3181
Sök

Tips på koaxialer och steg

Larsson
154 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Vill som sagt va ha ett par högtalare i hatthyllan och ett steg till att driva dom med då jag har väldigt kraftig bas i bilen som dränker allt annat. Vet inte riktigt vad som är bäst då? Ska man satsa på högtalare med kraftig diskant i då eller ska man ha endel bas så att det inte blir för stor kontrast? Skulle bli glad över tips på några modeller smile Får väl kosta drygt 3000 sammanlagt.

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

17 juli 2007
Tjenare !

Jag tycker du skulle satsa på ett par sjysta koaxialare, kanske ett par JBL
GTO-6527 ? spelar mycket klart och brett.

Investera i ett steg som driver dom samt framsystemet så kommer det att rocka stenhårt !

Vad har du för baslåda samt för steg att driva den med? smile

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juli 2007
Hoppas ju på att du har ett framsystem som duger också, men om du ska ha i hatthyllan så kan jag rekommendera ett 6,5" kitsystem om du nu har nog med bas som du säger, 6x9or blir nog lite för mycket bas och för lite diskant och jag tror 6,5" skulle passa dig perfekt.
Kan rekommendera detta kitt så jag själv kör med detta och är 110% nöjd : http://www.multimedia-import.se/product … =WCC-652cs
Steg så kan jag tycka att du ska ha 4-kanaligt då du kan koppla in ett extra par högtalare iaf du vill. Kan rekommendera detta : http://www.multimedia-import.se/product … d=WCC-6004
/Wikberg
Senast redigerat av AudiEngineering (17 juli 2007)

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

1 634 Inlägg
17 juli 2007
testa sänk basen då för guds skull..... Klart att basen överröstar musiken annars. Du måste ju få en balans på det hela, vad har du för framsystem och steg?

Numera Saab 9-5 Aero -00

Larsson
154 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
Det är så att jag precis börjat bygga ljud i den så ja har ju inte mer än 2 orginal 5,25er i framdörrarna som drivs av huvudenheten än så länge. Ska byta dom också inom kort. Har 2 Pioner Ts-W3001D4 som drivs av ett DLS cad15 monosteg. Så sitter man i baksätet så hör man nästan bara basen neutral Därför ja tänkte skaffa högtalare i hatthyllan och ett steg till dom först. Kommer säkert få höra att jag börjat i fel ände av ganska många nu men det behöver ni inte att tillägga. wink
Steg så kan jag tycka att du ska ha 4-kanaligt då du kan koppla in ett extra par högtalare iaf du vill.

Tycker ja låter som en bra ide så har jag nått att köra framsystemet på också när jag byter ut dom smile

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

1 634 Inlägg
18 juli 2007
Audi_A4_ skrev:
Det är så att jag precis börjat bygga ljud i den så ja har ju inte mer än 2 orginal 5,25er i framdörrarna som drivs av huvudenheten än så länge. Ska byta dom också inom kort. Har 2 Pioner Ts-W3001D4 som drivs av ett DLS cad15 monosteg. Så sitter man i baksätet så hör man nästan bara basen neutral Därför ja tänkte skaffa högtalare i hatthyllan och ett steg till dom först. Kommer säkert få höra att jag börjat i fel ände av ganska många nu men det behöver ni inte att tillägga. wink
Steg så kan jag tycka att du ska ha 4-kanaligt då du kan koppla in ett extra par högtalare iaf du vill.

Tycker ja låter som en bra ide så har jag nått att köra framsystemet på också när jag byter ut dom smile

Sitter du där bak och kör? wink Nä skall du uppgradera så köp ett kitsystem och steg som du sätter där fram. Vill du så köp ett 4-kanals steg så har du kanaler till ett par extra högtalare bak när det känns aktuellt, sätta nya högtalare på steg bak innan du uppgraderat där fram är helt meningslöst för dig.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Larsson
154 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
Sitter du där bak och kör?  Nä skall du uppgradera så köp ett kitsystem och steg som du sätter där fram. Vill du så köp ett 4-kanals steg så har du kanaler till ett par extra högtalare bak när det känns aktuellt, sätta nya högtalare på steg bak innan du uppgraderat där fram är helt meningslöst för dig.

Mvh Andreas

Okej .. Hade tänkt va shysst å sett till så kompisarna där bak får nått att lyssna på, men nu kanske jag ändrade mig big_smile Haha!

Nån som har något tips på ett bra kit 5,25er för runt 1500-2000 då? smile
Senast redigerat av Audi_A4_ (18 juli 2007)

Larsson
154 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
Kan dom här vara något att ha kanske?

DLS MS5 Högtalarsystem 5,25" 1760kr

Funkade av nån anledning inte att göra en direktlänk dit men dom finns på www.nardik.se under DLS högtalarsystem.

1 634 Inlägg
19 juli 2007
Har tyvärr ej testat dom så jag vet inte. Har du inte möjlighet att få in 6,5"? finns massa audi´s med 6,5" eller större, kolla runt lite hur du skall gå till väga, kommer att vara värt det.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Beroende av billjud
151 Inlägg
19 juli 2007
Nog kan man fixa så man kör med 6,5" fram i en Audi a4, har ju själv lyckats med det i min smile
Och jag rekommenderar ju 6,5" framför 5,25" om man säger så.
/Wikberg

1 634 Inlägg
19 juli 2007
AudiEngineering skrev:
Nog kan man fixa så man kör med 6,5" fram i en Audi a4, har ju själv lyckats med det i min smile
/Wikberg

Såg att du gjort kickpaneler, hur många liter blir dom på då? Billigare högtalare kräver oftast mycket större volym för att låta så bra som de kan, tom upp till 20 liter för en 6,5". Däremot är det en grym fördel med kickpaneler om man nu kan få till den volymen högtalarna kräver.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 045 Inlägg
19 juli 2007
andreas_gbg_ skrev:
AudiEngineering skrev:
/Wikberg

Såg att du gjort kickpaneler, hur många liter blir dom på då? Billigare högtalare kräver oftast mycket större volym för att låta så bra som de kan, tom upp till 20 liter för en 6,5". Däremot är det en grym fördel med kickpaneler om man nu kan få till den volymen högtalarna kräver.

mvh Andreas

tja andreas var ett tag sen,
du har ju helt rätt om systemet som vanligt smile
hans kickpaneler är för småa tyvärr, (har sett bygget) men det spelar ju ändå ok,
visst det går att förbättra det gör de alltid,
men nog om det, jag tror med lite mod så får man in 6,5" i dörrarna, men man får inte vara rädd att bygga om då heller,

skulle också försöka satsa på 6.5" högtalare fram, diskanten sitter ju uppe i dörren så blir fint med ett kitsystem där.

skulle också bygga på ljudet fram,
men som du säger du vill bygga så kompisarna bak hör också.
en liten fråga då, är det dina kompisar som betalar högtalarna bak också ????
om inte så ska dom inte gnälla heller om du satsar mer fram för din skull smile

Lycka till med bygget.

Mvh nyberg

Beroende av billjud
151 Inlägg
19 juli 2007
andreas_gbg_ skrev:
AudiEngineering skrev:
/Wikberg

mvh Andreas

Dom är ganska rejält för små som nyberg säger för tillfället, men dom spelar ändå helt ok, går ju att bygga så att dom går längre inåt mot väggen till motorrummet, allt beror på hur mycket man vill modifiera. Du hittar säkert nå som passar dig, lycka till smile
/Wikberg

1 634 Inlägg
19 juli 2007
Det är inte jag som skall bygga;)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Larsson
154 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Är det svårt att bygga kickpaneler?

1 634 Inlägg
19 juli 2007
Det är inte helt lätt, du måste plasta, få en bra form, samt som sagt få till ganska många liter beroende på val av element, mao mycket jobb. Jag hade nog försökt knö in 6.5" i dörrarna om jag vart dig. Har man Automat växellåda på bilen är det ju lite lättare wink

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (19 juli 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Larsson
154 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Mjo wink Får se hur mycket jag vågar modifiera i dörrarna..

Någon som vet något bra 4-kanals steg då som kan driva både fram och baksystem?

Beroende av billjud
151 Inlägg
20 juli 2007
Audi_A4_ skrev:
Är det svårt att bygga kickpaneler?

Man kan ju både göra det svårt eller lätt, du kan ju bygga som mig men då blir ju volymen alldelens för liten om man kolla på vad dom igentligen vill ha. (Finns byggbilder på min sida som du ser steg för steg)
Man kan ju också göra det svårare och "förlänga" kickpanelerna så att dom bygger sig utanpå sidopanelen mot väggen till motorrummet.
Finns så många olika alternativ smile Men bäst är ju att plasta om dörrarna lite men då får du ju inte vara så jävla rädd om dörrarna, bäst är ju att hittade beggade dörrsidor och bygga om (Jag hittade en som sålde 2st för 400kr men då hade han kastat dom när jag ringde:()
Du hittar säkert det sätt som är bäst för dig!
/Wikberg

Larsson
154 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Man kan ju både göra det svårt eller lätt, du kan ju bygga som mig men då blir ju volymen alldelens för liten om man kolla på vad dom igentligen vill ha. (Finns byggbilder på min sida som du ser steg för steg)
Man kan ju också göra det svårare och "förlänga" kickpanelerna så att dom bygger sig utanpå sidopanelen mot väggen till motorrummet.
Finns så många olika alternativ  Men bäst är ju att plasta om dörrarna lite men då får du ju inte vara så jävla rädd om dörrarna, bäst är ju att hittade beggade dörrsidor och bygga om (Jag hittade en som sålde 2st för 400kr men då hade han kastat dom när jag ringde:()
/Wikberg

Okej, tack! Försvann det mycket av fotutrymmet eller funkar det att sitta normalt? tongue

Beroende av billjud
151 Inlägg
21 juli 2007
Audi_A4_ skrev:
Finns så många olika alternativ  Men bäst är ju att plasta om dörrarna lite men då får du ju inte vara så jävla rädd om dörrarna, bäst är ju att hittade beggade dörrsidor och bygga om (Jag hittade en som sålde 2st för 400kr men då hade han kastat dom när jag ringde:()
/Wikberg

Okej, tack! Försvann det mycket av fotutrymmet eller funkar det att sitta normalt? tongue

För mig är det inga problem förutom att jag inte kan lägga upp foten på det mysiga fotvilargrejjen längst till vänster tongue Och inget som åkt med har klagat på passagerarsidan.
Fast då är ju mina  lådor som sagt för små, ska dom göras i rätt volym så kan det nog bli lite knepigt med plats med det går säkert att fixa smile Du kan ju pröva, och gör man fel så är det ju bara att köpa nya paneler för den lilla slant dom kostar, det är det som är det fina med att slippa hålla på med dörrarna, mina paneler var det första jag plasta så skulle vara jävligt vågat att gå på dörrarna direkt tongue Men lycka till iaf!
/Wikberg

Sök