3067
Sök

trimma diesel...

29 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
#1
Jag vet inte riktigt så mycket om diesel.. jag har en saab 9-3 2,2 Tid.. är det som med bensin bilar att man kan byta turbo, ställa laddtryck, fixa med spridare med mera? eller kan man bara chippa?

2 230 Inlägg
9 juli 2007
#2
altså bara för att det är en disel så spelar det ju ingen roll.. men sen vet ju jag inte hur kul det är att trima en disel men men:P det går iaf att byta det du sa.. för det är ju "typ" samma motor som en bensin så är bara att byta sakerna det:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle

666 Inlägg
9 juli 2007
#3
du kan chippa den precis som en bensinare...

http://www.chipcenter.se/diesel-trim/

de verkar ha en del.. vet ej vad det är får nårra me kvalité osv... men sök på google så hittar du säkert lika många som jag

Rojpen; det blir roligt med en chippad diesel, man kan få ett monsuröst vrid, å sånt e skojj smile

//Silver


2 230 Inlägg
9 juli 2007
#4
silverbird skrev:
Rojpen; det blir roligt med en chippad diesel, man kan få ett monsuröst vrid, å sånt e skojj smile

//Silver

hehe jo nog får man det, men en diesel är ju kanske det optimala trimmaskinen:P men nog går det att få en diesel att röra på dig ehhehe:D så lycka til med bygget/trimningen

så kan det vara då det inte blev som det skulle

847 Inlägg
9 juli 2007
#5
Trimma diesel e kul som fan. Finns tyvärr folk som lever kvar i myten att en diesel e seg o trött. Jag har botat några såna med min bil hehe. O ändå har jag bara chippat än så länge.


666 Inlägg
9 juli 2007
#6
mr_green skrev:
Trimma diesel e kul som fan. Finns tyvärr folk som lever kvar i myten att en diesel e seg o trött. Jag har botat några såna med min bil hehe. O ändå har jag bara chippat än så länge.

håller me.. polaren har en V70 som han har chippat upp till närmre 200 hp... å en massa vrid.. kommer inte ihåg hur möe.. men den rör på sig duktigt bra, nästan så han hänger me mig tongue...
men dieslar ida går riktigt bra, räcker att se på vovos D5... de knallar på bra orginal med


52 Inlägg
9 juli 2007
#7
mr_green skrev:
Trimma diesel e kul som fan. Finns tyvärr folk som lever kvar i myten att en diesel e seg o trött. Jag har botat några såna med min bil hehe. O ändå har jag bara chippat än så länge.

Mjo jag har fått bota några också ;- )
Dom ändrar sig ganska fort iaf.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 juli 2007
#8
skruva upp diesel pumpen utafan wink


847 Inlägg
9 juli 2007
#9
Team-Adolfsson skrev:
skruva upp diesel pumpen utafan wink

Sånt funkar inte på dagens nya högtrycks dieslar tyvärr:P


Proljece?
1 464 Inlägg
9 juli 2007
#10
mr_green skrev:
Trimma diesel e kul som fan. Finns tyvärr folk som lever kvar i myten att en diesel e seg o trött. Jag har botat några såna med min bil hehe. O ändå har jag bara chippat än så länge.

Som min övningskörnings lärare sa "dagens diesel måste man dra innan man växlar" vilket är skit snack min kusin har en saab tid och den går satan ändå för att vara en så kallad diesel smile Är precis som en bensinare idag bara att man tankar med diesel big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

11 Inlägg
9 juli 2007
#11
Största problemet med att trimma en diesel är värmen, får uppgradera kylning om man ska trimma den mer än avgastrim. Chippning är väl knappast de nyttigaste för motorn så länge som du inte gör nått åt kylningen.


29 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
#12
ok tack för alla svar.. så man kan altså trimma en diesel som vilken bensinare som hällst.. jag har altid haft för mig att man tillexempel inte ens kan ha sportavgassystem..

29 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#13
någon som vet om det går att ha sportavgassystem på en diesel?

52 Inlägg
11 juli 2007
#14
Calle_l skrev:
någon som vet om det går att ha sportavgassystem på en diesel?

Inga som helst problem.

29 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#15
TheeDude skrev:
Calle_l skrev:
någon som vet om det går att ha sportavgassystem på en diesel?

Inga som helst problem.

härligt! då måste jag köpa mig ett sådant!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 juli 2007
#16
Naturligtvis går det att ta steget vidare från chip till större turbo om du bara hittar någon som har det i sina "mappar".
Lättare andning ger ju även det lite effekt. Kolla bara så du inte har så mkt vrid att du gör mos av transmissionen...


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
11 juli 2007
#17
kan starkt rekommendera www.KCR.se

jag är själv återförsäljare av dom och har endast haft nöjda kunder (och många dessutom), går som sjutton gör bilarna efter detta. det är ingen chippning vilket betyder att man behåller originalmjukvaran, men manipulerar dess input värden.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 juli 2007
#18
Bullo skrev:
kan starkt rekommendera www.KCR.se

jag är själv återförsäljare av dom och har endast haft nöjda kunder (och många dessutom), går som sjutton gör bilarna efter detta. det är ingen chippning vilket betyder att man behåller originalmjukvaran, men manipulerar dess input värden.

MVH Andreas

Våra kunder är INTE nöjda, är just nu citroën mekaniker och ni tar ut för mkt vrid, havererade lådor och blåsta topppackningar.
Vår policy är att montera bort effektboxar och tala om vad som kan hända ur vår synvinkel, vill de sen prompt ha dem så monterar vi tillbaka dem.

Sen är ju saab mer överdimensionerat än citroën, men hör gärna med en saabverkstad om vad de säger om det. Det vet ju vad de EGENTLIGEN tål och inte.

No offence mot dig nu Bullo, ta det inte personligt...


29 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#19
bumpe skrev:
Naturligtvis går det att ta steget vidare från chip till större turbo om du bara hittar någon som har det i sina "mappar".
Lättare andning ger ju även det lite effekt. Kolla bara så du inte har så mkt vrid att du gör mos av transmissionen...

Ok tack för infon.. men hur vet man hur mycket transmissionen klarar?

Svartrök
673 Inlägg
17 maj 2009
#20
det är svinkul att trimma diesel! om inte annat så för de snygga rökplymerna ur afknaset smile

Jag har fel ibland... men inte ofta


Sök