En polare måste byta bakaxel på en 740. Den förra är agadiffad. Iaf så har han kommit över en automatlåde bakaxel som han tänker sätta dit. Han frågade mej om hur man får hastighets mätaren att visa rätt då automatlåde bakaxlarna är växlade på annat sätt, så ja tänkte ju att ja hör med alla på garaget
Alltså, först å främst, visst stämmer det att man måste justera givaren på bakaxeln så den mäter rätt och sen så vill ja ju gärna veta hur man gör isf
tror inte att det är fel på givaren... givren får nog fel antal pulser.... "givarkransen" i bakaxeln stämmer nog inte överens med instrumentet... mvh jimmy
har ingen aning om årsmodeller... men det lättaste är väll att räkna hur många fält det var på den som satt där? och sen kolla hur många det är på den nya?... ska det funka så bör det ju rent teoretiskt vara lika många som på den gammla... det är inte svårare än så
Fördelen med elektronisk givare på kronhjulet är ju att det inte spelar någon roll vilken utväxling det är på bakaxeln eller vilken vxl-låda man har! Den registrerar ju bara varvimpulsen på kronhjulet, dvs hur fort drivaxeln snurrar! Det enda som då kan iverka på om mätaren visar fel är vad du har för däckdimension!
Volvo jävlades med att ha åtminstone tre olika varianter på antal piggar per varv. Bl a olika beroende på om bilen hade ABS eller inte eftersom bilar med ABS använde hastighetskransen för att mäta bakhjulen och då behövde många piggar per varv.
/Göran
V8Rules skrev:
Fördelen med elektronisk givare på kronhjulet är ju att det inte spelar någon roll vilken utväxling det är på bakaxeln eller vilken vxl-låda man har! Den registrerar ju bara varvimpulsen på kronhjulet, dvs hur fort drivaxeln snurrar! Det enda som då kan iverka på om mätaren visar fel är vad du har för däckdimension!
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI