3730
Sök

hjälp me kondensator

93 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
har  2st jbl gt4-12  å ett dls ca12
men när ja lyssa på hög volym så dör basen typ  å kommer tillbaka efter några sekunder 
så ja tänkte köpa en kondensator å grövre kablar
en kondensator på 1,2f  å 20mm2 kablar
tror ni det hjälper 
å va ska ja ha fö säkring ti 20mm2 kabln
tack på förhand

Bmw Rules

21 761 Inlägg
17 juli 2007
Är basarna på 4 Ohm per bas?

Steget drar högst 60A vid 1 Ohm, om nu basarna är på 4 Ohm så blir belastningen 2 Ohm på steget och då drar det mindre än 60A när man kör på högsta RMS-effekt. Mitt förslag är att du kollar upp så att generatorn laddar som den ska och att batteriet är i bra skick.

En 21mm2 kabel får ha 100A säkring som högst, med ditt steg så går tex 70-80A bra att sätta dit.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2007)

93 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
ok men hur mycke behöver min generator ladda da för de ska funka   
och e de nödvändigt me kondensator
för bilen e från 81  så den e inte presic ny
steget ligga på 1x400  2ohm

Bmw Rules

21 761 Inlägg
17 juli 2007
Visst är det en Vaz Niva 1600 som det handlar om, med en 1,6 liters motor?

Enligt Yourex.se så har den bara 42A generator, kan det stämma tror du?

93 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Visst är det en Vaz Niva 1600 som det handlar om, med en 1,6 liters motor?

Enligt Yourex.se så har den bara 42A generator, kan det stämma tror du?

jo de kan no stämma de

Bmw Rules

21 761 Inlägg
17 juli 2007
Då förstår jag att strömmen sviktar, generatorn orkar inte ge tillräckligt med ström och till slut så dras batteriet ur istället. Jag visste inte att det rörde sig om en så liten generator, med tex en 80-90A generator så skulle den orka hålla laddspänningen på en ganska bra nivå.

Det som du ändå kan göra är att se över ett antal kablar+kontaktytor, det gäller ju att få bra kontakt överallt. Kolla upp batteriets jordkablar, både till motorn och ner till kaross. Titta även på generatorns laddkabel som går till startmotor/batteri, mät spänningen på generatorn och jämför med hur spänningen är på batteripolerna.

Dessa saker är aldrig fel att kika på, det gäller ju att få fram all den ström och spänning som finns att tillgå i bilens ordinarie strömförsörjning till att börja med. Om det är en massa spänningsförluster i kablar+kopplingspunkter redan från början så hjälper det inte mycket att uppgradera batteri eller generator.

93 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då förstår jag att strömmen sviktar, generatorn orkar inte ge tillräckligt med ström och till slut så dras batteriet ur istället. Jag visste inte att det rörde sig om en så liten generator, med tex en 80-90A generator så skulle den orka hålla laddspänningen på en ganska bra nivå.

Det som du ändå kan göra är att se över ett antal kablar+kontaktytor, det gäller ju att få bra kontakt överallt. Kolla upp batteriets jordkablar, både till motorn och ner till kaross. Titta även på generatorns laddkabel som går till startmotor/batteri, mät spänningen på generatorn och jämför med hur spänningen är på batteripolerna.

Dessa saker är aldrig fel att kika på, det gäller ju att få fram all den ström och spänning som finns att tillgå i bilens ordinarie strömförsörjning till att börja med. Om det är en massa spänningsförluster i kablar+kopplingspunkter redan från början så hjälper det inte mycket att uppgradera batteri eller generator.

ok  så om ja skaffar en genarator på 80A kanske behöver ja en kondensator då  lr

Bmw Rules

93 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
å skulle  21mm2  kablar  räcka  till mitt steg 400 wrms 2ohm

Bmw Rules

21 761 Inlägg
20 juli 2007
Ja, 21mm2 kabel räcker bra till det steget även om du skulle belasta det med 1 Ohm.

Om du sätter en 80A generator så ska den orka driva steget när det belastas med 2 Ohm, kondensator ska inte behövas. Du får dock komma ihåg att det inte ska vara en massa andra strömförbrukare igång samtidigt när du spelar högt.

Har du tex fläkten på fullt, extraljus och andra saker igång samtidigt som du spelar högt så kan en 80A generator bli för klen också, men om du tänker på detta så ska det fungera bra. Generatorn behöver lite högre varv för att orka ge sin maxström, ca 2000 motorvarv eller kanske lite lägre varv behövs för att generatorn ska kunna ge sitt max.

93 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, 21mm2 kabel räcker bra till det steget även om du skulle belasta det med 1 Ohm.

Om du sätter en 80A generator så ska den orka driva steget när det belastas med 2 Ohm, kondensator ska inte behövas. Du får dock komma ihåg att det inte ska vara en massa andra strömförbrukare igång samtidigt när du spelar högt.

Har du tex fläkten på fullt, extraljus och andra saker igång samtidigt som du spelar högt så kan en 80A generator bli för klen också, men om du tänker på detta så ska det fungera bra. Generatorn behöver lite högre varv för att orka ge sin maxström, ca 2000 motorvarv eller kanske lite lägre varv behövs för att generatorn ska kunna ge sitt max.

ok
å ja kör  a-tralle  så  varvas gör de endel wink
tack för svaren

Bmw Rules

Sök