2318
Sök

nissan 200sx S13 går dåligt

31 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#1
Har ett stort problem.
Känns som att bilen inte får nån soppa, den dör sakta när man trycker på gasen
Bränsletrycksmätaren visar nästan 2bar, fast den sjunker sakta, sen dör den när bilen blir lite varm eller när man drar på lite på tomgången.
har bytt bränsle filter oxå samma sak, och pumpen e inte fel på, den låter jätte högt?
Känns som att det är nåt som justerar bränslet fel, därför dör den, tror jag ialla fall?
Snälla hjälppppp:(
Senast redigerat av hanna_24 (18 juli 2007)

Rörpulare
1 453 Inlägg
18 juli 2007
#2
Va har du gjort me bilen? eller e den helt org?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

31 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#3
störe ic
större pump
chippad
444cc
sportluftfilter
3tums hela vägen
t28turbo
oljekylare 19r
R-stift

2 117 Inlägg
18 juli 2007
#4
Lite info men ok, ska försöka hjälpa dig.

Även om pumpen låter så kan den vara på upphällning.
Sitter original pump kvar?

Det du kan göra är att försiktigt rengöra tråden i Luftmassemätaren. Sitter mellan filtret och turbon. Spraya den med bromsrengöring "Braeklean"

Andra fenomen jag hört talas om är att tempgivaren till kylarvattnet strulat. När motorn blivit varm så ballar den ur och motorn tror den är kall och "chokar"

Lambdasonden?

Kolla alla vacuumslangar. Är de hela och anslutna?

Småläcker någon silikonslang när de blivit uppvärmda?

Du får testa och återkomma med mer info.


31 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#5
shogun skrev:
Lite info men ok, ska försöka hjälpa dig.

Även om pumpen låter så kan den vara på upphällning.
Sitter original pump kvar?

Det du kan göra är att försiktigt rengöra tråden i Luftmassemätaren. Sitter mellan filtret och turbon. Spraya den med bromsrengöring "Braeklean"

Andra fenomen jag hört talas om är att tempgivaren till kylarvattnet strulat. När motorn blivit varm så ballar den ur och motorn tror den är kall och "chokar"

Lambdasonden?

Kolla alla vacuumslangar. Är de hela och anslutna?

Småläcker någon silikonslang när de blivit uppvärmda?

Du får testa och återkomma med mer info.

Lmm är det inte, för jag har provat att dra yr kontakten när motorn är igång, då dör bilen, så den funkar?

Hur kollar man om tempgivaren funkar? och Lamdansonden?

Allt är tätt, läcker ingenstans, bilen har gått jätte bra förut, den började strula när dem kom upp i 3500varv, efter dä tog det stopp typ, bilen ville inte gå, så det är samma fel tror jag fast blivit värre, och jag har bosh 255l eller va de kallas för?
Tänke byta pump, vart kan man köpa en bilig och få hem snabbt?
Senast redigerat av hanna_24 (18 juli 2007)

31 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#6
Även om pumpen låter så kan den vara på upphällning.
Sitter original pump kvar?

va menas med upphällning?

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
18 juli 2007
#7
hanna_24 skrev:
Även om pumpen låter så kan den vara på upphällning.
Sitter original pump kvar?

va menas med upphällning?

Upphällning: Att den håller på att säcka.

Boschpumpen låter ganska mkt, så bara för att den låter högt behöver den inte vara trasig heller.


Lodisräser
3 Inlägg
18 juli 2007
#8
hm, när börja motorn med detta fenomen lr har det varit så hela tiden sen du börja trimma?
Senast redigerat av jazz (18 juli 2007)

Riset går hett!
SR20DET

2 117 Inlägg
18 juli 2007
#9
Ta loss kontakten till lambdasonden som sitter strax efter turbon, på down pipen. Det kan vara den som är trasig och ger felaktig signal. Om motorn går bättre och varvar som den ska när kontakten är loss, är lambdan med stor sannolikhet trasig.

Bara att testa och hoppas att det hjälper.


2 117 Inlägg
18 juli 2007
#10
hanna_24 skrev:
Lmm är det inte, för jag har provat att dra yr kontakten när motorn är igång, då dör bilen, så den funkar?

Det räcker inte med att bara dra ur kontakten på luftmassemätaren. Om det sitter skit på trådarna så mäter den fel. Prova att göra rent trådarna och var väldigt försiktig.

Har du redan en boschpump så är den säkert ok. De brukar hålla väldigt bra.
Du kan ju testa om bränslefiltret är igensatt. Kolla även att bränsletrycksregulatorn är ok.

Men som sagt. Sätter en hundring på lambdasonden.


31 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#11
shogun skrev:
hanna_24 skrev:
Lmm är det inte, för jag har provat att dra yr kontakten när motorn är igång, då dör bilen, så den funkar?

Det räcker inte med att bara dra ur kontakten på luftmassemätaren. Om det sitter skit på trådarna så mäter den fel. Prova att göra rent trådarna och var väldigt försiktig.

Har du redan en boschpump så är den säkert ok. De brukar hålla väldigt bra.
Du kan ju testa om bränslefiltret är igensatt. Kolla även att bränsletrycksregulatorn är ok.

Men som sagt. Sätter en hundring på lambdasonden.

Okey jag ska göra ren lmm imorgon.

Jag har tagit loss kontakten från lambdasonden när motorn va på, vart ingen skillnad? fast jag gasade inte.
Är det stor tecken att lambdan e paj när tomgången går upp o ner hela tiden, ganska kraftigt med
Det är nytt bränslefilter med.

Jag har provat testa bränsletrycksregulatorn, en vän som monterade bränslemätare, fast den ska visa 2,5bar på tomgång och min visar knappt 2bar, sen skulle man dra loss den lilla som sitter på bränsletrycksregulatorn då ska det visa 0,6bar, fast det vart ingen skillnad på min?
Dont Get it?

Drifttekniker
224 Inlägg
19 juli 2007
#12
Byt till en malpassi btr istället, för det ska vara skillnad med och utan den lilla vakumslangen på btr:n ansluten.
Sen kan du kolla tändningen med en stoblampa också.

Men troligast är ju att det är fel på btr:n om inte trycket stämmer med vad det ska vara, och då bör du inte köra med bilen föränn det är åtgärdat då du kan spika sönder motorn annars.
Senast redigerat av NmRi (19 juli 2007)

31 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
#13
NmRi skrev:
Byt till en malpassi btr istället, för det ska vara skillnad med och utan den lilla vakumslangen på btr:n ansluten.
Sen kan du kolla tändningen med en stoblampa också.

Men troligast är ju att det är fel på btr:n om inte trycket stämmer med vad det ska vara, och då bör du inte köra med bilen föränn det är åtgärdat då du kan spika sönder motorn annars.

nu har jag gjort rent lmm.. ingen skillnad whats so ever
tog loss kontakten till lambdan oxå o sen köra runt, samma shit:(
Bilen går ju på tomgången fast han dör när man rullar den lite på 1ans

Jag behöver inte ha btr, jag har 444cc spridare o uppsvarvad lmm, och det SKA funka som det gör på alla s13

Vad ska man göra?

Drifttekniker
224 Inlägg
19 juli 2007
#14
Det kanske är fel på din btr.

15 Inlägg
20 juli 2007
#15
Pump bra, lmm bra, lambda bra..... för lågt bränsle tryck..... hmmmmmmmmmmmmmm...

CHANGE THE FUEL PRESSURE REGULATOR!

Börde ju var runt 2,5 på tomgång med vakuum slang urkopplade om jag inte minns fel...

Conk

Skriva tydligen ganska kass på svenska... men grym på english!

31 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#16
om det skulle vara btr-en så skulle jo den inte få någe soppa alls? eller?

Rörpulare
1 453 Inlägg
20 juli 2007
#17
Men inge små hål i nån vakum slang då? kollat alla såna?! mkt som ska strula till de även om de e nått så lite...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

31 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#18
finns ingen läckage, jag har redan kollat, ska köpa en ny pump, tror felet ligger där, som ni säger bara för den låter högt så kan den forfarande skicka för låg soppa, om det inte funkar så ska jag byta btr, om det inte funkar med btr då måste det vara Lambdan "hoppas ja"
Tack för hjälpen gubbar

Rörpulare
1 453 Inlägg
20 juli 2007
#19
Har ingen org pump ligger? bara och testa me liksom? annars har ja en smile 100:- e den din;)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

31 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#20
nej tack det är bra, jag ska köpa en sån där walbro 255 eller va det heter


Sök