3396
Sök

Så var det ännu en död b234f...

60 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#21
haha ja på den biten har jag jävligt tur.
et är varmt o härligt, ända nackdelen ä bara att vid kvällskvisten så kommer alla j*vla mygg o surrar en i örat.

Jo insuget har jag fått lös, efter 2 mins fundering, och svärande åt hur man lyckas sätta skruvar på undersidan så kom gjorde jag faktiskt så som du sa, fast fick använda en ringnyckel till dom två som sitter innerst wink

Men iaf så var det som jag trodde, så det är bara att ta bort 5 muttrar o banka för att få väck kamaxelhuset för att sedan få bultarna till toppen..

It's not the fart that kills it's the smäll.

Mr White
1 072 Inlägg
6 juli 2007
#22
Kettunen skrev:
Har du ställt in tändning o sånt när du bytte kamrem? För det måste du vara noga med! Annars säger det Pang pang i avgassystemet o det startar ej tongue

Finns ju inget å justera efter som den är tom wink


60 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#23
Så här ser mina ventiler ut, trodde faktiskt att dom skulle se krokigare ut.
Vad jag kan se så är det 8 st som är "uträtade".

http://www.garaget.org/gallery/archive/26934/20619/26934-110781.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/26934/20619/26934-110783.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/26934/20619/26934-110784.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/26934/20619/26934-110785.jpg


Så är det bara att punga ut 1000 spänn på 8 nya ventiler eller kan man "banka"/böja tillbaka dom?

Hoppas på det senare eftersom ekonomin itne är så bra ;)
Senast redigerat av Kaktus (6 juli 2007)

It's not the fart that kills it's the smäll.

10 287 Inlägg
6 juli 2007
#24
Det går inte att räta ut krokiga ventiler. Du måste även titta noga på ventilstyrningarna så att dom inte också har fått stryk.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

60 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#25
ventilstyrningarna har inte fått stryk så vitt jag ka nse iallafall, inte heller kolvarna, så jag tror att jag har lite tur i oturen iaf att det nog bara är dom 8 ventilerna som är kaputt.

It's not the fart that kills it's the smäll.

10 287 Inlägg
6 juli 2007
#26
Du ser inga sprickor i ventilstyrningarna förrän du har plockat ur ventilerna. Fast det kanske du har hunnit göra. Kom ihåg att numrera ventilerna.

/Göran

Kaktus skrev:
ventilstyrningarna har inte fått stryk så vitt jag ka nse iallafall, inte heller kolvarna, så jag tror att jag har lite tur i oturen iaf att det nog bara är dom 8 ventilerna som är kaputt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

60 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#27
Ok, har iofs bara kollat igenom allt utan att ta bort dom gammla.
Men varför numrera dom?
Är det för att dom är "inkörda" på sin respektiva plats?
Men spelar det roll var dom nya sitter sen?

It's not the fart that kills it's the smäll.

10 287 Inlägg
6 juli 2007
#28
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=429633

/Göran

Kaktus skrev:
Men varför numrera dom?
Är det för att dom är "inkörda" på sin respektiva plats?
Men spelar det roll var dom nya sitter sen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

60 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
#29
Oj, trodde bara det var att sätta dit dom o sen skruva ihop allting o köra wink
Tur att jag inte gjorde det, för då hade jag fått skruva ner allt igen wink

It's not the fart that kills it's the smäll.

10 287 Inlägg
6 juli 2007
#30
Njäää, det är en hel del att hålla koll på.
- Allt måste dras i rätt ordning när du sätter ihop/på toppen
- Hålla koll på vilket överfall som skall sitta vart (och vända dom rätt)
- Rätt moment
- Rätt flytande packning - framförallt mellan dom två delarna i toppen.
- Är man seriös så byter man remmen efter ett haveri.

Och sedan får man hålla tummarna och hoppas att inga tryckare har fått sig en känga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

62 Inlägg
7 juli 2007
#31
Har papper på allt om du vill ha ! , en volvo motor klarar (oftast) ett kamremshaveri iaf om motorn är org. har du derimot planad topp så kan det vara svårt för ventilerna att klara sej smile


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 juli 2007
#32
Johan_leet skrev:
Har papper på allt om du vill ha ! , en volvo motor klarar (oftast) ett kamremshaveri iaf om motorn är org. har du derimot planad topp så kan det vara svårt för ventilerna att klara sej smile

Kan ju upplysa dej om att de handlar om en b234f, alltså volvos 16 ventilsmotor, och dom tål INTE ett kamremshaveri, de är mer eller mindre rejäl vetilsallad sad

Bortsett från den motorn så brukar volvos äldre motorer (8v) klara sej undan ventilsallad

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

905 Inlägg
7 juli 2007
#33
du verkar juh ha hunnit riva toppen redan men till nästa gång du får problem med trasig kam rem så för att kolla om ventilerna är fräscha så säätter du dit en ny rem drar runt försiktgti och hör efter missljud. är det inga sånna så kör du komptest på motorn visar komptestet att allt är bulle så har ventilerna klarat sig,  har du dålig komp så är dom krokiga och skeva. för att testa kompen använder man en sådan här.

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/15/Large/15-1316_l.jpg
art nr: 15-1316 på biltema.


trääpinnen för ventilinslipning är en sådan här.
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=50172

60 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#34
Det första jag gjorde vara att smälla dit en ny kamrem, och när jag drog runt vevaxel så kändes det som om jag hade bra komp.

och när jag skulle prova dra igång bilen så hördes det nte heller några missljud, iaf inga värre än när startmotorn drar runt motorn utan att tända.

Men jag har börjat inse att det kanske är bäst o sälja bilen som reservdelsbil, då jag ej har speciellt mycket tid nu att skruva o dona, så jag funderar på att köpa någon liten billig bil så länge, tills man sparat ihop till en ny.... tyvärr så kommer den gå i graven för mig..

Så om nån i sthlms området är intresserade av en 745 GLT reservdelsbil, hör av er wink

It's not the fart that kills it's the smäll.


Sök