3796
Sök

Neon i bilen

603 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Tjenare!
Jag har bestämt mig för att jag vill montera neon vid fötterna.
Hur går man till väga? Vad för rör ska man stsa på? Är det någon skillnad på ifall man köper rör på Jula, creatix, BRL eller liknande? Vad ska det vara? Är det cigguttagsplugg på allt så man får göra eget ifall man vill ha det på något annat vis? och isåfall är det väldigt avancerat att ordna en strömbrytare i kupén som man styr det med?

Tips, idéer och guidening är varmt välkommet smile

In hoc signo vinces

1 174 Inlägg
12 juli 2007
Så här gjorde jag iaf:

Åkte till brl köpte den billigaste neon rören 98kr sedan till micro köpte kablar, säkringsdosa plus 5amp säkring.

Så till själva "Jobbet". jag kopplade på en kabel på batteriets plus pol sedan vidare igneom torpedväggen (finns nästan alltid färdiga hål) sedan vidare till särkingsdosan å från dosan till en switch (finns med på brls neon) sedan vidare till neonet

Minus kabel fårn batteriet igenom torpedväggen (samma som plus kabeln) sedan till neonet (eller switchen som finns med på brls neon) sedan vidare till neonet

När allt är draget är det bara att trycka dit neon rören med skurv lr STARK dubbelgäftande tejp beroände på vad det är för material.

TIPS!
* Försök att gömma rören blir mycke snyggare då!
* Håll reda på plus å minus kabeln så o mdu ska skarva eller något annars kan det bli kortis
* Ha tålamod när du gömmer kablarna smile
* Om du ska koppla via batteriet måste du ha en strömbrytare (switch som jag kallar det big_smile) eller så får du koppla via tänninen!

603 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Jag är ju ingen hejare till elektriker men klarar man av det tro eller rekomenderas det att ta hjälp? Jag har ju lyckats få alla kablar rätt utan allt för mycket missöden till stereoanläggningen hehe.
Och om man har fler neonrör än ett, kopplas alla rören på säkringsdosan alltså eller?
De som heter 8" duger alltså?
Men vill ju ha ett fint sken inte nåt överdrivet så hela bil är blå när man kommer åkande.

In hoc signo vinces

1 174 Inlägg
12 juli 2007
Svårt å svårt det är det enklaste man kan göra big_smile

ingen aning med om du kan ta allt till samma säkrings dosa men jag tror de för blir ju samma sak som du skulle ha flera i cig utaget så det ska väl funka?

Dom hära neonen har jag från brl: http://www.brl.se/main.aspx?mc=318&c=318&p=3137

kolla in min bil så ser du hur dom lyser dock är dett mit tpå natten å allt blev förstärkt eftersom jag ej använde blixt så kanske 2/3 av det där lyser dom på natten!

med lem
1 147 Inlägg
12 juli 2007
ciggpluggade prylar ser B ut

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

1 752 Inlägg
12 juli 2007
Det är inte alls svårt faktiskt, o det säger jag som bara hade G i fysiken i 9an o har i princip aldrig hållt på med elektronik tongue Gör bara som Akka skriver så ska det gå susen:)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

603 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Akka skrev:

ingen aning med om du kan ta allt till samma säkrings dosa men jag tror de för blir ju samma sak som du skulle ha flera i cig utaget så det ska väl funka?

Dom hära neonen har jag från brl: http://www.brl.se/main.aspx?mc=318&c=318&p=3137

kolla in min bil så ser du hur dom lyser dock är dett mit tpå natten å allt blev förstärkt eftersom jag ej använde blixt så kanske 2/3 av det där lyser dom på natten!

Länken funka inte, kom bara till förstasidan men skit samma. Jag tror jag förstår. Jag kollade in i din bil förut, det såg kanonfint ut!!! Men på BRL hittar jag bara paketen med cigguttag, modifiera eget då eller? För ciggplugg vill man ju iaf inte ha. Ska jag satsa på 8" eller vad rekomenderas?

In hoc signo vinces

1 174 Inlägg
12 juli 2007
Casanovan skrev:
Akka skrev:

Länken funka inte, kom bara till förstasidan men skit samma. Jag tror jag förstår. Jag kollade in i din bil förut, det såg kanonfint ut!!! Men på BRL hittar jag bara paketen med cigguttag, modifiera eget då eller? För ciggplugg vill man ju iaf inte ha. Ska jag satsa på 8" eller vad rekomenderas?

Det är cigg utag på den men den kapar du bara smile å skarvar men håll koll på plus å minus kabeln smile

603 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Ja nu hänger jag med men plus och minuskabeln? Kommer det två ifrån neonet? det kanske är en såndär ihopsatt typ. aaja iaf, hur vet jag vilken som är plus och vilken som är minus då? det är ju som sagt lite viktigt

In hoc signo vinces

1 174 Inlägg
12 juli 2007
Casanovan skrev:
Ja nu hänger jag med men plus och minuskabeln? Kommer det två ifrån neonet? det kanske är en såndär ihopsatt typ. aaja iaf, hur vet jag vilken som är plus och vilken som är minus då? det är ju som sagt lite viktigt

om du köper från brl så sitter dom i hopp men bara kapa don i mitten så blire 2 och dom är 2 fägade på brl iaf. en savrt å en röd (röd = plus / Svart = Minus )

603 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Akka skrev:
Casanovan skrev:

om du köper från brl så sitter dom i hopp men bara kapa don i mitten så blire 2 och dom är 2 fägade på brl iaf. en savrt å en röd (röd = plus / Svart = Minus )

Jag tänkte att det var så enkelt. Rött och svart har man ju iaf koll på big_smile
Fast det kan man väl inte kalla sig elektriker för riktigt!? tongue

Jag ska nog snart till någon BRL butik o lyssna på framsystem o försöka inskaffa ett nytt så då kanske man kunde ta med sig lite rör hem också.
Till sist, är det 8" man ska satsa på då eller?

In hoc signo vinces

1 174 Inlägg
13 juli 2007
Casanovan skrev:
Akka skrev:
Casanovan skrev:

Jag tänkte att det var så enkelt. Rött och svart har man ju iaf koll på big_smile
Fast det kan man väl inte kalla sig elektriker för riktigt!? tongue

Jag ska nog snart till någon BRL butik o lyssna på framsystem o försöka inskaffa ett nytt så då kanske man kunde ta med sig lite rör hem också.
Till sist, är det 8" man ska satsa på då eller?

OKej smile rår väl på jag har iaf 2x6" (98kr) tycker dom e lagomstora men det kan du ju se när du är där hur stora dom e smile

603 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
Yes! Tack för alla tips och idéer.
Får se vad det blir av utav mitt elekronikande projekt big_smile

In hoc signo vinces

1 112 Inlägg
13 juli 2007
8" blir lagom å smidigt! det kör jag!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
13 juli 2007
Akka skrev:
Så här gjorde jag iaf:

Åkte till brl köpte den billigaste neon rören 98kr sedan till micro köpte kablar, säkringsdosa plus 5amp säkring.

Så till själva "Jobbet". jag kopplade på en kabel på batteriets plus pol sedan vidare igneom torpedväggen (finns nästan alltid färdiga hål) sedan vidare till särkingsdosan å från dosan till en switch (finns med på brls neon) sedan vidare till neonet

Minus kabel fårn batteriet igenom torpedväggen (samma som plus kabeln) sedan till neonet (eller switchen som finns med på brls neon) sedan vidare till neonet

När allt är draget är det bara att trycka dit neon rören med skurv lr STARK dubbelgäftande tejp beroände på vad det är för material.

TIPS!
* Håll reda på plus å minus kabeln så o mdu ska skarva eller något annars kan det bli kortis
* Om du ska koppla via batteriet måste du ha en strömbrytare (switch som jag kallar det big_smile) eller så får du koppla via tänninen!

själv kopplade jag det direkt på innerbelysningen i bilen, så om man slog på parkeringsljus eller mer så lyste det, plus att det gick att ställa in ljuststrykan genom att vrida på vredet för kupebelysningen smile

Mr.Tyskstuk
72 Inlägg
13 juli 2007
Hertigen skrev:
Akka skrev:
Så här gjorde jag iaf:

TIPS!

själv kopplade jag det direkt på innerbelysningen i bilen, så om man slog på parkeringsljus eller mer så lyste det, plus att det gick att ställa in ljuststrykan genom att vrida på vredet för kupebelysningen smile

Riktigt smart tänkt big_smile
Sorry för OT!

#A.Mattisson | Kolla in projektet!

410 Inlägg
13 juli 2007
Hertigen skrev:
Akka skrev:
Så här gjorde jag iaf:

TIPS!

gjorde exakt samma sak jag hittade en kabel till en diod som skulle lysa upp askkoppen men den lampan satt aldrig på fästet så jag koppla bort skiten. Det enda dåliga med att koppla mot innerbelysningen är att det ofta är ganska klena kablar och det kommer märkas att du har kopplat på 4 rör. det kommer inte lysa lika starkt på intrumentpanelen men skillnaden är försumbar. Fördelen med att dra det till en kabel på innerbelysningen är att då är kablarna redan dragna och du har en fungerande jord. Desutom drar inte neonrör så fruktansvärt mycket ström det är ju i princip samma lampor som lågenergilampor. Om du bestämmer dig att dra kablar från bateriet så rekomenderar jag dig att dra jorden mot bilens kaross eller jordpunkt som redan används, det blir mindre bök och säkrare.

603 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
Ja okej så istället för att dra tillbaka minuskabeln till batteriets minus så kan man lika gärna sätta den i någon bult i chassit eller liknande. Låter ju smidigare och borde fungera också.
Hål ifrån motorrummet har jag redan fått lov att göra då jag installerade ljudet.

In hoc signo vinces

1 174 Inlägg
13 juli 2007
mm håller med o matt du ska jorda i stället men funkade fan inte för mig :S gjorde som man ska slipade bort lacken på carossen sedan skruvafast minus kabeln men det då ville ej lyset funka för mig kanske gör det för dig smile bara testa sig fram.

Jag valde att dra från batteriet pga det är mindre bök att öpnna upp panelen å shit på min bil än att bara dra en kabel rätt igenom smile

410 Inlägg
13 juli 2007
Casanovan skrev:
Ja okej så istället för att dra tillbaka minuskabeln till batteriets minus så kan man lika gärna sätta den i någon bult i chassit eller liknande. Låter ju smidigare och borde fungera också.
Hål ifrån motorrummet har jag redan fått lov att göra då jag installerade ljudet.

Det ska funka så länge det är ren plåt och inte övermålad plåt. Om du redan har dragit kablar till ljudet kan du inte dra din el från samma kabel då? funderade på det själv när jag skulle montera men så hitta jag en kabel till innerbelysningen som jag använder istället för att ha en switch. Men jag kan inte tänka mig att det inte skulle funka att skarva kabeln som du har till ljudet fast var nogrann så du använder grejer som är dimensionerade efter kabeln om du ska skarva så den inte ligger och skapar motstånd på kabeln då det kommer dra ström på kabeln. Det borde inte vara något problem med kabeln då jag antar att den ändå är säkrad och som jag nämnde tidigare så drar inte neon så jävla mycket ändå.

Sök