2794
Sök

Grannen filmer mig i uppgift av Göteborgspolisen!

nejbo
34 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Bor i ett litet samhälle 16 mil norr om göteborg, åker en bmw 325 turbo med 3 tums. Åker förbi och ser att min pensionerade granne filmar mig, går då dit och frågar vad han håller på med. Får då till svar att han har fått i uppgift av göteborgspolisen att filma folk som kör för fort i samhället!

Han säger att jag kör stolle och att ljudnivån på min bil är helt oacceptabel och att han ska polisanmäla mig för detta. Hur troligt låter det att han har fått det i uppgift av gbg-polisen då? Och hur troligt är det att man skulle kunna åka dit på nåt sånt här?

Nån som varit med om något liknande och är det vanligt att privatpersoner får sånna här specialuppdrag av polisen?

/Mvh Sir Väs

dä va birrigt bö...

Markolainen
20 juli 2007
Om det bara är en vanlig videokamera borde det väl vara svårt att få fast dig så länge du inte kör mycket över hastighetsbegränsningen...

152 Inlägg
20 juli 2007
Haha det var det dummaste jag hört. Inte en chans att han fått det i updrag.

87 Inlägg
20 juli 2007
bara att skita i. det är ingen radar han står med så han kan inte ta dig för det.. varva lite extra när du åker förbi nästa gång

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
20 juli 2007
Öh - va?! Har du hyffsat rent mjöl i påsen så att inte polisen letar efter dig skulle jag nog vända på steken och gå till polisen och prata med dem om att grannen ofredar dig...

// Ellen, 17 mil norr om Gbg och ännu inte filmad vad jag vet...  smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

nejbo
34 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
funderar på om man kanske skulle ringa polisen i gbg och fråga om man kunde få uppgifter om han verkligen har fått det i uppgift, vore roligt å höra vad dom säger smile

Han är en sån som har koll på allt i samhället och som måste lägga sin näsa i blöt hela tiden. Man blir ju lite irriterad på sånna!

dä va birrigt bö...

Byfåne
368 Inlägg
20 juli 2007
Polisanmäll fan. Han borde skaffa en hobby som inte du får lida av.

Leg. Spådam
816 Inlägg
20 juli 2007
Det där att han skulle filma på uppdrag av polisen är rent skitsnack, visst kan man göra civila gripanden och skaffa bevis på andra brott genom film, foto etc. Däremot så kan polismyndigheten enligt reglement som finns, och dessutom sunt förnuft inte att förglömma, inte "anställa" en person utan polisexamen=med bricka. Han sa det bara för att skrämma dig. Och hans filmer är inte av något värde ur polisiär synpunkt, en vanlig videokamera kan inte bevisa vare sig hastighet eller ljudnivå, och vem som helst får inte lov att mäta hastighet med laser. Att göra det skulle vara likvärdigt med att låtsas vara polis, något som i värsta fall skulle ge upp till två års fängelse. Skit i gubben eller gör vad du kan för att irritera honom tycker jag.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Markolainen
20 juli 2007
Merclone skrev:
Skit i gubben eller gör vad du kan för att irritera honom tycker jag.

Haha big_smile

1 878 Inlägg
20 juli 2007
Markolainen skrev:
Merclone skrev:

Haha big_smile

hade gjort de samma wink

820 Inlägg
20 juli 2007
Polisanmäl honom för trakasserier eller något wink

Skattebetalare
87 Inlägg
20 juli 2007
Varför skulle Göteborgspolisen vara intreserad av vad som händer i Skövde (fattar det som att det är där du bor?) ??

Nä, en anmälan om ofredande, ev "Föregivande av allmän ställning" som det så fint brukar heta, kanske vore på sin plats....

Har en sk Hobbypolis i mitt område oxå, en gammal sur kärring med en lite ful jävla hund... har tjafsat ett par ggr med henne men sedan jag svor åt henne både högt och ljudligt och gav henne fingret har hon inte vågat prata med mig, bara om mig... smile

Leg. Spådam
816 Inlägg
20 juli 2007
Polisanmälan kan bli svårt. Eller ja, det är ju lätt att göra en. Men reglementen kring var man får filma är lite... jag ska inte säga luddiga, men det är mer eller mindre konstiga gränser för vad som klassas som intrång i privatlivet och inte. Om han filmar när du kör på gatan så är det ganska begränsat vad man kan göra (har du sett honom filma fler än dig? Annars kan det klassas som trakasserier, men det är en hårfin gräns så jag vill inte lova att det blir en förundersökning ens). Hade han däremot sprungit omkring i din trädgård med kameran i högsta hugg hade det inte varit något snack om saken. Jag är nästan benägen att påstå att du skulle kunna få ett besöksförbud på honom om det höll på länge nog. Men gatan är allmän plats, där folk kan ta kort och filma bäst de vill. Sen spelar det mindre roll vem som är med på filmen/korten, det är fotografen som äger rättigheterna som man säger.

Two words; You LOSE!

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
20 juli 2007
jag skulle ha retat han till vansinne! lol sen om han hotade om polisen skulle jag föreslå att jag kan ringa å fråga då, när han är där roll

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Leg. Spådam
816 Inlägg
20 juli 2007
Kom att tänka på en sak (skäms lite över det tog så lång tid att komma på det) men om han påstår att han är "anställd" av polisen och inte är det, så är det nästan samma sak som att posera som polisman. DETTA ÄR OLAGLIGT! Om du kan få honom att säga det och spela in det på antingen diktafon eller med en kamera, så kan du (i mån av ork) få honom skyldig att betala skadestånd till svenska staten.

Two words; You LOSE!

Hemmapul AB
195 Inlägg
20 juli 2007
Merclone skrev:
Polisanmälan kan bli svårt. Eller ja, det är ju lätt att göra en. Men reglementen kring var man får filma är lite... jag ska inte säga luddiga, men det är mer eller mindre konstiga gränser för vad som klassas som intrång i privatlivet och inte. Om han filmar när du kör på gatan så är det ganska begränsat vad man kan göra (har du sett honom filma fler än dig? Annars kan det klassas som trakasserier, men det är en hårfin gräns så jag vill inte lova att det blir en förundersökning ens). Hade han däremot sprungit omkring i din trädgård med kameran i högsta hugg hade det inte varit något snack om saken. Jag är nästan benägen att påstå att du skulle kunna få ett besöksförbud på honom om det höll på länge nog. Men gatan är allmän plats, där folk kan ta kort och filma bäst de vill. Sen spelar det mindre roll vem som är med på filmen/korten, det är fotografen som äger rättigheterna som man säger.

fan du värkar riktigt på läst smile kul att vetta att det fins folk som kan wink

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

2 911 Inlägg
20 juli 2007
Enbart att han utger sig filma på uppdrag av myndighet är ett större brott än själva filmningen i sig någonsin kommer bli, oavsett hur du kör.

609 Inlägg
20 juli 2007
Frozen1985 skrev:
Markolainen skrev:
Merclone skrev:

Haha big_smile

hade gjort de samma wink

Låt han få höra dem ljuva tonerna från bmw´n du ... hehe

Greve
135 Inlägg
20 juli 2007
Som decibel säger...

3 Inlägg
20 juli 2007
Sätt dit honom istället,vilken jävla idiot(gubben asså)

Sök