0.75mm räcker bra vid kortare längder på någon meter. Det handlar inte om effekt utan resistans.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
4 juli 2007
Så stora du har råd med. Och det är inte dyrt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

141 Inlägg
5 juli 2007
högtalarkablar kan vara svindyrt. om man vill ha det värsta i allafall

63 Inlägg
5 juli 2007
strid_1985 skrev:
högtalarkablar kan vara svindyrt. om man vill ha det värsta i allafall

Då gör man kablar själv, billigt och lika bra som svindyra kablar.

Sök