Vectra B goes Extreme - Projektet klart.. Här avslutas tråden..Fast ett nytt projekt är köpt: Ett rent busbygge! :D

Erick
16 juli 2007 · 4 767 Inlägg

Vet av erfarenhet vilket hantverk och yrkeskunnande det ligger bakom en fin lack och hur stora krav det är på både underarbete, utrustning, lackbox m.m.. för att få ett bra resultat.

En polare är billackerare och han lackade om min bil i maj, hellack.

Vill absolut inte vara negativ, tycker din tråd e skitkul att följa, vart inne och tittat i den varje dag sen du drog igång med huvprojektet, men jag vill inte att slutresultate ska bli halvdant nu när du lagt sånt arbete på den!
Skulle gissa att en lack skulle gå på kanske 2000-4000 kr inkl allt (med tanke på hur mkt slipjopp lackeraren har framför sej, och beroende på om det görs svart eller vitt big_smile)

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
JockeT
16 juli 2007 · 1 010 Inlägg

Erick skrev:
Vet av erfarenhet vilket hantverk och yrkeskunnande det ligger bakom en fin lack och hur stora krav det är på både underarbete, utrustning, lackbox m.m.. för att få ett bra resultat.

En polare är billackerare och han lackade om min bil i maj, hellack.

Vill absolut inte vara negativ, tycker din tråd e skitkul att följa, vart inne och tittat i den varje dag sen du drog igång med huvprojektet, men jag vill inte att slutresultate ska bli halvdant nu när du lagt sånt arbete på den!
Skulle gissa att en lack skulle gå på kanske 2000-4000 kr inkl allt (med tanke på hur mkt slipjopp lackeraren har framför sej, och beroende på om det görs svart eller vitt big_smile)

Mvh
Erick

Okej! Alltid bra att få tips från mer kunniga, tackar för det! smile

Eftersom jag redan köpa lack så kommer jag nog försöka en gång själv
går det inte, så går det inte. I så fall kommer jag lämna in den garanterat! big_smile

Kommer ju få ett intryck av färgen imorron då grillen kommer bli klar. Lägger upp bilder direkt så får ni säga vad ni tycker!

bara en sak jag funderar över...gelcoaten (!)
så osäker på den...måste man ha sånt??

EDIT:

hittade precis lite info om gelcoat!
Ang härdningen hittade jag detta:
"Anledning är att man måste ha Paraffin i gelcoat är gelcoaten bara härdar vid frånvaro av luft. Man kan även täcka ytan med plastfolie typ (gladpack)."

Alltså blire att lägga gladpack över hela bilen big_smile

Men hur tjockt ska det ligga?
lyckades köpa en liten burk då jag trodde att det skulle räcka...måste nog fixxa mer på nått sätt...

Senast redigerat av JockeT (16 juli 2007)

Galad8
16 juli 2007 · 1 997 Inlägg

Härligt projekt!
Huven blev ju grym tongue
Säger som Erick.. Lämna in den.
men eftersom du redan har köpt lack så kan du ju testa en gång själv först tongue

Lycka till!

Opelmadness German cars, quality and beyond
16 juli 2007 · 8 197 Inlägg

Denna Vectran blir ju stencool!
Jag tänkte komma med ett tips om det inte är för sent. Kan du inte sätta spolarmunstyckena under scoopet? då syns dom inte så väl och borde ju funka ändå. Dom sitter under huven på min bil, det är cleant när man inte ser dom på huven. smile
Ett tips på vinge, kolla min gamla Vectra B under mina gamla bilar. wink

Aluvinge är inte vackert och inte lagliga, iaf inte här uppe. Polisen gav tre killar ombesikting p.g.a de vingarna... För höga och för vassa kanter.

Ska dock bli kul att följa ditt sköna projekt! smile
MVH Thomas

PS: Har du några funderingar över Vectran. Hur saker och ting funkar och inte. Hör av dig. Har en del erfarenheter av dom.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
beemern .......
16 juli 2007 · 2 655 Inlägg

hehe ser att du gjorde som ja tippsa om att sätta fast småvajrarna där på själva ringen:D. se till å poppnita plattorna oxo då så dom sitter riktigt:D...

JockeT
16 juli 2007 · 1 010 Inlägg

Tackar för all respons!

Irmscher Vectra skrev:
Denna Vectran blir ju stencool!
Jag tänkte komma med ett tips om det inte är för sent. Kan du inte sätta spolarmunstyckena under scoopet? då syns dom inte så väl och borde ju funka ändå. Dom sitter under huven på min bil, det är cleant när man inte ser dom på huven. smile
Ett tips på vinge, kolla min gamla Vectra B under mina gamla bilar. wink

Aluvinge är inte vackert och inte lagliga, iaf inte här uppe. Polisen gav tre killar ombesikting p.g.a de vingarna... För höga och för vassa kanter.

Ska dock bli kul att följa ditt sköna projekt! smile
MVH Thomas

PS: Har du några funderingar över Vectran. Hur saker och ting funkar och inte. Hör av dig. Har en del erfarenheter av dom.

Toppen! bra att veta!
Din vinge va riktigt frän! Var hittar jag sånna?

Ang spolarmunstyckena va min försat plan att sätta dem under huven, i de små hål som scoopet bildar (kan ta bild på det sen).
Men det som stoppade mig va att min far sa att SBP inte skulle godkänna om de inte satt mitt på huven? kanske inte stämmer eller vad tror ni?


beemern skrev:
hehe ser att du gjorde som ja tippsa om att sätta fast småvajrarna där på själva ringen:D. se till å poppnita plattorna oxo då så dom sitter riktigt:D...

Yes big_smile
Måla först sen ska de på. tror kontraxten kommer bli riktigt läcker mellan krom och mattsvart!

Nu ska jag iväg till en lokal båtaffär. De måste ha kolla på gelcoat osv.
Ev köper jag mer, beror på¨vad de säger...

borde va tillbaka inom en timme big_smile
sen börjar byggandet igen...

falloutboy
16 juli 2007 · 1 723 Inlägg

fräck huv! är det inte en Ram Air huv från en gen4 Trans Am?

Racefreak No Fear For Racing
16 juli 2007 · 44 Inlägg

passar ju inte alls på den där bilen... :S

- www . No Fear For Racing . com -
BMW 327 Turbo "NFFR DRFT" (1987)
BMW e30 Minicab "Minicaben" (1987)
Erick
16 juli 2007 · 4 767 Inlägg

SBP skiter nog i var munstyckena sitter bara dem spolar rutan.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Armada
16 juli 2007 · 97 Inlägg

Erick skrev:
SBP skiter nog i var munstyckena sitter bara dem spolar rutan.

Skulle också tro det!

falloutboy
16 juli 2007 · 1 723 Inlägg

mina spolarmunstycken sitter i torkararmarna. Så det lär inte va nån speciell plats som de måste sitta på. Bara de duschar rutan.

JockeT
16 juli 2007 · 1 010 Inlägg

Okej bra. Då får det bli den placeringen jag hade tänkt från början.
Nämligen under i de hål som bildas av huven, se bild:
http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116241.jpg

Glömde denna bild förut, såhär la ja ihop "skelettet" och huven på undersidan. (utöver nitarna)
http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116238.jpg


Och såhär ser hon ut nu. Efter nån timmes slipning, samt tvätt med avfettning. Nu ska allt torka så jag kan lägga på spackel. Blir nog grillen som får en omgång så länge!
http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116240.jpg



falloutboy skrev:
fräck huv! är det inte en Ram Air huv från en gen4 Trans Am?

Yes mkt möjligt tongue

Killen jag köpte det av hade en trans am. Han hade tagit in scoopet från usa.

Senast redigerat av JockeT (16 juli 2007)

JockeT
16 juli 2007 · 1 010 Inlägg

lunchrapporten:
Finspacklet är på! Väntar på att det ska torka...och grillen är på sista torkningen.
Bilder kommer ikväll

sir_daniel www.kudoz.se
16 juli 2007 · 3 802 Inlägg

tips är att använda så lite finspackel som möjligt då det sjunker mycket mer jämfört med glasfiberspackel, slipa till hela huven med 80/180 papper och få ner glasfibern, lägg på glasfiberpsackel o slipa igen och sist (om det behövs) finspackel och sedan slipgrund.
trist när allt sjunker när man lagt ner en massa arbete och ser ut som en påse skit om du förstår vad jag menar

JockeT
16 juli 2007 · 1 010 Inlägg

sir_daniel skrev:
tips är att använda så lite finspackel som möjligt då det sjunker mycket mer jämfört med glasfiberspackel, slipa till hela huven med 80/180 papper och få ner glasfibern, lägg på glasfiberpsackel o slipa igen och sist (om det behövs) finspackel och sedan slipgrund.
trist när allt sjunker när man lagt ner en massa arbete och ser ut som en påse skit om du förstår vad jag menar

mer än vad jag visste! tack för den!
gäller det också plastic padding spackel, tror den hette nått i stil med: 100 pp.
Sjuker den?

Här e det jag har gjort idag iaf...kan berätta att det var som om någon hade hällt ett paket mjöl på en...blev rätt dammig.

http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116675.jpg
Finspacklet ligger på...

http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116676.jpg
Efter ett lager finns det fortfarande lite små ojämnheter...

http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116677.jpg
Klarslipat big_smile lent som fan!

http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116679.jpg
Såhär lämnar jag det idag... Det som behöver slipas är det översta på huven.

http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116685.jpg
Och nu ligger grillen på tork.. silikon tar väll ett dygn att torka...så de bilderna kommer imororn ist wink


Kommer åka till landstället nu i minst en vecka, men det innebär ingen vila! slipnigen kommer fortsätta där! Men bilder kommer först när man e hemma så...

Kanske att jag lackar där också. Om det är helt vindstilla någon dag.

får bli en överaskning helt enkelt! big_smile

EDIT:
en viktig sak, sjunker plastic padding spackel, tror den hette nått i stil med: 100 pp?

Senast redigerat av JockeT (17 juli 2007)

JockeT
17 juli 2007 · 1 010 Inlägg

En fråga...
någon som vet vad denna slang är till för?
http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116755.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116756.jpg

Vevhus ventilation är min chansing?

Men nu är det så att den nästan har smält :S
Vad beror detta på? Farligt?

Opelmadness German cars, quality and beyond
17 juli 2007 · 8 197 Inlägg

JockeT skrev:
Tackar för all respons!

Irmscher Vectra skrev:
Denna Vectran blir ju stencool!
Jag tänkte komma med ett tips om det inte är för sent. Kan du inte sätta spolarmunstyckena under scoopet? då syns dom inte så väl och borde ju funka ändå. Dom sitter under huven på min bil, det är cleant när man inte ser dom på huven. smile
Ett tips på vinge, kolla min gamla Vectra B under mina gamla bilar. wink

Aluvinge är inte vackert och inte lagliga, iaf inte här uppe. Polisen gav tre killar ombesikting p.g.a de vingarna... För höga och för vassa kanter.

Ska dock bli kul att följa ditt sköna projekt! smile
MVH Thomas

PS: Har du några funderingar över Vectran. Hur saker och ting funkar och inte. Hör av dig. Har en del erfarenheter av dom.

Toppen! bra att veta!
Din vinge va riktigt frän! Var hittar jag sånna?

SVAR: Jag köpte vingen på en skrot 1994. Men dom ska nog gå att hitta fortfarande. Sök på bildelsbasen. smile

Ang spolarmunstyckena va min försat plan att sätta dem under huven, i de små hål som scoopet bildar (kan ta bild på det sen).
Men det som stoppade mig va att min far sa att SBP inte skulle godkänna om de inte satt mitt på huven? kanske inte stämmer eller vad tror ni?

SVAR: Mina sitter ju under huven, precis på plasten vid torkarna... Så det ska väl inte vara några problem. Kolla med SBP för säkerhets skull, lägg gärna till att det är standard på nyare Vectra. wink


beemern skrev:
hehe ser att du gjorde som ja tippsa om att sätta fast småvajrarna där på själva ringen:D. se till å poppnita plattorna oxo då så dom sitter riktigt:D...

Yes big_smile
Måla först sen ska de på. tror kontraxten kommer bli riktigt läcker mellan krom och mattsvart!

Nu ska jag iväg till en lokal båtaffär. De måste ha kolla på gelcoat osv.
Ev köper jag mer, beror på¨vad de säger...

borde va tillbaka inom en timme big_smile
sen börjar byggandet igen...

Senast redigerat av Irmscher Vectra (17 juli 2007)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
JockeT
17 juli 2007 · 1 010 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

JockeT skrev:
Tackar för all respons!

Irmscher Vectra skrev:
Denna Vectran blir ju stencool!
Jag tänkte komma med ett tips om det inte är för sent. Kan du inte sätta spolarmunstyckena under scoopet? då syns dom inte så väl och borde ju funka ändå. Dom sitter under huven på min bil, det är cleant när man inte ser dom på huven. smile
Ett tips på vinge, kolla min gamla Vectra B under mina gamla bilar. wink

Aluvinge är inte vackert och inte lagliga, iaf inte här uppe. Polisen gav tre killar ombesikting p.g.a de vingarna... För höga och för vassa kanter.

Ska dock bli kul att följa ditt sköna projekt! smile
MVH Thomas

PS: Har du några funderingar över Vectran. Hur saker och ting funkar och inte. Hör av dig. Har en del erfarenheter av dom.

Toppen! bra att veta!
Din vinge va riktigt frän! Var hittar jag sånna?

SVAR: Jag köpte vingen på en skrot 1994. Men dom ska nog gå att hitta fortfarande. Sök på bildelsbasen. smile

Ang spolarmunstyckena va min försat plan att sätta dem under huven, i de små hål som scoopet bildar (kan ta bild på det sen).
Men det som stoppade mig va att min far sa att SBP inte skulle godkänna om de inte satt mitt på huven? kanske inte stämmer eller vad tror ni?

SVAR: Mina sitter ju under huven, precis på plasten vid torkarna... Så det ska väl inte vara några problem. Kolla med SBP för säkerhets skull, lägg gärna till att det är standard på nyare Vectra. wink


beemern skrev:
hehe ser att du gjorde som ja tippsa om att sätta fast småvajrarna där på själva ringen:D. se till å poppnita plattorna oxo då så dom sitter riktigt:D...

Yes big_smile
Måla först sen ska de på. tror kontraxten kommer bli riktigt läcker mellan krom och mattsvart!

Nu ska jag iväg till en lokal båtaffär. De måste ha kolla på gelcoat osv.
Ev köper jag mer, beror på¨vad de säger...

borde va tillbaka inom en timme big_smile
sen börjar byggandet igen...

okej!

En fråga om vingen, vet du på vilken bil den hade suttit innan? vet inte hur man söker annars big_smile

JockeT
17 juli 2007 · 1 010 Inlägg

Okej.
Silikonet har torkat...så ja la på det sista silikonet och fotade.
Blev ett kasst kort men grillen e ja jäkligt nöjd med i alla fall!

http://www.garaget.org/gallery/archive/46819/20277/46819-116851.jpg
eller vad tycks?

(ska skära bort överflödig silikon när allt har torkat)

Senast redigerat av JockeT (17 juli 2007)

AdamOpel DraMinBil.nu
17 juli 2007 · 1 016 Inlägg

mycket roligt och intressant jobb.. man känner allt igen sig sen förr i tiden på mycket saker smile
Dock reagerade jag på en sak, bodykitt? ingenting du har planerat? Gör verkligen hela bilen.
Ett litet smakprov på min gammla vectra b som jag byggde klart våren 07 nu
http://www.garaget.org/gallery/archive/4142/17811/4142-92196.jpg

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang