2500
Sök

740 turbo spikar och hackar..

8 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#1
godagens....
tänkte om nån kunde veta varför min volvo 740 tic -86 hackar till(typ dör och sen går igen). det är i 3an och 4an när man trycker och får laddtryck.
Trodde att det var slangen till luftfiltret som sög ihop sig men har byggt det i rör nu så det kan det inte vara det. Och sedan precis efter hacken så spikar den lite grann.
När jag körde in motorn laddade jag 0,4 och då hackade den bara till en gång men nu när jag vred upp det till 0,7 så började den hela tiden, men efter hacken så går den mkt bättre än innan.

Tänkte om någon kunde veta vad felet kan vara?
hjälper det att chippa den så man ändrar att den ska tända senare eller har ni någon annan ide´?
men tycker att den inte borde gjort det när jag bara laddade 0,4 för det är ju mindre än original.
motorn är uppborrad till 2,5 l om det kan ha nån betydelse.


tack på förhand../danne


24 Inlägg
15 juli 2007
#2
kan vara att den får alldeles för lite bränsle eller att du kör på för lågt oktantal, så höjj bränsletrycket du så ska vi se om det löser sig smile

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin.
Gasa tills det rasar

6 Inlägg
17 juli 2007
#3
Har du tagit bort laddtryck vakterna på den??? för det är väll monotronic du har i den???
Är det en automat eller manuel???

905 Inlägg
17 juli 2007
#4
höj soppa trycket. Eftersom bilen nu får mer luft så behöver den även mer bränsle annars spikar motorn. Ska väl kunna gå att pressa ihop btren i en skruvstycke och på så vis höja soppa trycket(inte bästa lösningen).

med lem
1 925 Inlägg
18 juli 2007
#5
turbon överladdar nu ! mappa den så får du bra me krut i den !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

113 Inlägg
7 mars 2008
#6
danne_turbo skrev:
godagens....
tänkte om nån kunde veta varför min volvo 740 tic -86 hackar till(typ dör och sen går igen). det är i 3an och 4an när man trycker och får laddtryck.
Trodde att det var slangen till luftfiltret som sög ihop sig men har byggt det i rör nu så det kan det inte vara det. Och sedan precis efter hacken så spikar den lite grann.
När jag körde in motorn laddade jag 0,4 och då hackade den bara till en gång men nu när jag vred upp det till 0,7 så började den hela tiden, men efter hacken så går den mkt bättre än innan.

Tänkte om någon kunde veta vad felet kan vara?
hjälper det att chippa den så man ändrar att den ska tända senare eller har ni någon annan ide´?
men tycker att den inte borde gjort det när jag bara laddade 0,4 för det är ju mindre än original.
motorn är uppborrad till 2,5 l om det kan ha nån betydelse.


tack på förhand../danne

Det beror på att den får för snålt med bensin min gjorde likadant när jag satte på ett nytt sportluftfilter. det blev felblandning, fick även ställa om vid luftmassemätaren eftersom den fick en tomgång som låg på 400-1200 så visst e det bra med ett nytt filter hehe, men öka soppan som sagt. big_smile


812 Inlägg
8 mars 2008
#7
typ samma poblem jag har å jag har fått tips om ladd trycksvakten..  prova de oxå..

lycka till

man lever bara en gång..

9 Inlägg
11 mars 2008
#8
hackar den när du får laddtryck? om det känns som att motorn "klipper" när den börjar ladda så kan du vara att en slang till/från ic tjyvar lite luft..testa å dra åt slangklämmorna:D har själv råkat ut för de 2 ggr:P

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
#9
Skriv gärna att det är Volvo och inte BMW Eller annat i rubriken. Förväntade mej en BMW 740 V8 med dubbelturbo big_smile

BMW-tok


Sök